Hyppää pääsisältöön

Maaginen sarjakuva herää henkiin lasin sisällä

Lasimuotoilijat Sini Majuri ja Ella Varvio keksivät, että sarjakuva herää uudella tavalla henkiin, kun se puhalletaan lasiin. Kaksiulotteinen piirros muuttuu lasin sisällä kolmiulotteiseksi kristalliseksi satumaailmaksi. Suomalaistaiteilijoiden idea on ehtinyt jo herättää huomiota kansainvälisesti.

Vanhassa slaavilaisessa kansansadussa prinssi Ivan rakastuu tulilintuun ja haluaa vangita sen häkkiin itselleen. Tulilintu karkaa ja muuttuu naiseksi. Lintu kaipaa vapautta, mutta se jää myös ikävöimään ja odottamaan prinssiä.

Tulilintu on mahdottoman rakkauden symboli. Mutta tulilintu viittaa myös tähän tekoprosessiin. On intohimoinen palo tehdä jotain. Ja tulen avulla nämä teoksetkin ovat syntyneet.― Ella Varvio, lasimuotoilija
Enteet, unikuvat ja uskomukset ovat aina kiehtoneet minua. Jos vaikkapa lintu koputtaa ikkunaan ja lentää sisään, niin sillä on joku merkitys.― Sini Majuri, lasimuotoilija

Mytologia alkaa elää omaa elämäänsä lasiteoksissa. Jokainen teos on ikään kuin sarjakuvaruutu, jonka sisään voi katsoa. Piirrokset muuttuvat tiloiksi ja hahmot eläväksi, kun niitä voi katsoa eri kulmista. Lasin sisällä hahmot näyttävät leijuvan, ja heijastukset tuovat uusia assosiaatioita tarinaan.

Tulintu -sarjan työhön tulee kaksi lasikerrosta. Näin syntyy kolmiulotteinen vaikutelma.
Tulintu -sarjan työhön tulee kaksi lasikerrosta. Näin syntyy kolmiulotteinen vaikutelma. mafka & alakoski

Lasi on taikuutta, se on osa tätä mytologiaa― Sini Majuri

Teokset yhdistävät sarjakuvan juonimaista tarinankerrontaa ja vaativaa graal -tekniikkaa. Graal-tekniikassa työ puhalletaan kahteen kertaan. Ruotsissa noin sata vuotta sitten kehitetyssä tekniikassa puhalletaan ensin aihio. Jäähtyneeseen aihioon piirretään tai kaiverretaan kuvio.

Sarjakuva piirretään esipuhallettuun aihioon joko pensselillä tai lito- ja serigrafiatekniikoilla. Majuri ja Varvio käyttävät myös kaiverrustekniikoita. Aihio lämmitetään uudestaan ja piirros poltetaan aihioon kiinni.


Väri on metallioksidiseosta. Seoksen sisällön yksityiskohdat lasitaiteilijat haluavat pitää salaisuutenaan.


Aihion ympärille kerätään sulaa lasia, ja se puhalletaan, jolloin aihioon poltettu kuva jää pyöreän lasin alle. Tulintu -töihin lisätään kaksi lasikerrosta, jotta lopputulos olisi vieläkin leijuvampi ja kolmiulotteisempi.

Kari Alakoski muotoilee Tulintu -sarjan työtä
Kari Alakoski muotoilee Tulintu -sarjan työtä Kuva: YLE/ Jenni Stammeier mafka & alakoski
Kari Alakoski ja Marja Hepo-Aho muotoilevat Tulintu -sarjan työtä
Kari Alakoski ja Marja Hepo-Aho muotoilevat Tulintu -sarjan työtä Kari Alakoski ja Marja Hepo-Aho muotoilevat Tulintu -sarjan työtä Kuva: YLE/ Jenni Stammeier marja hepo-aho
Tulintu -sarjan työhön tulee kaksi lasikerrosta. Näin syntyy kolmiulotteinen vaikutelma.
Tulintu -sarjan työhön tulee kaksi lasikerrosta. Näin syntyy kolmiulotteinen vaikutelma. Kuva: YLE/ Jenni Stammeier ella varvio
Oli huikea elämys nähdä ensimmäisen kerran oman piirroksensa heräävän henkiin lasin työstämisessä. Lasinpuhalluksessa piirros hehkuu, venyy ja muuttaa väriä ja muotoaan. Se on leikkiä painovoiman, ihmiskäden ja hengityksen kanssa. Ne ovat jopa myyttisiä työstötapoja. Lasissa on ihmisen henkäys. Lopputulos on aina yllätys.― Ella Varvio
Vaikka lasia työstetään muinaisilla työkaluilla, se on vaikuttanut valtavasti siihen, miten meidän teknologiamme ja maailmankuvamme on kehittynyt. Mikroskoopit, teleskoopit ja valokuidut ovat kaikki lasia. Se on todella kiehtovaa.― Sini Majuri
Kun oppii hallitsemaan tätä luonnonvoimaa, se on vähän kuin villieläimen kesyttämistä.― Sini Majuri
Sini Majurin ja Ella Varvion suunnittelema Tulintu -työ, yksityiskohta
Sini Majurin ja Ella Varvion suunnittelema Tulintu -työ, yksityiskohta Kuva: YLE / Jenni Stammeier mafka & alakoski
Sini Majurin ja Ella Varvion Tulintu -sarja Riihimäen lasimuseossa
Sini Majurin ja Ella Varvion Tulintu -sarja Riihimäen lasimuseossa Kuva: YLE/ Jenni Stammeier riihimäen lasimuseo
Sini Majurin ja Ella Varvion Tulintu -sarja Riihimäen lasimuseossa
Sini Majurin ja Ella Varvion Tulintu -sarja Riihimäen lasimuseossa Kuva: YLE/ Jenni Stammeier riihimäen lasimuseo

Slaavilaisesta tulilintu -kansansadusta on useita eri tulkintoja, mm.Igor Stravinskyn säveltämä baletti. Myös Majuri ja Varvio löytävät siihen oman näkökulmansa. Mahdoton rakkaus, muodonmuutos ja vapaus ovat heille tärkeitä teemoja.

Ella Varvio Riihimäen lasimuseossa
Ella Varvio Riihimäen lasimuseossa Kuva: YLE / Jenni Stammeier riihimäen lasimuseo

Jos tämän sadun sijoittaa nykypäivän Venäjälle, niin mahdoton rakkaus olisi seksuaalivähemmistöjen välistä rakkautta.― Ella Varvio
Lasimuotoilija Sini Majuri ja Tulintu -sarja Riihimäen lasimuseossa
Lasimuotoilija Sini Majuri ja Tulintu -sarja Riihimäen lasimuseossa Kuva: YLE/ Jenni Stammeier riihimäen lasimuseo

Me kerromme rakkaudesta, mutta myös siitä, miten tärkeää on olla vapaa ja saada itse valita elämänsä suunta.― Sini Majuri
Kari Alakoski ja Marja Hepo-Aho puhalsivat Tulintu -työt
Kari Alakoski ja Marja Hepo-Aho puhalsivat Tulintu -työt Kuva: YLE / Jenni Stammeier lasipaja

Tulilintu -sarjan työt puhalsivat mestarilasinpuhaltaja Kari Alakoski sekä lasitaiteilija Marja Hepo-Aho. Katso seuraavasta videosta, miten piirros saadaan vangittua lasin sisälle:

Majuri ja Varvio, työparina "Tulintu", ovat tänä vuonna matkustaneet töidensä kanssa Hollannissa ja Kanadassa. Lasinen sarjakuva oli menestys Toronton sarjakuvafestivaaleilla ja Leerdammin lasigalleriassa. Nyt "Lasinen sarjakuva" - näyttely on saatu myös Suomeen - se on esillä Suomen lasimuseossa Riihimäellä 1.11.2015 asti.

Ella Varvio ja Sini Majuri Riihimäen lasimuseossa.
Ella Varvio ja Sini Majuri Riihimäen lasimuseossa. Kuva: YLE/ Jenni Stammeier riihimäen lasimuseo
Sini Majurin ja Ella Varvion Tulintu -sarja Riihimäen lasimuseossa
Sini Majurin ja Ella Varvion Tulintu -sarja Riihimäen lasimuseossa Kuva: YLE/ Jenni Stammeier riihimäen lasimuseo
Kommentit