Kaunis ilta-aurinko paistaa puiden latvojen takaa Helsingin Pirkkolassa. Erotuomarin pillin vihellys kaikuu terävänä ja leikkaa kesäisen ilman kuin veitsellä vetäen. On alkamassa tyttäreni jalkapallo-ottelu.
Peli ei kuitenkaan ehdi vanheta muutamaa minuuttia pidempään, kun saan puhelimeeni sähköpostin – pari asiaa on unohtunut hoitaa työpäivän aikana. Alan heti ahdistuneena järjestää rästiin jääneitä töitä tiiraillen samalla kentälle. Uppoudun nopeasti ajatuksiini ja töiden maailmaan, kunnes havahdun kovaan meteliin ja ilon kiljahduksiin. Tyttäreni joukkue on tehnyt maalin. Se menee minulta kuitenkin ohi, kuten niin monta muutakin kaunista hetkeä vuosien varrella – kaikki tämä vain ja ainoastaan töiden huonon organisoinnin takia.
Vähemmällä enemmän
Useilla aloilla vastuu töiden järjestelyistä on siirtynyt pomoilta yksilöille eikä meillä nyt työelämässä mukana olevilla ihmisillä ole selkeää mallia aiemmilta sukupolvilta siitä, miten työntekoa tulisi ohjata ja järjestellä. Se aiheuttaa monille psyykkisiä haasteita jaksaa töissä.
Töiden määrä on myös kasvanut ja työkuormaa on vaikea hallita ilman perehtymistä omiin työskentelymetodeihin. Opettelemalla organisoimaan päivänsä oikein, on mahdollista vaikuttaa huomattavasti niin työn tasoon kuin määräänkin ja parantaa kokonaisvaltaisesti elämän laatua. Ylikuormitus ja stressi ovat usein taustalla sairastumisille ja siksi onkin tärkeää, että palautumiseen ja työn ulkopuoliseen elämään on myös riittävästi aikaa.
Työntekoa kehittämällä on myös mahdollista lisätä työn tuottavuutta, mikä on keskeinen tekijä tulevaisuuden Suomen rakentamisessa.
Jotta yhtään maalia ei jäisi enää näkemättä olen asettanut tämän syksyn tavoitteekseni kehittyä töiden organisoinnissa. Uskon tämän samalla parantavan elämän laatua ja jaksamista. Apua ja valmennusta saan työterveyden asiantuntijalta ja elämän hallinnan huippuammattilaiselta, psykologi Annamari Heikkilältä. Kerron prosessin etenemisestä videoblogissani syksyn mittaan. Toivottavasti Annamarin ohjeista ja kokemuksistani on hyötyä myös teille muille työelämän haasteiden kanssa painiville. Otan mielelläni vastaan myös teidän kommentteja ja kokemuksia. Hypätkää kyytiin, parannetaan elämän laatua yhdessä!
Annamarin kolme ensimmäistä ohjetta kaaoksen hallintaan
1. Huolellinen suunnittelu (Tee lista päivän hoidettavista asioista)
2. Yksi asia kerrallaan – selkeä töiden jäsentely (aikatauluta tekemisesi)
3. Työpäivän analysointi ja onnistumisten arviointi