Hyppää pääsisältöön

Tutkimus: Suomalainen musiikinkuuntelija on netissä pihi

Muissa Pohjoismaissa ollaan valmiimpia maksamaan digitaalisesta musiikista kuin Suomessa.

Spotify on maailman suurin musiikin suoratoistopalveluja tarjoava yhtiö. // Kuva: Yle / Tiina Jutila

Muun muassa Spotify ja YouTube tuovat musiikin jokaisen ulottuville ilmaiseksi – miksi siis maksaa toistopalveluista?

Moni suomalainen ajattelee juuri edeltävään tapaan, selviää kolmen pohjoismaisen tekijänoikeusjärjestön, Suomen Teoston, Norjan Tonon ja Tanskan Kodan, teettämästä tutkimuksesta.

- Suomessa digitaalisesta  musiikista maksaneiden osuus on Pohjoismaiden pienin. 14 prosenttia kyselyymme vastanneista kertoo maksaneensa viimeisen vuoden aikana musiikin lataamisesta tai kuuntelusta netissä, kertoo tutkimuspäällikkö Ano Sirppiniemi.

Erot muihin Pohjoismaihin ovat huomattavia: Ruotsissa digitaalisesta musiikista on maksanut 27 prosenttia ja Norjassa 30 prosenttia kyselyyn vastanneista. Suomi oli ainoa maa, jossa ilmaisuus nousi musiikkipalvelun valinnassa tärkeimmäksi tekijäksi. Muissa Pohjoismaissa merkittävimmiksi valintakriiteereiksi nousivat helppokäyttöisyys sekä sisällön laatu ja monipuolisuus.

- Maiden välisten erojen syihin tutkimuksessa ei pureuduta. Voisin kuvitella, että muut pohjoismaalaiset ovat valmiimpia maksamaan musiikista, sillä heillä on käytössään kotimaisia palveluita, kuten Ruotsissa Spotify ja Norjassa Tidal, Sirppiniemi sanoo.

Tutkijan mukaan Suomessa on myös totuttu siihen, ettei viihteestä tarvitse maksaa.

- Esimerkiksi maksullisen television rooli on muissa Pohjoismaissa vahvempi kuin Suomessa, Sirppiniemi toteaa.

Suomessakin helppokäyttöisyyttä ja monipuolista valikoimaa arvostettiin, vaikka ilmaisuus nappasikin ykkössijan. Suomalaisille 12–17-vuotiaille vastaajille myös suositteluominaisuudet olivat tärkeitä, mutta hekin listasivat ilmaisuuden merkittävimmäksi kriteeriksi toistopalvelulle.

Suomessa Whatsapp on iso palvelu, Norjassa Snapchat

Tutkimuksessa perehdyttiin myös siihen, mitä sosiaalisen median palveluita Pohjoismaissa käytetään sekä miten somea hyödynnetään musiikin jakamisessa. Etenkin 12–17-vuotiaille nuorille oli tärkeää, että musiikkia pystyi jakamaan ja suosittelemaan itse palvelun lisäksi sosiaalisessa mediassa.

- Itselleni tuli yllätyksenä, miten eri tavalla somepalveluita käytetään Pohjoismaissa. Norjassa 80 prosenttia kyselyn nuorista käyttää Snapchatia, Suomessa vastaava luku oli 37. Suomessa isoin on Whatsapp, jota käyttää 89 prosenttia 12–17-vuotiaista, Sirppiniemi kertoo.

Spotify ja YouTube hallitsivat jokaisen maan suosituimpien musiikkipalveluiden kärkeä. Suomessa YouTubea käytti 55 prosenttia vastaajista, Spotifyta puolestaan 38 prosenttia. Kun vastaajilta kysyttiin, jakavatko he live-esityksiä tai -striimejä sosiaalisessa mediassa, moni kertoi linkanneensa musiikkia eteenpäin Facebookissa.

Lue myös:

Wiz Khalifa teki YouTube-historiaa – ensimmäinen hip hop -artisti, jonka kappaleella yli miljardi näyttökertaa

Spotify uudistuu: Selvitä, kuuntelitko suosioon nousseita artisteja ensimmäisten joukossa

Maailman ajattomin kappale on vuonna 2002 julkaistu räppibiisi – katso lista hiteistä, joihin ei kyllästy