Hyppää pääsisältöön

Nicki Minaj -armeija kirkon portailla oli liikaa Mainonnan eettiselle neuvostolle

Takapuolta tyrkyttäneet pahvinuket mainostivat Summer Up -festivaalia, jonka päätähti oli räppäri Nicki Minaj.

Neuvoston mielestä pahvinuket eivät olleet sopusoinnussa syrjimättömyysperiaatteen kanssa. // Kuva: Summer Up

Hyvän tavan vastainen, kuuluu Mainonnan eettisen neuvoston lausunto Nicki Minaj -pahvinukeista, jotka ilmestyivät kuin tyhjästä eräänä kesäkuisena aamuna ympäri Helsinkiä. Eniten huomiota herätti Helsingin tuomiokirkon portaille marssitettu pahvi-Minaj-armeija.

Pahvikylteissä Nicki Minaj poseerasi vähäpukeisena, ja etualalla kuvassa oli räppärin takapuoli. Kyltit mainostivat Lahden Summer Up -festivaalia, jonka pääesiintyjä Minaj oli.

Poikkeuksellinen mainostempaus poiki yksityishenkilöiltä lausuntopyyntöjä Mainonnan eettiselle neuvostolle. Valitusten mukaan mainos on naisia syrjivä ja hyvän tavan vastainen muun muassa kuvan sisällön ja esityspaikan takia.

Samalle kannalle kallistui neuvostokin: kuva sisältää eroottisia viestejä, jotka eivät ole sopusoinnussa syrjimättömyysperiaatteen kanssa, lausunnossa todetaan. Summer Up -festari sai neuvostolta huomautuksen hyvien tapojen rikkomisesta.

Mainokset kaduille ja kirkon portaille puuhannut Summer Up perusteli huomiota herättänyttä kampanjaansa sillä, että Minaj on tunnettu räväkkyydestään. Pahvinukkeihin päätynyt kuva taas on peräisin räppärin Anaconda-biisin markkinointimateriaaleista.

- Kuvassa ei ole alastomuutta eikä missään nimessä pornoa, ainoastaan rohkeaa pukeutumista, johon törmää uimarannoillakin, todettiin festarin lausunnossa neuvostolle.

Eettisen neuvoston huomautuksesta uutisoivat aiemmin Helsingin Sanomat ja Markkinointi ja Mainonta.

Lue myös:

Helsinki täyttyi takapuolista – Nicki Minajit valtasivat kaupungin

Vapise Nicki Minaj – pahvi-Jeesus teki vastavierailun Summer Up -festareille