Hyppää pääsisältöön

N.W.A on räpin The Beatles

Lippalakkeja ja kaulakoruja
Lippalakkeja ja kaulakoruja Kuva: Yle/Mikko Lehtola nwa

Compton on kaupunki Los Angelesin piirikunnassa, mutta paremmin se tunnetaan mielikuvana. Tämä mielikuva on matkailunedistäjien painajainen: aseita, huumeita ja poliiseja karkuun juoksevia jengiläisiä.

Kiitos näistä mielikuvista kuuluu Niggaz Wit Attitudesille, jonka levy Straight Outta Compton (1988) kuuluu räpin klassikoihin. Straight Outta Compton on jälleen kaikkien huulilla. Tällä kertaa kyseessä on elokuva, joka kertoo N.W.A:n tarinan. KulttuuriCocktail kävi katsomassa Straight Outta Comptonin kahden suomiräpin uranuurtajan, Särren ja Jodarokin kanssa.

Särre ja Jodarok pesevät käsiään
Särre ja Jodarok pesevät käsiään Straight Outta Compton -näytöksen jälkeen. Särre ja Jodarok pesevät käsiään Kuva: Erik Vierkens / Yle kulttuuricoctail särre ja jodarok

Toimittaja: Mitä teillä tulee ensimmäisenä mieleen N.W.A:sta?

Särre: Lippalakki! Muistan kristallinkirkkaasti, milloin olen nähnyt ensimmäisen kerran N.W.A:n. Se oli 90-luvun alussa Guns n' Rosesin keikalla Axl Rosen lippiksessä. N.W.A:n tyypit ovat sanoneet myöhemmin haastatteluissa, että he kyllä halusivat tulla staroiksi, mutta yhtyeen nimen näkeminen Axl Rosen kotsassa oli överiä. Tämä oli siis ensimmäinen näköhavainto, mutta itse musiikin löysin vasta paljon myöhemmin.

Jodarok: Ikäraja K16. Minulla N.W.A ja Compton liittyivät murkkuiässä siihen samaan maailmaan, johon kuuluivat Gunnarit, skeittaus ja Terminator 2. Compton ja ehkä Amerikka ylipäänsä oli epätodellinen ihmemaa. Päähäni ei mahtunut ajatus, että se on tällä planeetalla sijaitseva paikka, johon voisi matkustaa. Eikä Comptonia tietyllä tavalla olekaan, koska N.W.A:n siitä luoma kuva on niin jumalattoman korostunut ja räikeä. Tätä vahvisti MTV:ltä näkemäni tv-haastattelu, jossa yksi ryhmän jäsenistä esiintyi luotiliivit päällä, ajeli autolla Comptonin kaduilla ja huuteli mimmeille. Epätodellista...

T: Mikä on N.W.A:n merkitys räpin historiassa?

Jodarok: Valtava, onhan ne räpin The Beatles. He olivat aikansa supertähtiä ja kaksi heistä on edelleen suuria nimiä, Dr. Dre ja Ice Cube. Ryhmän rymistely oli rujointa ja suorapuheisinta siihenastisen räpin historiassa. Eihän N.W.A keksinyt pukeutumistyyliään tai maailmaa, josta he lauloivat. Villakoiran ydin on se, että he toivat sen niin isosti esille. Nehän aika pitkälle keksivät länsirannikkosoundin.

T: Miten länsirannikon soundi eroaa itärannikosta?

Jodarok: Idän ja etenkin New Yorkin kliseisiin kuuluivat hassut hahmot ja viihdyttäjä-äijät, se oli sellaista "Minä tulen tänne nyt ja pap-pa dap-pap-paa". N.W.A tuli taas pyssyt paukkuen pirttiin. Siinä oli aika saatananmoinen ero.

Särre: N.W.A:n soundi on edelleen todella hurja, sitä ei ole ajanhammas purrut. Niiden levyt ovat musiikillisesti eheitä kokonaisuuksia. Ja mitä lyriikoihin tulee, niin onhan poliisien kritisoiminen mitä ajankohtaisin teema tänäkin päivänä. Musiikkiteknologia on tietty muuttunut ja voi olla, ettei N.W.A pystyisi enää käyttämään niin pitkiä sämplejä kuin omana aikanaan.

T: Miksei?

Särre: Sämpläyksiä koskeva lainsäädäntö on muuttanut hip hopin ja räpin suuntaa. Yhdysvalloissa on ollut oikeudenkäyntejä sellaisia räppäreitä vastaan, jotka ovat napanneet pitkiä pätkiä vanhoista biiseistä. Kun muutama räppäri tuomittiin korvauksiin, alkoi tuottajista tulla varovaisempia. Vanhoista biiseistä ei voi ottaa enää pitkiä lainauksia, koska joku puoliunohtunut artisti voi haistaa rahan ja haastaa tekijän oikeuteen.

T: Mitä pidätte N.W.A:n lyriikoista, niiden kiroilusta, naisvihasta ja nekru-sanan käytöstä?

Särre: Minuun vetosi murrosiässä eniten motherfucker-sana. Englanniksi kiroilu ei kuulostanut niin pahalta kuin suomeksi. Miettikää nyt, äidinnussija vastaan motherfucker.

Jodarok: Ei se toimi suomeksi. Äidinnussija kuulostaa häiriintyneeltä peräkammarin pojalta, kun taas motherfucker pahalta jäbältä.

Särre: Onhan se N.W.A:n naisten haukkuminen jotenkin koomista. Muistan heidän lyriikoistaan tällaisen kohdan: "I find a good piece o' pussy, I go up in it
So if you're at a show in the front row / I'm a call you a bitch or dirty-ass ho". Mutta jos tuo oli heidän todellisuuttaan ja he halusivat puhua suoraan, niin mitäpä asiaa kiertelemään. Kun heitä oli nuoruudessaan kohdeltu kuin koiria, niin sitten he myös päättivät puhua kuin koirat. Räppärien maailmahan pohjasi huonoihin sosiaalisiin oloihin, missä poliisit häiriköivät heitä usein.

Jodarok: Sana nigga ei kuulosta minusta sen ihmeemmältä kuin jäbä, mutta sillä erotuksella, etten käytäisi sitä puhuessani englantia. Sitten taas tuo suomenkielinen vastine nekru nostaa karvat pystyyn. Sehän on ihan hirveä sana. Minun asiani ei ole käyttää kumpaakaan näistä sanoista. Kun aloittelin räppäämistä Joensuussa, natsiskinit huutelivat nekrua niin paljon, että minulle se iskostui jo silloin natsien puhekielenä.

T: Yksi N.W.A:han liittyvä sana on katu-uskottavuus. Mitä se merkitsee teille?

Jodarok: Jenkkiräpissä, jengikulttuurissa ja Comptonin kaduilla tuo tarkoittaa hyvinkin paljon, mutta Suomessa? Ei katu-uskottavuus kuulu Suomeen, ainakaan minulle. Se on vähän samaa kuin olla pihauskottava. Minulle riittää, että on uskottava omasta mielestään. Tärkeintä on pysyä itse uskollisena sille mitä tekee. Ei voi ajatella, että räp itsessään on uskottavaa tai joku muualta niskaan lyöty uskottavuus.

Särre: Olen halunnut kirjoittaa tahallaan pehmeitä sanoituksia, koska haluan haistattaa pitkät koko katu-uskottavuudelle. Jos oma katu-uskottavuuteni pitäisi jotenkin määritellä, niin koriskentällä en voi kusettaa ketään, mutta musiikkibisneksessä ja mediamaailmassa voin.

T: Mitä piditte elokuvasta, N.W.A:n tarinan kertovasta Straight Outta Comptonista? Oliko se douppia?

Särre ja Jodarok: Oli douppia! Näimme menestystarinan, emme tragediaa. Hyvä elokuva puutteistaan ja painotuksistaan huolimatta. Kiinnostavimpia olivat ensimmäisten konserttien ja studionauhoitusten kuvaaminen.

T: Kenen N.W.A:n räppärin kanssa haluaisitte mennä kaljalle?

Särre ja Jodarok: Eazy-E:n!

.