Hyppää pääsisältöön

Säveltäjänä Suomessa - Maija Hynnisen puheenvuoro

Säveltäjä Maija Hynninen.
Säveltäjä Maija Hynninen. Kuva: Yle/Laila Kangas maija hynninen

Kantapöytä-ohjelman suorassa lähetyksessä Musiikkitalon lämpiössä saamme kuulla, mitä suomalaiset säveltäjät tänään ajattelevat. Puheenvuorojen sarjassa keskiviikkona 7.10.2015 vuorossa oli säveltäjä Maija Hynninen.

Musiikkini heijastaa nykyaikaa

Jokainen uusi teos avaa ikkunan säveltäjän maailmaan – hetkiin, välähdyksiin hänen sisäisestä todellisuudestaan. Kanssaihminen voi jakaa nämä hetket, hiljentyä ja herkistyä hetkeksi toisen ihmisen välittömään läheisyyteen ja kokea jotain ainutlaatuista. Tässä on mielestäni taiteen rikkaus, sen tarkoitus ja häkellyttävä voima.

Maija Hynninen pitää Suomen säveltäjien puheenvuoron Kantapöydän suorassa lähetyksessä Helsingin Musiikkitalossa 7.10.2015.
Maija Hynninen pitää Suomen säveltäjien puheenvuoron Kantapöydän suorassa lähetyksessä Helsingin Musiikkitalossa 7.10.2015. Maija Hynninen pitää Suomen säveltäjien puheenvuoron Kantapöydän suorassa lähetyksessä Helsingin Musiikkitalossa 7.10.2015. Kuva: Yle/Sandra Saulo maija hynninen

Taidetta taiteen vuoksi – säveltämistä säkenöivällä rehellisyydellä ja detaljitarkkuudella. Asetan itselleni tavoitteen, missä jokaisen teoksen jokaisen sekunnin murto-osalla on tarkoitus olla juuri tietynlainen, haluamani. Hiljaisuuskin on keskittynyttä. Jokaisen hetken muokkaaminen ja hiominen juuri oikeanlaiseksi, tarkaksi, briljantiksi ja fokusoiduksi on mielestäni säveltäjän velvollisuus yleisöään kohtaan.

Elän nyky-yhteiskunnassa niin kuin kanssaihmisenikin. Musiikkini heijastaa nykyaikaa. Kysymättä ympäristöltäni, mitä halutaan tällä hetkellä kuulla, teen musiikkia, joka antaa minua ympäröivälle maailmalle enemmän kuin mitä se huomaa pyytää. Kuulijan toivetten pohtiminen ja seurailu on mielestäni kuulijan aliarvioimista ja samalla holhoavaa yläpuolelle asettumista. Ennalta-arvaamattomuus, uskaliaisuus, innovatiivisuus – nämä ovat nykysäveltäjän ja hänen mielessään kasvavan musiikkiteoksen ominaisuuksia.

Maija Hynninen

#sibelius150 #ajassasoi

  • Pohjolan Puccini, säveltäjä Tauno Pylkkänen oli punaorpo – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 22. maaliskuuta.

    Teatteriperheeseen adoptoidusta punaorvosta, Tauno Pylkkäsestä (1918 - 1980) kasvoi varhaiskypsä ja lahjakas nuori säveltäjä. Pylkkänen oli omana aikanaan erittäin suosittu oopperasäveltäjä, jota kutsuttiin lempinimellä ”Pohjolan Puccini”. Menestyksestä huolimatta Pylkkänen alkoholisoitui. Hän koki traagisen kohtalon aikana, jolloin homoseksuaalisuutta pidettiin rikoksena.

  • Tanssii orkesterin kanssa

    Tanssii orkesterin kanssa

    Viiden yhdysvaltalaisen säveltäjän musiikkia esittelevä julkaisu on monipuolinen kokonaisuus. Orkesterin käsittely on kaikilla mukana olevilla nykysäveltäjillä sujuvaa ja hallittua. Jokainen tekijä myös ottaa lähtökohdakseen orkesterin soivuudet ja rakentavat ilmaisuaan sen päälle.

  • Moniäänisiä yksinpuheluja

    Moniäänisiä yksinpuheluja

    On aina kiinnostavaa kuulostella, miten laajempien esityskokoonpanojen kanssa aateloituneet säveltäjät kiteyttävät ja muovaavat ilmaisuaan soolosoittimille kirjoitetuissa teoksissaan.

  • Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    Grace Williamsin aiemmin kuulematonta sävelistöä

    ”En halua olla Lontoossa. Haluan vain tulla kotiin ja elää mukavasti meren läheisyydessä”, kirjoitti säveltäjä Grace Williams (1906–1977) 1940-luvun puolivälissä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua