Hyppää pääsisältöön

Miltä Berliini kuulostaa? Avaruusromua 4.10.2015

rauniokirkko iltavalaistuksessa
rauniokirkko iltavalaistuksessa Kuva: YLE Kuvapalvelu rauniokirkko iltavalaistuksessa

Vaikka Berliini jo pitkään ollut uusien tyylien ja vaihtoehtoisen musiikin kehto, silti elektroninen musiikki elää sielläkin marginaalissa. Millaista musiikkia tekevät tänään krautrockareiden perilliset? Miltä kuulostaa Berliinissä 81 vuotta sitten syntyneen Hans Joachim Roedeliuksen uusi musiikki?

Hanno Leichtmann on eräs Berliinin elektronisen musiikin näkyvimmistä hahmoista. Albumi Unfinished Portrait of Youth Today on musiikillinen katsaus Berliinin kaduille: 29 keskeneräistä musiikillista kuvaa nykypäivän nuorisosta.

Hanno Leichtmann - Unfinished Portrait Of Youth Toda

Hans Joachim Roedelius syntyi Berliinissä 81 vuotta sitten. Hänen vaikutuksensa määrää nykyiseen berliiniläiseen ja muuhunkin musiikkiin voi olla aika vaikea arvioida. Sen voi sanoa, että vaikutus on ollut merkittävä.

Roedeliuksen elämä ja ura alkoivat Berliinissä, ja tuolla kaupungilla on ollut ratkaiseva merkitys hänen koko elämälleen. Esimerkiksi 1960-luvun lopulla, taiteellisen ja poliittisen radikalismin ja kokeilun kulta-aikana Roedelius törmäsi avantgarde-taiteilija Joseph Beuysin oppilaaseen Konrad Schnitzleriin. Hänen kanssaan Roedelius teki myös ensimmäiset musiikkiprojektinsa, ja oli mukana perustamassa maineikasta Zodiac Free Arts Labia Berliiniin. Ja niissä ympyröissä myös Dieter Moebius ja Hans Joachim Roedelius tapasivat toisensa 1960-luvun lopulla, ja aloittivat liki puoli vuosisataa kestäneen yhteistyönsä.

”Minä en ole mikään Krautrockin veteraani, enkä kokeilija tai keksijä”, sanoo Hans Joachim Roedelius englantilaisen Stephen Iliffen kirjassa Painting With Sound – The Life and Music of Hans Joachim Roedelius. Stephen Iliffe luonnehtii Roedeliuksen musiikkia toteamalla että se on kyllä pitkälti elektronista musiikkia, mutta että Roedeliuksen musiikissa on myös jotakin vanhempaa, esimerkiksi vaikutteita Johann Sebastian Bachin musiikista, dadaismista tai Steve Reichin nauhalenkkikokeiluista.

Vaikutteita on myös sodanjälkeisen Saksan modernismista, muiden muassa Stockhausenista, ja yhdistelemällä tätä kaikkea 1960-luvun lopun vapaaseen ilmapiiriin, improvisaatioon ja elektroniseen psykedeliaan, alkoi 1970-luvulla syntyä se musiikki, josta me tunnemme Roedeliuksen. Ja tähän voisi lisätä ainoastaan sen, että paitsi menneisyydestä, Roedeliuksen musiikki on aina myös kummunnut nykyisyydestä, tästä hetkestä.

Pitkän uransa aikana Roedelius on ehtinyt tehdä yhteistyötä monien muusikoiden kanssa. Tunnetuinta on hänen yhteistyönsä esimerkiksi Connie Plankin, Dieter Moebiuksen tai Brian Enon kanssa. Albumilla Ubi Bene Roedelius on yhdessä kitaristi Leon Muraglian kanssa. Muraglia on paitsi kitaristi, myös elektronimuusikko ja tiskijukka, ja myös se kuuluu yhteistyössä.

Elektronimuusikko Aidan Baker on syntyjään kanadalainen, mutta asuu ja työskentelee tätä nykyä Berliinissä. Yhdessä kitaristi Markus Steinkellnerin eli Idklangin kanssa he ovat tehneet jotakin, jota voisi kutsua eeppiseksi instrumentaalimusiikiksi, ambientin ja krautrockin hengessä. Jossakin puhuttiin myös psykedeelisen tripin puhtaasta kauneudesta, mutta kuten tiedämme, musiikin kokeminen on yksilökohtainen asia. Bakerin ja Idklangin musiikin voi kokea niin monella tavalla.

Berliiniin on asettunut myös australialainen pianisti ja säveltäjä Simon James Phillips. Hän pyysi mukaansa viisi muuta berliiniläistä muusikkoa ja järjesti konsertin. Mukana olivat Phillipsin lisäksi lyömäsoittaja Tony Buck, kontrabasisti Werner Dafeldecker, trumpetisti Liz Allbee, kitaristi Arthur Rother ja elektronimuusikko BJ Nilsen. Hän vei koko joukon keskelle suuren tanssistudion lattiaa, konserttiyleisö päästettiin sisään ja improvisoitu konsertti alkoi. Yleisölle oli tarkoituksella jätetty kertomatta, että konsertti tulisi kestämään yhtäjaksoisesti viisi tuntia.

Lähde metromatkalle Berliiniin! Matkustamme U2-linjalla Pankowista Ruhlebeniin. HUOM! Parin minuutin kohdalla nousemme maan pinnalle!

AVARUUSROMUA 4.10.2015 - OHJELMAN MUSIIKKI:
HANNO LEICHTMANN: Next (Unfinished Portrait Of Youth Today)
HANNO LEICHTMANN: Chase (Unfinished Portrait Of Youth Today)
HANNO LEICHTMANN: Pain (Unfinished Portrait Of Youth Today)
HANNO LEICHTMANN: Wait (Unfinished Portrait Of Youth Today)
HANNO LEICHTMANN: Glass (Unfinished Portrait Of Youth Today)
ROEDELIUS & MURAGLIA: A Reflection in Deep Sea (Ubi Bene)
ROEDELIUS & MURAGLIA: Kurhaus Skinnydip (Ubi Bene)
ROEDELIUS & MURAGLIA: There Is A Huge Duck Standing Behind You / The Haunted Space (Ubi Bene)
AIDAN BAKER & IDLKANG: Where We're From, The Birds Sing A Pretty Song - osa - (In The Red Room)
SIMON JAMES PHILLIPS: Untitled 1-1 - osa - (Blage 3)

  • Anssi Kelan lyriikka vakuutti ja liikutti

    Anssi Kela löysi vanhan menestysreseptin

    Tällä kertaa kokonaan kotimaisessa Levylautakunnassa oli mukana monen hittiartistin uutta tuotantoa. Uusia lauluja olivat kuuntelemassa Diandra, Samuli Laiho ja Pekka Laine. Äänestyksen tulos ja kommentit 1. Anssi Kela: Ilves 26 pistettä (Anssi Kela) Diandra: Ei tätä voinut ruveta analysoimaan, jäi vaan kuuntelemaan. Tarina vei heti mukanaan.

  • Kylie Minoguen kantrivalssi ja Maj Karman rokkileka

    Kylie Minoguen kantrivalssi Levylautakunnan voittaja

    Levylautakunnan arvioille alttiiksi valikoitui viikon uutuuksista mm. Australian lahja pop-maailmalle, tuore laulaja-lauluntekijä ja kotimainen rokkijyrä. Arvionsa antavat Ylen Juha-Pekka Sillanpää, Susanna Vainiola ja Jyrki Koskenseppä. Äänestyksen tulos ja kommentit 1.

  • Kolme sointua riittää tangokuninkaillekin

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela ovat yhdistäneet voimansa duoksi, joka alkaa keikkailla yhdessä ja levyjäkin on tekeillä. Levylautakunnassa Marko ja Jukka saavat arvioitavakseen viikon uutudet. Tämän duon täydentää trioksi toimittaja Maija Salminen. Pisteet ja kommentteja 1.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua