Hyppää pääsisältöön

Vauvoille kiinteitä aiemmin, perheiden ruokarytmi kuntoon

Marja Hintikka Live: Vauvoille kiinteitä aiemmin ja perheen ruokailurytmi kuntoon.
Marja Hintikka Live: Vauvoille kiinteitä aiemmin ja perheen ruokailurytmi kuntoon. Kuva: Rinna Härkönen, Yle marja hintikka live

Uudet kansalliset ruokasuositukset suosittelevat vauvoille kiinteiden ruokien maistelua neljästä kuukaudesta alkaen, koska maistelun on todettu ehkäisevän allergioita ja lihavuutta. Naisille suositellaan foolihappolisää raskauden aikana ja jo raskautta suunniteltaessa. Tärkein viestin menee kuitenkin kaikille perheille: ruokarytmi pitäisi saada kuntoon, eikä aterioita saisi korvata välipaloilla tai makeilla juomilla.

Lausuntokierrokselta juuri palautuneet uudet suositukset julkaistaan tänä syksynä ja ne korvaavat aiemmat, vuonna 2004 julkaistut ohjeet. Tässä uusien suositusten sisältö tiivistettynä:

1. Yli nelikuiselle lapselle suositellaan kiinteiden ruokien antamista maisteluannoksina. Suositus perustuu uusiin allergia- ja lihavuustutkimuksiin, joiden mukaan lapselle on hyötyä altistua mauille jo varhain. Alle puolivuotiaalla kiinteät ruuat toimivat vastustuskyvyn vahvistajana, eivät varsinaisen ravinnon lähteenä (joka on maito).

2. Yhdessä syöminen kunniaan! Säännöllisestä ruokarytmistä on paasattu vuosikymmeniä, mutta erityisesti viime vuosina perheiden ruokatavat ovat muuttuneet. Perheet syövät entistä harvemmin yhdessä ja aterioita korvataan välipaloilla ja makeilla juomilla. Jo 2-vuotiaat saavat liikaa sokeria. Aamiaisen syöminen koululaisilla on vähentynyt. Ruokasuosituksissa muistutetaan, että aikuisen on turha puhua terveellisestä ja säännöllisestä ruokailusta, jos itse toimii toisin. Lapset oppivat matkimalla. Siksi yhteiset ruokahetket ovat tärkeitä.

3. Raskaana oleville ja raskautta suunnitteleville suositellaan foolihappolisää 400 mikrogramma vuorokaudessa. Aiemmin oletettiin, että naiset saavat riittävästi folaattia täysjyväviljasta ja kasviksista, mutta nyt asia haluttiin varmistaa.

4. Proteiinien ja hiilihydraattien lähteisiin kiinnitetään huomiota. Proteiinien pitäisi tulla ruuasta, ei lisäravinteista. Lapsen elimistö ei myöskään kestä isoja määriä proteiinia. Hiilihydraatti ihmisen peruspolttoaineena on unohtunut, kuitupitoista hiilihydraattia tarvitaan.

Lähteet: Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen työryhmän esitys kansallisiksi ruokasuosituksiksi ja THL.n erikoistutkija Heli Kuusipalo.

Lisää ohjelmasta

Marja Hintikka Live: Miten toimia, kun lapsen ylipaino huolestuttaa?
Marja Hintikka Live: Miten toimia, kun lapsen ylipaino huolestuttaa? Kuva: iStockphoto/Yle marja hintikka live
Marja Hintikka Live: Pakkosyöttö.
Marja Hintikka Live: Pakkosyöttö. Kuva: Yle pakkosyöttö
Marja Hintikka Live, seksikoulu
Marja Hintikka Live, seksikoulu seksikoulu
Marja Hintikka riemuitsee Kultainen Venla -palkinnosta
Marja Hintikka riemuitsee Kultainen Venla -palkinnosta Kuva: Maria Ainamo kultainen venla
Vapaus johtaa kansaa, kuvamanipulaatio
Vapaus johtaa kansaa, kuvamanipulaatio Kuva: (c) Photograph by Erich Lessing Marja Hintikka Live
Joulukuusi ja koristeineen.
Joulukuusi ja koristeineen. Kuva: Pixabay joulu
Kommentit

Uusimmat sisällöt - Marja Hintikka Live

  • Eineksiä, uhkailua, liikaa töitä – unohda turha syyllisyys vanhempana! MHL:n vieraat näyttävät esimerkkiä

    Syksyn vieraat avautuvat mistä eivät enää ota paineita.

    Vapaus, vanhemmuus, tasa-arvo. Marja Hintikka Live on puolentoista vuoden ajan ravistellut suomalaista perhekeskustelua, romuttanut turhia kulisseja ja nostanut pöydälle vaikeitakin keskustelunaiheita. Kaiken takana on tavoite vapauttaa vanhemmat turhista paineista ja jatkuvasta syyllisyydestä. Kiukuttelevia lapsia? Liikaa töitä? Unettomia öitä? Parisuhde rakoilee? Et ole yksin. Meillä on ihan samanlaista.

  • Lapset repivät parrasta ja nestehukka on lähellä - tällaista on joulupukkien karu todellisuus

    Joulupukit kertovat ammattinsa pahimmat puolet.

    Kuvittele itsesi joulupukiksi tai -muoriksi. Mielessäsi pyörii kuva piparintuoksuisista kodeista, joissa pukki istutetaan pehmeälle nojatuolille glögi kädessä ja suloiset punaposkiset pikku lapsoset laulavat heleällä äänellä sopivan lyhyen kappaleen. Kukaan ei itke, kukaan ei pelkää ja koko hommaan menee noin 10 minuuttia. Ulko-ovella sinulle annetaan sovittu summa rahaa ja poistut tyytyväisenä seuraavaan kohteeseen. No, se ei todellakaan mene ihan niin.

  • Pyjama on paras jouluasu, vinkkaavat MHL-vanhemmat

    Ei kiireelle, kyllä rennolle romantiikalle!

    Idyllisten puitteiden viilaaminen tekee erityisesti perheenäideistä helposti huumorintajuttomia piiskureita. Tonttulakki alkaa kiristää liikaa ja joulunalusviikoista tulee yhtä pitkää to-do -listaa.

  • Kestävyysliikunta lihottaa?!

    Timo Haikarainen ja kestävyysliikuntamyytti.

    Kuinka on - suosiako kovatehoista vai matalatehoista treeniä - ja miten kortisoli liittyy tähän? Personal trainerimme Timo Haikarainen vääntää myytin rautalangasta!

  • Heikki Soini: Kärsitään joulu ja jatketaan elämää!

    Ei joululla ole väliä, yhteinen aika on tärkeintä.

    Joulusuklaat ilmestyivät lähikauppaani lokakuussa. Se käynnisti kahden kuukauden kuumotuksen ja stressin, joka purkautuu monessa perheessä itkuun jo jouluaaton aamuna. Lapset juoksevat hysteerisinä pitkin seiniä ja vanhempien selkäranka katkeaa viimeistään silloin, kun kinkku kuivuu valvomisesta huolimatta. Kuulostaako tutulta, kysyy MHL:n Heikki Soini.

  • Vanessa Kurri: Olen tappavan tylsä joulunviettäjä

    Neljän lapsen äiti tekee joulun perinteiden mukaan.

    Kotiäiti ja juontaja Vanessa Kurri on jouluihminen, mutta valmistelut jäävät häneltäkin usein viime tippaan. Neljän lapsen koulu- ja harrastuskuljetusten välillä Kurri sompailee sitten ympäriinsä hakemassa jouluherkut juuri niistä oikeista ja perinteisestä paikoista. Kurrille on tärkeää tehdä joulu täsmälleen samojen askelmerkkien mukaan kuin hänen äitinsä aikanaan teki. Vanessa Kurri on MHL:n vieraana TV2:ssa maanantaina 19.12. klo 21, kun aiheena on Unelmien joulu.

  • Bloggari Anna-Kaisa Huurinainen: Tänä vuonna otamme joulun rennosti

    Liika suorittaminen on aiemmin pilannut Huurinaisen joulun.

    Viime jouluna 47 palasta -blogin Anna-Kaisa Huurinainen suunnitteli joulun tarkasti: laati menun ennakkoon ja kestitsi koko lähisuvun. Odotukset ja stressi olivat kuitenkin liian kovat, ja joulu meni mönkään. Kokemuksesta viisastuneena Huurinainen aikoo ottaa tämän joulun mahdollisimman rennosti.

  • Muusikko Stig: Henkinen valmistautuminen jouluun kannattaa aloittaa hyvissä ajoin

    Kahden lapsen isä nauttii valmiista joulupöydistä.

    Muusikko Stig tunnetaan hiteistään, mutta arkielämässä Pasi Siitonen ei puumia metsästä. Sen sijaan hän on kahden pienen pojan isä, joka odottaa joulua yhtä paljon kuin lapset. Erityisen tärkeää on nimenomaan jouluun virittäytyminen: jos sitä ei aloita ajoissa, joulu saattaa livahtaa huomaamatta ohi. Stigin jouluvalmisteluihin ei kuitenkaan kuulu stressi tai touhottaminen, vaan tärkeintä on rauhoittuminen.