Hyppää pääsisältöön

Säveltäjänä Suomessa - Maija Hynnisen puheenvuoro

Säveltäjä Maija Hynninen.
Säveltäjä Maija Hynninen. Kuva: Yle/Laila Kangas maija hynninen

Kantapöytä-ohjelman suorassa lähetyksessä Musiikkitalon lämpiössä saamme kuulla, mitä suomalaiset säveltäjät tänään ajattelevat. Puheenvuorojen sarjassa keskiviikkona 7.10.2015 vuorossa oli säveltäjä Maija Hynninen.

Musiikkini heijastaa nykyaikaa

Jokainen uusi teos avaa ikkunan säveltäjän maailmaan – hetkiin, välähdyksiin hänen sisäisestä todellisuudestaan. Kanssaihminen voi jakaa nämä hetket, hiljentyä ja herkistyä hetkeksi toisen ihmisen välittömään läheisyyteen ja kokea jotain ainutlaatuista. Tässä on mielestäni taiteen rikkaus, sen tarkoitus ja häkellyttävä voima.

Maija Hynninen pitää Suomen säveltäjien puheenvuoron Kantapöydän suorassa lähetyksessä Helsingin Musiikkitalossa 7.10.2015.
Maija Hynninen pitää Suomen säveltäjien puheenvuoron Kantapöydän suorassa lähetyksessä Helsingin Musiikkitalossa 7.10.2015. Maija Hynninen pitää Suomen säveltäjien puheenvuoron Kantapöydän suorassa lähetyksessä Helsingin Musiikkitalossa 7.10.2015. Kuva: Yle/Sandra Saulo maija hynninen

Taidetta taiteen vuoksi – säveltämistä säkenöivällä rehellisyydellä ja detaljitarkkuudella. Asetan itselleni tavoitteen, missä jokaisen teoksen jokaisen sekunnin murto-osalla on tarkoitus olla juuri tietynlainen, haluamani. Hiljaisuuskin on keskittynyttä. Jokaisen hetken muokkaaminen ja hiominen juuri oikeanlaiseksi, tarkaksi, briljantiksi ja fokusoiduksi on mielestäni säveltäjän velvollisuus yleisöään kohtaan.

Elän nyky-yhteiskunnassa niin kuin kanssaihmisenikin. Musiikkini heijastaa nykyaikaa. Kysymättä ympäristöltäni, mitä halutaan tällä hetkellä kuulla, teen musiikkia, joka antaa minua ympäröivälle maailmalle enemmän kuin mitä se huomaa pyytää. Kuulijan toivetten pohtiminen ja seurailu on mielestäni kuulijan aliarvioimista ja samalla holhoavaa yläpuolelle asettumista. Ennalta-arvaamattomuus, uskaliaisuus, innovatiivisuus – nämä ovat nykysäveltäjän ja hänen mielessään kasvavan musiikkiteoksen ominaisuuksia.

Maija Hynninen

#sibelius150 #ajassasoi

  • Kalevi Ahon sooloteokset haastavat esittäjänsä ja kuulijansa

    Kalevi Ahon sooloteokset haastavat esittäjänsä ja kuulijansa

    Säveltäjä Kalevi Ahon ja BIS-levy-yhtiön vuosikymmeniä kestänyt yhteinen taival jatkuu, kun tasaiseen tahtiin ilmaantuu uutta Aho-äänistöä uusina tallenteina. Noin kolmenkymmenen profiilijulkaisun ansiosta alkaa valtaosa Ahon laajan tuotannon tärkeimmistä teoksista löytyä soivina dokumentteina.

  • Unohdettua orkesterimusiikkia laadukkaasti

    Unohdettua orkesterimusiikkia laadukkaasti

    No nyt! Musiikinhistorian sameat kerrokset kirkastuvat jälleen, kun Göteborgin sinfoniaorkesteri esittelee kapellimestari Johannes Gustavssonin johdolla kolme aiemmin äänitteillä kuulematonta teosta. Kiinnostavan kokonaisuuden säveltäjänimiä ovat Ida Moberg, Valborg Aulin sekä Elfrida Andrée. Ruotsalainen Elfrida Andrée (1841–1929) oli muun muassa säveltäjä, kapellimestari ja urkuri.

  • Trumpetti pelasti amerikansuomalaisen Allan Sihvolan hengen – Suomalaissoittajat Stalinin vainoissa

    Amerikansuomalainen muusikko vankileirien saaristossa.

    Amerikansuomalainen Allan Sihvola muutti 12-vuotiaana 1933 perheensä mukana ihanneyhteiskuntaa rakentamaan Neuvosto-Karjalaan. Toisen maailmansodan aikana hän joutui suomalaisena Tsheljabinskin vankileirille. Vähän yli 20-vuotias Sihvola laihtui luurangon laihaksi, mutta säilyi hengissä, sillä trumpetistina hänet hyväksyttiin leirin soittokuntaan. Kun Neuvostoliitto romahti 1990-luvun alussa, Sihvola ryhtyi kirjoittamaan muistelmiaan. Vei 25 vuotta ennen kuin kirja "Stalinin taivaan alle" julkaistiin.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua