Hyppää pääsisältöön

Musiikki alkaa kuuntelemisella. Avaruusromua 18.10.2015

lähikuva ihmisen korvasta
lähikuva ihmisen korvasta Kuva: YLE Kuvapalvelu lähikuva ihmisen korvasta

Ympäristöä kannattaa kuunnella, sanoo yhdysvaltainen säveltäjä D Bayne. Hän ottaa esiin John Cagen ajatuksen siitä että jos pysähdymme kuuntelemaan ympäristön ääniä, huomaamme että ne ovat lumoavia. Monet säveltäjät ovat pyrkineet muuttamaan meidän suhdettamme ympäristön ääniin. He ovat halunneet meidän kuulevan ympäristön äänet osana musiikkia.

Äänet kertovat tarinoita, sanoo D Bayne. Ja kun ollaan tekemisissä ympäristön äänien kanssa, myös sattumalla on roolinsa kokonaisuudessa. Ja yhtäkkiä olemme jälleen John Cagen jalanjäljillä.

D Bayne asettui asuinkaupungissaan Chicagossa kahteentoista eri ääniympäristöön ja laati kuhunkin erikoislaatuisen enemmän tai vähemmän sattumaa hyväksi käyttävän - ja omien sanojensa mukaan myös monimutkaisen - piano-osuuden, tai oikeastaan useita piano-osuuksia päällekkäin. Säveltäjä huomauttaa, ettei tuota päällekkäisyyttä ja monimutkaisuutta välttämättä huomaa, päinvastoin, lopputulos saattaa kuulostaa hyvinkin yksinkertaiselta soolopianomusiikilta. Mutta säveltäjä vakuuttaa, että esitysten pinnan alla on paljon tapahtumia, ajatuksia, sattumaa ja ääniä. Tässä jokiliikennettä Chicagossa.

On elokuu vuonna 2015 ja täydenkuun aika. Kaksi soittajaa on vanhan majoitusrakennuksen ravintolasalissa Joensuussa . ”Syntyvästä musiikista tiesimme ainoastaan sen, mitä instrumentteja meillä oli käytettävänä, ja meillä oli jonkinlainen aavistus siitä, miten ehkä tulisimme niitä käyttämään. Muutoin pyrimme kuuntelemaan kulloistakin tunnelmaa ja pysyttelemään siinä, siihen uusia ääniä luoden”. Näin kirjoittavat Ilkka Ruskosammal ja Janne Uusiniemi eli Kalantov. Ja toden totta, musiikki alkaa kuuntelemisella.

Juhani Nuorvalan sävellyksessä Boost yhdistyvät amerikkalainen minimalismi ja 1980-luvun elektropop. Ja tietysti mikrotonaalisuus. Juhani Nuorvala on käyttänyt mikrotonaalisuutta olennaisena osana musiikkiaan jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Mikrotonaalisuus on viritysjärjestelmä, jossa nuottien välillä esiintyy puolisävelaskelta pienempiä eroja. Boost on vuodelta 2009. Se on sävelletty sellolle ja Moog-syntesoijalle. Tässä elektroakustista urbaania minimalismia, kuten Juhani Nuorvalan musiikista on sanottu. Markus Hohti, sello ja Emil Holmström, moog-syntesoija, nykymusiikkiyhtye Defunensemblen jäseniä molemmat:

Defunensemble on yhtye, joka esittää elektroakustista nykymusiikkia. Pyrkimys on jalo ja lopputulokset ovat hyviä. Nykymusiikkia tarvitaan aina ja sitä esittäviä yhtyeitä tarvitaan aina.

Decoder Ensemble on hampurilainen nykymusiikkiyhtye, joka on sitä mieltä, että uusi musiikki vaatii usein myös uudenlaista suhtautumista musiikin esittämiseen. Eräänä esimerkkinä yhtye nostaa esiin berliiniläisen Burkard Friedrichin sävellyksen Flug P. ”Minua alkoi kiehtoa muzak, eli monissa paikoissa soiva teollinen taustamusiikki”, kertoo säveltäjä ja kirjoittaa, että muzak kuulostaa aina samalta. Se on jollakin tapaa passiivista, se pyrkii luomaan turvallisuuden tunnetta ja viihtyisyyttä. ”Itse asiassa tässä suhteessa se on aivan samanlaista kuin nykyinen konserttimusiikkikin. Ainoana erona on se, että konserttiin pitää ostaa lippu”, kirjoittaa Burkhard Friedrich.

Amerikkalaissyntyinen, mutta tätä nykyä Australiassa asuva ja työskentelevä Erik Griswold on kiinnostunut samasta asiasta, josta myös John Cage ja monet muut ovat olleet kiinnostuneitanut, nimittäin preparoidusta pianosta. Preparoitu piano on yksinkertaisesti nerokas oivallus, joka tuntuu tarjoavan aina vain uusia haasteita ja mahdollisuuksia säveltäjille, vuosikymmenestä toiseen.

Pianon preparoiminen tarkoittaa noin yleisesti ottaen sitä, että pianon tai flyygelin kieliin kiinnitetään erilaisia esineitä ja materiaaleja, jotka muuttavat soittimen ääntä. Nuo esineet ja materiaalit voivat olla esimerkiksi ruuveja, nauloja, pultteja, muttereita, ruokailuvälineitä, kiviä, pyyhekumeja, paperia tai vaikkapa huopaa.

Toisin kuin yleensä mainitaan, John Cage ei keksinyt preparoitua pianoa. Hän preparoi pianon 1940-luvulla, mutta häntä ennen esimerkiksi Maurice Ravel, Erik Satie ja Henry Cowell olivat käyttäneet erilaisia materiaaleja pianon äänen muuttamiseen. Erik Griswold sanoo, että hänelle preparoitu piano edustaa paluuta alkuun, paluuta perusasioihin. ”Minulle tämä on meditaatiota”, hän sanoo.

Nyt pianoa preparoimaan! Tässä eräs ohje:


AVARUUSROMUA 18.10.2015 - OHJELMAN MUSIIKKI:

D BAYNE: Michigan Avenue Bridge (Meditations on Present Time)
KALANTOV: Mammutti (Salissa)
DEFUNENSEMBLE: Juhani Nuorvala: Boost (Define Function)
DECODER: Burkhard Friedrich: Flug P (Decoder)
ERIK GRISWOLD: Over (Pain Avoidance Machine)
ERIK GRISWOLD: Electric Aura - osa - (Pain Avoidance Machine)

  • Bryan Adams - uskallatko uusiutua, kysyy Levylautakunta

    Viikon levyuutuudet järjestykseen Levylautakunnassa

    Oikeaa soittoa arvostavaa porukkaa oli kuuntelemassa uutuuksia Levylautakunnassa. Arvionsa antoivat Oliver-yhtyeestä Jari Väyliö ja artistitulokas Leo, sekä Radio Suomesta Jyrki Koskenseppä. Tulos ja kommentit 1.Laura Moisio: Keltaiset verhot 26 pistettä (Laura Moisio) Jari: Multa vietiin aseet heti, tää on juuri sitä, mistä pidän musiikissa.

  • Kuinka helppoa olikaan hermostuttaa kaikki! Avaruusromua 22.10.2017

    Miltä kuulostaa neljällä vanhalla Casiolla tehty musiikki?

    Ne olivat laitteita, joilla oli helppo saada läheiset raivon partaalle. Niissä oli usein normaalia pienempi pianokoskettimisto, jonkin verran automatiikkaa ja melko hupaisia soundeja. Ne olivat pieniä muovisia kosketinsoittimia. Varsinkin 1980- ja 90-luvuilla niihin törmäsi siellä täällä. Useimmiten niiden nimi oli Casio. Miltä kuulostaa neljällä vanhalla Casiolla tehty musiikki? Entä kun musiikkia tehdään kolmella rikkakasvilla? Miltä kuulostavat pujo, hevonhierakka ja pelto-ohdake? Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Post Malonen traaginen ghettomelankolia ui ihon alle Levylautakunnassa

    Jonna Tervomaa ja Jussi Jaakonaho Levylautakunnassa

    Viikon levyuutuuksissa puhutti tunnelma, tunnettavuus, perinne ja vaikutteet. Kuunneltavana oli mm. maailman tällä hetkellä kuunnelluin biisi, suomalainen debyytti ja menestynyt vientituote. Levylautakunnassa uudelle musiikille altistettiin artistit Jonna Tervomaa ja Jussi Jaakonaho sekä Ylen toimittaja Juha Blomberg. Pisteet ja kommentit 1.

  • Taas matkalla! Avaruusromua 15.10.2017

    Avaruusromussa matkaillaan omatoimisesti ja uhkarohkeasti.

    Onko Berliini Euroopan olohuone? Miltä kuulostavat Schönhauser Allee tai Mehringdamm? Mitä japanilainen äänitaiteilija kuuli Turkissa? Miksi espanjalainen elokuvaohjaaja viihtyy Pamir-vuoristossa? Miksi hakeutua soittamaan hylättyyn varastoon Islannissa? Tai 700 vuoden ikäiseen englantilaiseen kirkkoon? Mitä kreikkalainen säveltäjä kuuli matkallaan maailman ympäri? Avaruusromussa matkaillaan omatoimisesti ja uhkarohkeasti. Toimittajana Jukka Mikkola.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua