Hyppää pääsisältöön

Kun uusi on äidinkieltä

Joonas Ahonen on yksi suosikkipianisteistani. Hän tekee kansainvälistä nykymusiikkiuraa Klangforum Wienin jäsenenä ja sekä kokemuksensa että lahjakkuutensa ansiosta soittaa uutta musiikkia äidinkielenään. Se kuuluu uudella levyllä, jolla Ahonen yhdessä sopraano Agata Zubelin kanssa esittää Lutoslawskin ja Andrzej Czajkowskin laulusarjat.

Dreamlake / Ahonen / Zubel
Dreamlake / Ahonen / Zubel uudet levyt

Lutoslawskin Chantefleurs et Chantefables on vaativaa musiikkia, etenkin kun värikäs orkesterisäestys on redusoitu pianolle. Puolalaissyntyisen, pianistina muistetun Andrzej Czajkowskin Seitsemän Shakespearen sonettia on 60-luvun modernismissaan yhtä vaativaa, ja vieläpä pianosointivetoista.

Mutta kas ihmettä! Zubel ja Ahonen tekevät nykymusiikista musiikkia. Zubelin ääni on linjakas, intonaatioltaan tarkka ja kevyt mutta lämminsävyinen, siis erittäin sopiva tähän sävelkieleen. Tarvittaessa Zubel muuntaa ääntään lapsenomaiseksi tai puhemaiseksi hyvällä tyylitajulla. Ahosen pianismi puolestaan on levollisen tarkkaa ja ilmaisuvoimaista. Kun nämä osaamiset yhdistyvät, levyn kokonaistunnelmasta tulee herkkä ja laulullinen, ja sellaisena palkitseva kuunnella. Hätätilan tuntu ja hosuminen loistavat poissaolollaan, koska muusikot oikeasti osaavat esittää tätä musiikkia sen omilla ehdoilla.

Äänityksessä piano ja laulu sijoittuvat tilaan aavistuksen epäluonnollisesti, ja äänitys korostaa pianon tummia sävyjä. Kokonaisuus kärsii myös puuduttavista esittelyteksteistä.

Mutta pääasia eli musiikki elää ja hengittää, jopa niin hyvin, että levy hoitaa 1900-luvun modernismiin kohdistuvia ennakkoluuloja. Tämä ei ole harmaata tai ahdistavaa, vaan värikästä ja kaunista.

"Dreamlake". Witold Lutoslawski: Chantefleurs et Chantefables. Andrzej Czajkowski: Seitsemän Shakespearen sonettia. - Agata Zubel, sopraano, ja Joonas Ahonen, piano. (Accord, ACD 216-2)

Kuuntele Uudet levyt 28.8.2015, toimittajana Kare Eskola.

Kommentit