Hyppää pääsisältöön

Wennäkoski-potretti soi melodisia värejä

Ondine-yhtiö on julkaissut säveltäjä Lotta Wennäkoskelta kunnollisen orkesterimusiikkilevyn - viimeinkin. Wennäkosken orkesteriteokset ovat värien, melodioiden ja draaman juhlaa, ja sekä tekstuurien että rakenteiden kirkkaudessa miellyttäviä kuunnella. Radion sinfoniaorkesterin ja Dima Slobodenioukin levytys vangitsee kaiken tämän.

Wennäkoski / Soie
Wennäkoski / Soie uudet levyt

Levylle on valittu huilukonsertto Soie, vikkelä scherzo Hava ja mykkäelokuvamusiikista muokattu Amor Omnia Suite, jotka kattavat hyvin Wennäkosken viimeaikaisen tuotannon suurelle orkesterille. Puuttumaan jää vain särmikäs Sakara.

Wennäkoskea on pidetty lyyrisenä sointivärisäveltäjänä, mutta minulle levyn teokset hahmottuvat tarkkaan veistettynä, dramaattisena musiikkina, jossa melodisuus, muheva harmonia ja syke punoutuvat värien kanssa yhteen. Wennäkoskelle ominainen ilmavuus ei suinkaan tarkoita lyyrisyyttä sen haaveilevassa merkityksessä, koska hiljaisetkin kohdat uhkuvat pidäteltyä voimaa.

Jos lyyrisyys viittaa kerronnallisuuteen, se on parempi määre. Wennäkoski uskaltaa operoida tunnistettavilla, teosten seuraamista auttavilla elementeillä, kuten selvät bassolinjat, Havan pyörteilevä perusele ja huilukonserton vankka muoto. Toki mukana on myös nerokkaita erillisiä sointiyksityiskohtia, kuten Amor Omnian film noir -sävyinen morsetus.

RSO:n osaaminen tukee Wennäkosken musiikkia levyllä kauniisti. Etenkin korkeat puhaltajat, perkussiot ja koskettimet osoittavat taituruutensa, kun diskanttipuolen kimmellykset solmiutuvat silkkilankoina yhteen. Läpikuultavien, herkkien elementtien saumaton yhdistely vaatii orkesterilta kamarimusiikillista yhteishengitystä, ja Dima Slobodenioukin johdolla se onnistuu. Myös Kersten McCall Soie-konserton huilusolistina nivoutuu loistavasti osaksi orkesteria, vaikka stemma on varsin kiihkeää sooloilua.

Säveltäjäpotrettilevyjen ongelmana on usein kontrastien puute, mutta tällä kertaa ongelma unohtuu. Ensinnäkin Wennäkosken teokset ovat erilaisempia keskenään kuin nykymusiikki yleensä, ja toiseksi se on niin yhtenäisesti kiinnostavaa, että sitä kestää kuunnella koko levyn ajan.

Lotta Wennäkoski: Soie; Hava; Amor Omnia Suite. - Kersten McCall, huilu, ja Radion sinfoniaorkesteri/Dmitri Slobodeniouk. (Ondine, ODE 1259-2)

Kuuntele Uudet levyt 28.8.2015, toimittajana Kare Eskola.

  • Syvien tuntojen musiikkia – Soiva joulukalenteri

    Rakkaimpia esityksiä Ylen musiikkiarkistosta.

    Soivassa joulukalenterissa esittäytyvät parhaat suomalaiset taiteilijat Yleisradion musiikkiarkistosta. Neljännessä luukussa esiintyjiä on yhden sijaan neljä ja heidän myötään kaikki vuodenajat, ole hyvä!

  • Suomen Jussi Björling – Soiva joulukalenteri

    Rakkaimpia esityksiä Ylen musiikkiarkistosta.

    Soivassa joulukalenterissa esittäytyvät parhaat suomalaiset taiteilijat Yleisradion musiikkiarkistosta. Kolmannessa luukussa laulaa tenori Peter Lindroos, jota on kutsuttu Suomen Jussi Björlingiksi, ole hyvä!

  • Nimikkoroolina Pamina – Soiva joulukalenteri

    Rakkaimpia esityksiä Ylen musiikkiarkistosta.

    Soivassa joulukalenterissa esittäytyvät parhaat suomalaiset taiteilijat Yleisradion musiikkiarkistosta. Toisessa luukussa laulaa Mozartin Taikahuilun elokuvaversion Pamina, ole hyvä!