Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Yksin matkustavan lapsen kohtelu vaihtelee täydestä palvelusta täyskieltoon

Tyttö reppu selässä asemalaiturilla.
Tyttö reppu selässä asemalaiturilla. Kuva: Dmitri Maruta / Shutterstock rautatieasema

Jossain vaiheessa perheen pienimmäinen lähtee matkaan yksin, esimerkiksi kylään isovanhempien tai muiden sukulaisten luo. Käytännöt yksin matkustavien lasten osalta vaihtelevat täydestä palvelusta täyskieltoon. Kotimaan matkoilla yksin matkustava lapsi saa kattavampaa palvelua lennoilla kuin matkustaessaan junalla tai linja-autolla.

Lennolla lasta ei jätetä yksin

Finnairilla ja Norwegianilla on molemmilla niin kutsuttu saattajapalvelu eli UM (Unaccompanied Minor)-palvelu yksin lentäville lapsille. Palvelu on pakollinen molemmissa yhtiöissä 5 - 11-vuotiaille lapsille ja se pitää varata erikseen asiakaspalvelusta tai matkatoimistosta hyvissä ajoin lippujen oston yhteydessä. Finnairin maapalvelupäällikön Mirja Kuovin mukaan kannattaa olla liikkeellä ajoissa.

- Esimerkiksi Finnairilla paikkoja on vain kuusi per lento. Etenkin lasten loma-aikoina UM-matkustajien paikat täyttyvät nopeasti ja palvelu on muutenkin Suomen kokoisessa maassa erittäin suosittu, Kuovi sanoo.

Kun lapsi matkustaa yksin

  • Järjestä matkan alkuun saattaja ja perille vastaanottaja, joilla molemmilla on henkilöllisyystodistus mukana
  • Lapselle mukaan saattajan ja vastaanottajan yhteystiedot
  • Lentomatkalla saattajapalvelu varataan erikseen asiakaspalvelusta lippujen oston yhteydessä
  • Käy matkan eri vaiheet läpi lapsen kanssa

Matkaa varatessa pitää ilmoittaa myös lapsen saattaja ja vastaanottaja, joilla pitää olla henkilöllisyystodistus mukanaan. Jos esimerkiksi vastaanottaja ei olisikaan paikalla koneen laskeuduttua, voidaan yhteystietojen avulla ottaa yhteys huoltajiin ja sopia, mitä tehdään.

Lapsesta pidetään huolta koko matkan ajan lähtöporteilta aina määränpäähän asti. Finnairin tapauksessa voi kotimaan lennoilla yksi saattaja halutessaan saattaa lapsen turvatarkastuksen läpi lähtöportille asti ja odottaa lennon lähtöä siellä.

Finnairin saattajapalvelu on ilmainen, mutta saatettava lapsi maksaa aikuisen hinnan. Palvelu on tarjolla lähes kaikilla normaalihintaisilla kotimaan lennoilla, edullisimpiin lipputyyppeihin sitä ei välttämättä saa. 12 - 17-vuotiaat voivat myös käyttää palvelua, mutta se ei ole heille pakollinen.

Norwegianilla saattajapalvelu maksaa kotimaassa 37€ / lapsi / lento. Tosin 5 - 11-vuotiailla on edullisempi lentolippu. 12 - 15-vuotiaille saattajapalvelu on vapaaehtoinen, ja 16 vuotta täyttäneet katsotaan lennoilla jo aikuisiksi.

Junan kyytiin, jos pärjää omillaan

Junassa lapsi saa matkustaa yksin, mutta VR:llä ei ole sitä varten erillistä palvelua. Lapsi matkustaa vanhempiensa vastuulla, sillä junan henkilökunta ei pysty valvomaan lasta työnsä ohessa. Vanhempien pitää itse arvioida, minkä ikäisenä lapsi pärjää junamatkan omillaan.

Junan henkilökunta ei pysty valvomaan lasta työnsä ohessa.

Jos junaan tulee vika ja matkaa jouduttaisiin jatkamaan linja-autolla, on yksin matkustavan lapsen suoriuduttava tästä silti itsenäisesti, sillä isossa junassa konduktöörejä on vain yhdestä kolmeen.

- Ei ole tainnut koskaan VR:n historiassa olla tällaista saattajapalvelua, sillä valtaosa lapsista matkustaa aina vanhemman seurassa, kertoo VR Groupin viestintäpäällikkö Mika Heijari.

Alle 6-vuotias matkustaakin ilmaiseksi vanhemman seurassa. VR:llä on tavallista lippua edullisempi juniorilippu 6 - 16 vuotiaille sekä perhelippu. Ilmainen VR:n saattajalippu on tarjolla vain vammaisten mukana matkustaville saattajille.

Linja-autojen erilaiset linjat

OnniExpress-busseilla matkustavat lapset voivat hypätä kyytiin yksin. Toiveena kuitenkin on, että lapsella olisi tuttu aikuinen vastassa niin lähtöasemalla kuin määränpäässä. Jos tahtoo lapsen matkustavan saattajan kanssa, niin alle 7-vuotias matkustaa aikuisen kanssa ilmaiseksi. Erityistä lasten lippua OnniExpressillä ei ole.

Kyse on turvallisuudesta― Pekka Möttö, Onnibus.com

Matkahuollosta kerrotaan, että heillä yksin matkustava lapsi on tervetullut kyytiin, kunhan pärjää matkalla itsenäisesti. Lapsi on kuitenkin oman huoltajan vastuulla. Kahdella Matkahuollon alaisella yhtiöllä, ExpressBusilla ja Koiviston Autolla, on lapsen mahdollista saada niin sanottu Matkapassi. Ilmaiseen Matkapassiin kirjataan sekä lapsen, saattajan ja vastassa olevan aikuisen yhteystiedot.

Tiukin linja on Onnibus.comin busseilla. Vain 15-vuotta täyttäneet saavat matkustaa itsenäisesti. Alle 12-vuotiaan reissaajan mukana tulee olla vähintään 15-vuotias saattaja. 12 - 14-vuotiaat pääsevät Onnibusin kyytiin vain huoltajan allekirjoittama suostumus mukanaan.

- Kyse on turvallisuudesta. Meillä on kaksikerroksisia busseja, joten kuljettaja ei pysty ajamisen ohessa varmistamaan, että lapsella on kaikki hyvin ja esimerkiksi turvavyö kiinni, sanoo Onnibus.comin toimitusjohtaja Pekka Möttö.

Onnibus.com -linja-auto Kampissa.
Onnibus.comilla on käytössä kaksikerroksisia linja-autoja. Onnibus.com -linja-auto Kampissa. Kuva: Onnibus.com onnibus

Alle nelivuotias lapsi matkustaa ilmaiseksi aikuisen seurassa, mikäli bussissa on tilaa. Muuten lapsi joutuu istumaan aikuisen sylissä matkan ajan. Tähän saattaa tulla Mötön mukaan muutos.

- Olemme harkinneet tämän ilmaislipun poistoa, sillä emme pidä ajatuksesta, että joku matkustaisi täydessä bussissa ilman turvavyötä. Toistaiseksi en ole kuullut, että niin olisi käynyt, enkä haluakaan niin käyvän, Möttö toteaa mietteliäänä.

Yksin matkustavien lasten ikärajat kotimaan liikenteessä

Yhtiö Minkä ikäisenä saa matkustaa yksin? Mitä apua saa? Palvelun hinta
Onnibus.com 15 vuotta täyttänyt. 12-14 -vuotias vanhempien luvalla. - -
OnniExpress Lapsi, joka pärjää itsenäisesti - -
Matkahuolto Lapsi, joka pärjää itsenäisesti Matkapassi mukaan ExpressBus- ja Koiviston Linja -yhtiöillä -
Finnair 5 vuotta täyttänyt Saattajapalvelu pakollinen 5 - 11-vuotiaille, 12 - 17-vuotiaat voivat myös käyttää palvelua. Vanhemman mahdollista saattaa lapsi lähtöportille asti. Palvelusta ei erillistä maksua, saatettava tarvitsee normaalihintaisen aikuisten lipun.
Norwegian 5 vuotta täyttänyt Saattajapalvelu pakollinen 5 - 11-vuotiaille, 12 - 15-vuotiaat voivat myös käyttää palvelua. 37 € / lapsi / lento
VR Lapsi, joka pärjää itsenäisesti - -

Päivitetty 25.8.2015: Tarkennettu UM-lyhenteen avausta Underaged Minor -> Unaccompanied Minor.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.