Hyppää pääsisältöön

Seitsemän kauneusvinkkiä kasvoille

Iän karttuessa kasvot kaipaavat ryhtiä ja kohotusta. Eikä siihen välttämättä tarvita kirurgia.

1. Nuku riittävästi.

Tai edes sen verran, kun voit ja ehdit. Väsyneenä on vaikea tuntea itseään erityisen hehkeäksi. Jos uni ei ole uskollisin ystäväsi, niin älä ainakaan hyvä ihminen syyllistä siitä itseäsi. Nukut sen mitä pystyt.

2. Kosteuta ihoasi ulkoapäin.

Yksikään heräteostoksena hankittu ihmevoide ei virkistä, kohota tai tasoita ihoa kylppärinkaapissa seisottamalla - rasvatkin vanhenevat. Siispä käytä se tyttöystävien kanssa pikkujouluristeilyltä shamppanjapäissä hankittu kallis silmänympärysvoide ensin nautinnolla loppuun ja osta sitten seuraavalla kerralla halvempaa.

Ja kyllä. Aurinkovoiteen käyttö on enemmän kuin suositeltavaa. Muuallakin kuin Välimeren rannoilla ja vain päivän kuumimpaan aikaan.

3. Kosteuta ihoasi sisältäpäin.

Juo riittävästi vettä. Vesi virkistää ja keho ikään kuin toimii sutjakammin. Monet 'hyvinvoivat' aloittavat aamunsa lasillisella (tai jopa litralla) huoneenlämpöistä sitruunavettä ja vannovat sen terveysvaikutusten nimeen. Kun juot kupillisen kahvia, juo samalla lasillinen vettä. Tosin, muista veden juomisessakin kohtuus, jottet liota kehoasi liikaa.

4. Hymyile usein.

Tutkimusten mukaan hymyilevät ihmiset näyttävät nuoremmilta ja nuoremmat taas – kyllä ainakin joidenkin tutkimusten mukaan – muita viehättävimmiltä. Oma kenttätutkimukseni osoittaa sen, että iloinen ihminen on iästä riippumatta nyreän näköistä viehättävämpi ja saa myös kanssaeläjissä aikaan enemmän positiivista kuin negatiivista palautetta. Ja siitähän taas voi seurata muita hyvänmielen hormoneja, jotka taatusti kaunistavat. Eli hymyile maksasta saakka!

5. Liiku päivittäin ulkoilmassa ja liiku ylipäätään!

Näin verenkierto vilkastuu ja saat tervettä väriä kasvoille. Samalla mieliala kohenee ja maidonhakureissulla kassan vierestä sekunti ennen maksamista ostettu triplasuklaapatukka sulaa hiukan nopeammin. Kun vaikkapa työmatkat (tai edes osa niistä) taittuu kävellen tai fillarilla, niin illalla voit sitten hyvällä omatunnolla rojahtaa sohvalle katsomaan televisiosarjoja tai ottaa kirjan käteesi.

6. Syö säännöllisesti! Syö hyvin!

Syö hitaasti, nautinnolla ja mieluusti mukavassa seurassa. Samalla muista David Bowien syntisen kauniin Iman­ vaimon toteama siitä, että mieluummin vartaloon muutama lisäkilo kuin kirurgin tekemä kasvojenkohotus. Jos ikää on jo jonkin verran mittarissa, aterioita on hyvä keventää iltaa kohti (se nimittäin voi kummasti parantaa myös unenlaatua).

7. Stressaa vain sopivasti

Stressiltä harva (tuskin kukaan) välttyy, mutta mukavien asioiden tekeminen tasoittaa sitä. Eli yritä ottaa mahdollisimman rennosti myös listalla mainittujen asioiden suhteen ja pidä hauskaa aina, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus.

P.S. Meikistä on apua

(Kunhan muistat, että sen tarkoitus on tasoittaa, ei peittää.)

1) Näppylät ja punaisuus piiloon peitevoiteella.

2) Kevyt meikkivoide tasoittamaan ihoa.

3) Valokynää vain silmien sisänurkkiin, luomen yläosaan ja esimerkiksi poskipäille. Paikkoihin joita haluat korostaa. Muista, että valokynä silmäpussien päällä korostaa, ei peitä niitä.

4) Puuteria ainoastaan kohtiin, jotka kiiltelevät (otsa, leuka, nenä).

5) Kulmakarvoilla saat muotoiltua kasvoillesi ryhtiä. Nypi korkein kohta esille ja avaa sillä katsetta.

6) Silmiin ripsiväriä ja luomille vaaleaa, mattapintaista luomiväriä tuomaan valoa.

7) Loppusilaukseksi iloisen väristä poski­ - ja huulipunaa.

Toimittaja: Mira Selander

Uusimmat sisällöt - Puoli Seitsemän