Hyppää pääsisältöön

Osallista ja innosta, kehottaa Kirsti Lonka opettajia

Kirsti Lonka Sukolin luennoitsijana
Luokkahuone ylösalaisin, yllyttää professori Kirsti Lonka. Kirsti Lonka Sukolin luennoitsijana Kuva: Yle/Jaana Sormunen kirsti lonka kasvokuva

Hämeenlinnan lyseon juhlasalissa istuttiin juuri niissä asetelmissa, joista Kirsti Lonka ei pidä. Salin ainoa aktiivinen toimija on tiedon jakaja ja muut kuuntelevat passiivisena. – Uuden oppimisen tulisi olla yhdessä tekemistä, ei tiedon siirtämistä, Lonka muistuttaa.

Ei vois vähempää kiinnostaa

Lonka aloittaa kertomalla tuttua tarinaa kouluviihtyvyydestä. Perinteisesti koulua on käyty velvollisuudentunnosta. Nyt ajat ovat muuttuneet.
– Testeissä pärjätään hyvin, mutta kouluviihtyvyys ja -motivaatio ovat nollassa. Erityisesti pojat, jotka pelaavat paljon ja ns. kunnon nörti kyynistyvät, vieraantuvat ja kyllästyvät. Tytöt uupuvat. – Onko koulunkäynti oppimista vai suorittamista,kysyy Lonka.

Tankkaus-oksennus-unohdus

Mitä järkeä on päntätä tieto, oksentaa se paperille ja unohtaa se? – Kouluissa on päästävä pois bulimiaoppimisesta, Lonka vaatii. Lukiossa 20% koulunkäynnistä on tiedon oksentamista paperille.

Tutkimukset osoittavat, että aktiivinen tuottaminen on ainut tapa aktivoida aivot. – Tässä voidaan hyvin hyödyntää myös uusia sähköisiä menetelmiä ja sovelluksia, jotka innostavat oppilaita.

Arkiluovuus kunniaan

Pieniä oivalluksia voi tapahtua koko ajan, Lonka selvittää. – Oppimisessa ja keksimisessä on paljon samaa. Ennen kaikkea pitäisi muistaa, ettei opettaja ole ainoa, joka voi - tai jonka pitäisi keksiä ja luoda. Arkiluovuus on jokaisen ulottuvilla.

Kaavio: Miten kiinnostus syntyy
Kaavio: Miten kiinnostus syntyy Kuva: Kirsti Lonka kiinnostus

Osallista, ota rennosti - millainen opetus synnyttää kiinnostusta?

Työelämässä työtä tehdään nykyään projekteissa ja monimutkaisia ongelmia ratkaistaan yhdessä. Tietoa myös luodaan eikä pelkästään hankita. Mutta kehittyvätkö tällaiset taidot nykypäivän koulussa, Lonka pohtii.

Passiivinen osallistuminen ja opettajan liiallinen kontrolli tappavat oppilaiden kiinnostuksen. Sen sijaan oppitunnit, joilla oppilaat pääsevät hyödyntämään aiempia tietojaan ja opettajalla on lähinnä ohjaava rooli kiinnostavat ja ne koetaan miellyttäväksi. Myös selkeys on tärkeää - mihin tällä pyritään, mitä saavutetaan.

Kaavio oivaltavasta oppimisesta
Kaavio oivaltavasta oppimisesta Kuva: Kirsti Lonka oivaltava oppiminen

“Sota ja rauha” kerran vuodessa

Lonka innostaa opettajia ilmiölähtöisiin projekteihin. – Ei projekteja tarvitse koko ajan keksiä. 1-2 vuodessa riittää hyvin. Näillä projekteilla on tarkoitus ruokkia oppilaiden kokonaisvaltaista ajattelua ja lisätä oppituntien elämyksellisyyttä.

Mutta entäs se arviointi? Perinteinen numeroarvionti voidaan projektityöskentelyssä korvata esimerkiksi arvosanoin hyväksytty – hylätty tai kaikille oppilaille voidaan antaa sama numero. Yksi vaihtoehto on jakaa oppilaat tiimeihin, jotka kilpailevat keskenään, jolloin arvointi ei kohdistu yksilöön. Tärkeintähän on, että asia on ymmärretty - ei se numero, Lonka muistuttaa.

Luokkahuone ylösalaisin - Käänteinen oppiminen

Lonka yllyttää opettajia jakamaan oppimistapahtuman selkeästi kahteen prosessiin. Perustiedot opiskellaan kavereiden kanssa kotona tai kirjastossa, mobiililaitteella tai ilman. Yhteinen aika käytetään keskusteluun tai vaikka käsillä tekemiseen. Vastuu on jaettu ja opettaja ja opiskelijat ovat yhdessä vastuullisia toimijoita. Aika oppilaiden kanssa on laatuaikaa.

Miten opettaja voi luottaa, että oppilaat työskentelevät myös luokkahuoneen ulkopuolella? – Murrosiässä häpeän tunne on hyvä motivoija - ei sinne jatkuvasti kehdata tulla kahta kättä heilutellen, Lonka toteaa.

Luodaan yhdessä tietoa

Käänteisessä oppimisessa on kyse yhteisestä tiedon luomisesta ja sukupolvien välisestä oppimisesta. Myös opettaja on oppimassa, Lonka selittää. Tekeminen voidaan siirtää uudenlaisiin, yhteisiin ryhmätiloihin ja samalla luodaan uudet tietokäytännöt. – Tekniikka haltuun ja pelko pois, Lonka kannustaa.

Lähde: Professori Kirsti Lonkan luento Sukolin kieltenopettajien päivillä 2015

Lisää tietoa ja tuoreita tuloksia:

Kommentit