Hyppää pääsisältöön

Sokeriansaan lankeaa huomaamatta

appelsiinimehu ja sokeripalat
Yksi appelsiinimehulasillinen sisältää jopa kahdeksan sokeripalaa. appelsiinimehu ja sokeripalat Kuva: Yle, Tero Kyllönen appelsiinimehu ja sokeripalat

Miten paljon saat piilosokeria huomaamattasi? Oletko tullut ajatelleeksi, kuinka monta sokeripalaa kätkeytyy lasilliseen appelsiinmehua tai purkilliseen jogurttia? Sokeriansaan voi langeta ilman herkutteluakin.

Viime keväänä WHO puolitti suosituksensa lisätyn sokerin saannista. Lisätyn tai niin sanotun vapaan sokerin saantia tulisi rajoittaa 50 grammaan päivässä. Määrä vastaa noin 19 sokeripalaa. Ravitsemuksellista tarvetta tällekään sokerimäärälle ei ole, sillä saamme hiilihydraatteja monipuolisesta ruokavaliosta riittävästi.

täytekeksit ja sokeripalat
Yksi täytekeksi sisältää sokeria kolmen palan verran. Kolmesta keksistä kertyy jo yhdeksän sokeriapalaa. täytekeksit ja sokeripalat Kuva: Yle, Tero Kyllönen täytekeksit ja sokeripalat

Monipuolisen ruuan lisäksi tulemme huomaamattamme syöneeksi jogurtteja, keksejä ja tuoremehuja, jotka kohtuullisinakin määrinä ovat varsinaisia sokeripommeja. Esimerkiksi yksi täytekeksi sisältää jopa kolme sokeripalaa. Keksejä tulee usein pisteltyä kokonainen pino, jolloin päivän sokerisaanti ylittyy aivan huomaamatta pelkillä kahviherkuilla.

Toinen hyvä esimerkki on appelsiinituoremehu. Terveelliseltä tuntuva juoma kätkee sisälleen yllättävän paljon sokeria, sillä lasillinen mehua vastaa kaikkiaan kahdeksaa sokeripalaa. Myös jogurtin sokeripitoisuus hämmentää. Yhdestä tavallisesta purkillisesta voit saada sokereita yhdeksän palan verran.

Nopea yhteenlaskutoimitus osoittaa, että päivän sokerikiintiö ylittyy jo lasillisella mehua, purkillisella mansikkajogurttia ja yhdellä täytekeksillä.

8+9+3=20 sokeripalaa. Nopea yhteenlaskutoimitus osoittaa, että päivän sokerikiintiö ylittyy jo lasillisella mehua, purkillisella mansikkajogurttia ja yhdellä täytekeksillä.

Sen sijaan sokerinkulutukseen ei lasketa mukaan esimerkiksi kasviksista ja tuoreista hedelmistä ja marjoista saatavaa sokeria. WHO:n mukaan ei ole osoitettu, että niistä olisi terveydelle haittaa.

mansikkajogurtti ja sokeripalat
Tämä tavallinen mansikkajogurttipurkki sisältää lisättyä sokeria kuusi sokeripalaa. Lisäksi siinä on kolmen sokeripalan verran maitoa ja marjoja. mansikkajogurtti ja sokeripalat Kuva: Yle, Tero Kyllönen mansikkajogurtti ja sokeripalat

Kannattaa muistaa, että 50 gramman saantisuositus on keskiarvo, ja perustuu noin 2000 kilokalorin vuorokausikulutukseen. Pienikokoinen naisihminen, joka liikkuu vähän ja jolla on kevyt työ, voi hyvin tiputtaa sokerimäärää vielä vähemmäksi. Paljon liikkuva ja isokokoinen mies voi puolestaan olla tyytyväinen, jos onnistuu pitäytymään suositellussa määrässä. Ainakin toistaiseksi.

Terveysjärjestön suositus voi nimittäin vielä muuttua, ja tulevaisuudessa tavoitellaan sokerin saannin rajoittamista jopa alle 25 grammaan päivässä. Tämä määrä vähentäisi arvioiden mukaan lihavuutta ja myös hampaiden reikiintymistä.

suklaamuffini ja sokeripalat
Yksi suklaamuffini sisältää kahdeksan sokeripalaa. Kuorrutus lisää määrää tuntuvasti. suklaamuffini ja sokeripalat Kuva: Yle, Tero Kyllönen suklaamuffini ja sokeripalat

Lue lisää:

Alzheimer – aivojen diabetes?
Katso sokerivideo

Lisää ohjelmasta

vauva syö sosetta
vauva syö sosetta Kuva: Yle, Marko Väänänen vauva
sokeria
sokeria Kuva: Yle, Anu-Maija Kärjä sokeri
Mikko Penttilä ja Risto Laitila
Mikko Penttilä ja Risto Laitila Kuva: Yle, Tero Kyllönen akuutin omalääkäri risto laitila ja toimittaja mikko penttilä
Nainen tunnustelee toista rintaansa. Kuvassa näkyy vain kädet ja rintakehä, kaikki muu on rajattu pois. Naisella on yllään sininen toppi.
Nainen tunnustelee toista rintaansa. Kuvassa näkyy vain kädet ja rintakehä, kaikki muu on rajattu pois. Naisella on yllään sininen toppi. Kuva: Shutterstock rintasyöpä,syöpä