Suosituimmista tubettajista on tullut teini-idoleja, joiden videoita nuoret fanittavat suorastaan intohimoisesti. Viimeistään nyt myös yritykset ovat ymmärtäneet Youtuben valtavan mainoksellisen arvon. Röyhkeimmät mainostajat yrittävät ostaa pääsylipun nuorten maailmaan pilkkahinnalla.
Youtuben kautta voi tehokkaasti tavoittaa teinejä ja nuoria aikuisia - ryhmiä, joita perinteinen mainonta ei enää tavoita. Tubettajille tarjotaankin karkkia ja sipsiä, meikkejä ja vaatteita mainosvideoita vastaan. Tähän ovat syyllistyneet niin ulkomaiset nettikaupat kuin kotimaisetkin yritykset.
Kun jututin tubettajia, moni heistä kertoi, ettei aiemmin ole edes tiennyt, että voi pyytää rahaa siitä, että mainostaa jotain tuotetta videollaan yrityksen pyynnöstä.
Niukka markkinointibudjetti ei riitä selitykseksi sille, että nuorelle maksetaan riistopalkkaa - tai ei palkkaa ollenkaan.
Yritykset ovat myös syyllistyneet alihinnoitteluun. Mainostaja on saattanut saada 150 eurolla kymmeniä tuhansia täsmällisesti kohdennettuja silmäpareja tuotteelleen, jota videolla esittelee tilaajien fanittama esikuva. Jos samainen yritys tilaisi televisiomainoksen, riittäisi 150 euroa tuskin palaveripulliin.
Niukka markkinointibudjetti ei riitä selitykseksi sille, että nuorelle tubettajalle maksetaan riistopalkkaa - tai ei palkkaa ollenkaan. Perinteisillä työmarkkinoilla nuoria muistutetaan pitämään puolensa, saman soisi iskostuvan mieleen myös tubettajille.
Liian usein tubettaja jätetään yksin kantamaan myös seuraukset huonosti johdetusta markkinointidiilistä. Vastuullinen yritys huolehtii siitä, että tubettaja kertoo kaupallisesta yhteistyöstä. Jos tuote on saatu ilmaiseksi tai video tehty rahallista korvausta vastaan, pitää tämä myös katsojille tulla selväksi. Piilomainonnan rajoja kolistellaan Youtube-videoissa toistuvasti.
Yhdysvalloissa piilomainonnasta on kärähtänyt mm. Youtuben suosittu pelikanava, jonka pelivideoissa ei kerrottu niiden olevan kymmenillä tuhansilla dollareilla maksettuja mainoksia.
Nuorten ja monesti jopa alaikäisten tubettajien kokemattomuutta työmarkkinoilla ja sopimusten teossa käytetään meilläkin surutta hyväksi.
Jopa alaikäisten tubettajien kokemattomuutta työmarkkinoilla käytetään meilläkin surutta hyväksi.
Tubettajien ja mainostajien väliin onkin syntynyt verkostoja, jotka hoitavat sopimuksia ja maksuliikennettä tubettajien ja mainostajien välillä.
Suomalaiset verkostot lupaavat suojella nuoria sopimusneuvotteluissa, toki nekin ottavat omansa yhteistyöstä. Sopimukset ulkomaisten verkostojen ovat monelle tubettajalle osoittautuneet loukuiksi, joista irtipääsy on vaikeaa ja edut olemattomat.
Kuka tahansa voi ladata Youtubeen melkein mitä vaan sisältöä, josta on itse vastuussa. Viimekädessä alaikäistäkin tubettajaa vastassa on piilomainontaa ja lapsiin kohdistuvaa mainontaa säätelevä laki.
Suomessa viranomaiset eivät ole vielä puutuneet villiin tubemarkkinointiin, mutta Ruotsin viranomainen on jo askeleen edellä. Ruotsin mainonnanvalvoja antoi langettavan tuomion 14-vuotiaalle tytölle, jonka blogin ja Youtube-kanavan sisällössä syyllistyttiin nettikaupan meikkien piilomainontaan ja lapsiin kohdistuvaan sopimattomaan mainontaan.
Viranomainen nosti tikun nokkaan 14-vuotiaan lapsen, eikä yritystä, jonka meikkejä tyttö testasi.
Käsittämätöntä kyllä, viranomainen nosti tikun nokkaan 14-vuotiaan lapsen, eikä yritystä, jonka meikkejä tyttö testasi. Voisiko näin käydä myös Suomessa?
Blogimarkkinointiin luotiin muutama vuosi alan eettiset pelisäännöt, jotka ovatkin selkeyttäneet alan toimintatapoja. Mutta tubemainonnan puolelta pelisäännöt yhä puuttuvat. Ja kun sääntöjä ei ole, lapset voivat jatkaa tuotteiden mainostamista toisille lapsille yritysten taskurahoja vastaan.
Tubessa kasvaa sukupolvi, jonka medialukutaito on aivan eri tasolla kuin vanhempiensa. Taitavat ja arvonsa tuntevat tubettajat tienaavat videoillaan hyvät viikkorahat, joillekin siitä voi tulla jopa ammatti.
Mutta niin kauan kuin tube on viidakko vailla sääntöjä, ovat nuoret siellä myös mainostajille houkuttelevaa halpatyövoimaa. Ja joukossa on aina se joku, joka ei osaa pitää puoliaan. Eihän se ole sinun lapsesi?
18.12.2015: lisätty oikea metatietoja.