Hyppää pääsisältöön

Alakoululuokka sai läppärit lainaan vuodeksi – opettaja tunsi olonsa prinsessaksi

6C-luokan
Chromebook-luokan oppilaat pelaavat Suupeliä, joka on pelimäinen oppimateriaali suuhygieniasta. Linkki peliin jutun lopussa. 6C-luokan Kuva: Ulla Ilomäki-Keisala viikin normaalikoulu

Miten opiskelu peruskouluissa muuttuisi, jos oppilailla olisi koulun puolesta kannettava tietokone? Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulussa tehdyn kokeilun perusteella ei ainakaan huonompaan suuntaan, vaikka opettaja muistuttaakin, että tietokone on vain väline.

Kokeilu alkoi keväällä 2014, kun koulumaailmasta kiinnostunut Tieto lainasi neljätoista halpaa kannettavaa tietokonetta Viikin normaalikoulun 5C-luokalle. Luokan 25 oppilasta sai vuoden ajaksi käyttöönsä uudet Samsungin Chromebookit, joihin oli asennettu Googlen opiskelupaketti. Se sisälsi muun muassa tekstinkäsittelyohjelman, sähköpostin, kalenterin, pilvipalvelut ja ohjelman esitysten tekoon (vertaa Microsoft PowerPoint).

Syksyllä 2015 Tiedon Helsingin Haagan konttorissa esitellään kokeilun tuloksia. Chromebook-luokan luokanopettaja Ulla Ilomäki-Keisalasta huokuu tyytyväisyys.

– Olen kokenut olevani prinsessa, hän kuvailee asiantuntijayhteistyön fiiliksiä.

Sanahirviö asiantuntijayhteistyö tarkoittaa käytännössä sitä, että Ilomäki-Keisala ja Tiedon tiimi vaihtoivat jatkuvasti ajatuksia keskenään. Ilomäki-Keisala oli opetusalan ammattilainen, Tieto it-alan.

Luokkahuoneesta tuli opettajalle uudenlainen, jopa helpompi paikka opettaa. Tätä todentaa projektia ulkopuolisena tarkastellut Helsingin yliopiston opiskelija Katri Järvinen. Kasvatuspsykologiaa opiskeleva Järvinen analysoi kandityössään Ilomäki-Keisalan verkkopäiväkirjaa, jota hän piti koko kokeiluvuoden ajan. Päiväkirjan perusteella muun muassa oppilaiden tyhjän paperin kammo helpottui, luova tuottava kirjoittaminen kehittyi ja yhteisöllinen työskentely lisääntyi.

Miten muuten opiskelu kokeilun aikana muuttui? Miksi juuri nyt oli hyvä aika tällaiselle kokeilulle? Ilomäki-Keisala vastaa.

Opettajan fokus oli oikeassa paikassa: opetuksessa

Koulumaailmassa tauot ovat lyhyitä. Ilomäki-Keisalan mukaan tietokoneet tulisi olla nopeasti saatavilla omassa luokassa, mutta kun koneita yleensä tarvitaan, niiden hakemiseen ja etsimiseen menee aikaa.

Chromebook-vuoden aikana tästä ei tarvinnut huolehtia, koska kaikilla luokan oppilailla oli pareittain oma kannettava huolehdittavanaan. He esimerkiksi itse hoitivat ne lataukseen käytön jälkeen.

Ilomäki-Keisala tietää realiteetit: läppärin hankkiminen jokaista koululaista kohti ei ole monessakaan kunnassa tai koulussa mahdollista.

– Jos puolelle ryhmälle saataisiin koneet, se auttaisi paljon.

Ilomäki-Keisala haluaa muistuttaa, ettei koneita käytetty, jos ne eivät sopineet oppitunnin aiheeseen.

– Opetuksella ja oppimisella on aina tavoitteet. Tietokone valitaan välineeksi silloin, kun sitä oppimiseen tarvitaan.

luokanopettaja ulla ilomäki-keisala
Luokanopettaja Ulla Ilomäki-Keisala luokanopettaja ulla ilomäki-keisala Kuva: Ulla Ilomäki-Keisala ulla ilomäki-keisala

Tehtävät säilyivät paremmin

– Kirjoittamista voi jatkaa kotona. Ennen, jos vihko jäi esimerkiksi kouluun, tekstiä oli vaikea jatkaa, kommentoi eräs luokan oppilaista toukokuussa 2014.

Koska kaikki koneella tehdyt tehtävät tallennettiin niin sanottuun pilveen (Google Drive), niihin pääsi selaimen tai mobiilisovelluksen avulla käsiksi mistä vain. Ryhmätyöt olivat samanarvoisesti kaikilla oppilailla.

Ryhmätöiden ja tehtävien säilyvyys ylipäätään oli yksi arjen tekemistä helpottavista asioista. Vuoden aikana tehtyihin tehtäviin on helppo päästä käsiksi ja niitä on helppo myöhemmin jalostaa.

Vaikkapa ryhmätyönä tehdyn julisteen kanssa tällainen olisi hankalaa.

Yhteisöllisyys niin opettajien kuin oppilaiden kanssa parani.

– Saatoin nähdä illalla, että kollegan kursori hyppii tekstissä, Ilomäki-Keisala kertoo anekdoottina.

Hiljaiset aktivoituivat, tietoa jaettiin

– Ennen kokeilua pelotti, että oppilaista tulee passiivisia ja että ruutuaika lisääntyy entisestään, Ilomäki-Keisala muistelee.

Niin ei käynyt. Itse asiassa Ilomäki-Keisalan mukaan erityisesti luokan hiljaisimmat oppilaat alkoivat puhua paljon enemmän. Myös oppilaiden keskinäinen vuorovaikutus lisääntyi yhteisöllisen työskentelyn ansiosta. Opettaja tunsi elävänsä tässä ajassa yhdessä nuorten kanssa.

Lisäksi oppilaat, jotka olivat jo ennen kokeilua eteviä teknologian kanssa, pääsivät jakamaan osaamistaan ja auttamaan muita. Tämä tiedon jakaminen jatkuu yhä, sillä nyt projektiin osallistuneet oppilaat ovat 7.-luokkalaisia ja kuka missäkin. Ilomäki-Keisala opettaa nyt kolmatta luokkaa, jonka oppilaat pääsevät myös tutustumaan Googlen opiskelupakettiin.

Yhteensä Viikin normaalikoulussa on perustettu yli 1200 Google-tiliä henkilökunnalle ja opiskelijoille.

Uusi opetussuunnitelma motivoi kokeiluun

Ehkä se tärkein syy, miksi Ilomäki-Keisala ja hänen silloinen luokkansa kokeiluun lähtivät, on elokuussa 2016 voimaan astuva perusopetuksen opetussuunnitelma.

Se sisältää kohdan laaja-alainen osaaminen. Ilomäki-Keisalaa kiinnosti tietää, miten tätä laaja-alaista osaamista voisi konkreettisesti kouluissa edistää. Viikin koulu on muutenkin tutkiva, kokeileva ja kehittävä koulu, jossa kohtaavat peruskoulu, lukio ja opettajakoulutus.

– Opetuksen ja oppimisen kehittäminen on mahdollista, kun tätä työtä tuetaan, Ilomäki-Keisala sanoo.

Trivial Pursuit -pelinappulalta näyttävä opetushallituksen infografiikka laaja-alaisesta osaamisesta sisältää seitsemän kohtaa. Kohtaan 5, tieto- ja viestintäteknologian osaaminen, tämä kokeilu sopii ilmiselvästi. Myös esimerkiksi oppilaiden työelämätaidot (kohta 6) kohenivat, sillä esimerkiksi Yleisradiossa käytetään päivittäin vastaavaa Google-ohjelmistopakettia. Nyt seiskaluokkalaiset Chromebook-veteraanit osaisivat käyttää Ylen toimisto- ja tiedonjako-ohjelmistoja ehkä jopa paremmin kuin yleläiset itse.

Ilomäki-Keisalaa itseään motivoi uuden oppiminen. Hän oli iloinen, että lähti kokeiluun mukaan, vaikkei ole nuori tietotekniikan osaaja.

– Olisi huolestuttavaa, jos en opettajana haluaisi itse oppia uutta.


Pelaa kuvatekstissä mainittua Suupeliä.

Muokkaus: Lisätty kuva Ulla Ilomäki-Keisalasta.

Kommentit