Hyppää pääsisältöön

Homo-utopiassa heteroseksistä rangaistaan homoseksillä

Kalle Hamm: Sodom
Kalle Hamm: Sodoman kartta Kalle Hamm: Sodom Kuva: Kalle Hamm sodoma

Pier Paolo Pasolinin Sodomassa heteroseksuaalisuudesta rangaistaan homoseksillä ja sen harjoittaminen on sallittua vain vuosittaisissa hedelmällisyysbakkanaaleissa. Kuvataiteilijat Kalle Hamm ja Dzamil Kamanger lähestyvät Pasolinin muistovuotta henkilökohtaisilla töillä.

Elokuvaohjaaja ja kirjailija Pier Paolo Pasolini tunnetaan seksuaalisuutta ja väkivaltaa tutkivista elokuvistaan. Pasolinin Porno-Teo-Kolossal -elokuva jäi kesken, kun hänet murhattiin tasan 40 vuotta sitten. Näin jäi myös kuvallisesti toteuttamatta sen sisältämä homonormatiivinen utopia, Sodoma. Pasolinin innoittamana Kalle Hamm toteutti tarinasta sarjakuvamaisen Sodoman kartan. Sen on tarkoitus puhdistaa Sodoman maine.

- Varhaiskirkon aikana samansukupuolisten avioliitto oli siviiliasia, ja homopareja vihittiin siinä missä heteroparejakin, Hamm kertoo.

Mesopotamiassa ja antiikin Kreikassa samansukupuoliset liitot olivat sallittuja. Esimerkiksi keisari Nero meni naimisiin, tosin vastahkoisen, nuoren sulhon kanssa. Englannin kielellä lisätietoa löytyy helposti mm. Wikipediasta.

Avioliitosta tuli sakramentti vasta 1100-luvulla

Vielä vuonna 1061 vihittiin Galician Celanovan luostarissa miespari. Ristiretkien myötä ilmapiiri kuitenkin muuttui konservatiivisemmaksi. Avioliitosta tehtiin sakramentti ja seksistä lisääntymiseen tähtäävää toimintaa. Rietastelevat munkit haluttiin kuriin ja laadittiin tiukat selibaattisäännökset, jotka ulottuivat kansaankin.

-Samalla tapahtui käänne suhteessa homoseksuaalisuuteen. Sodomaa alettiin mustamaalata, Hamm kertoo.

Tästä myös homoseksuaaleista käytetty vanha nimitys "sodomiitti".

Varhaiskirkon aikana samansukupuolisten avioliitto oli siviiliasia, ja homopareja vihittiin siinä missä heteroparejakin.

- Sodoma esiintyy sekä Raamatussa, Koraanissa että Toorassa. Mutta vain kristinuskossa Sodoman synti on homoseksuaalisuus. Juutalaisten ja muslimien Sodoman synti on epävieraanvaraisuus, joka usein tulkitaan muukalaisvastaisuudeksi, Hamm sanoo.

The Phillip Medhurst Picture Torah 98. Destruction of Sodom. Genesis cap 19 vv 24, 26. De Vos.
Sodoman tuho The Phillip Medhurst Picture Torah 98. Destruction of Sodom. Genesis cap 19 vv 24, 26. De Vos. Kuva: Wikimedia / Phillip Medhurst sodoman tuho

Shaahin ajan Iran ei sensuroinut Pasolinin elokuvia

Kurdilais-suomalainen kuvataiteilija Dzamil Kamanger näki nuorena miehenä Pier Paolo Pasolinin raakaa väkivaltaa ja homoseksiä sisältäviä elokuvia Iranin elokuvateattereissa. Ennen Ajatollah Khomeinin vallankaappausta 1979 Iran oli yhtäältä vapaamielinen, käytännössä kuitenkin homoseksuaalisuutta suvaitsematon maa.

Notes on Pasolini -näyttelyssä on esillä Kamangerin helmikudontatöitä Pasolinin runokirjojen kansista sekä elokuvien kohtauksista.
Helmitöistään tunnettu Kamanger osti Pasolini -töitä varten muranolaisia lasihelmiä, sillä Pasolini arvosti käsityötaidetta. Yhden työn tekemiseen menee 2-6 viikkoa.

Dzamil Kamanger: Dal Diario
Dzamil Kamanger: Dal Diario Dzamil Kamanger: Dal Diario Kuva: Dzamil Kamanger / Galleria Sinne dal diario

Sekä Kamangerille että Hammille Pasolinin tapa käsitellä homoseksuaalisuutta suoraan ja avoimesti taiteessaan on tehnyt vaikutuksen.

- Pasolinin henkilökohtaisessa elämätarinassa on jotain hyvin universaalia, jonka suurin osa nuorista homomiehistä voi jakaa, Hamm kertoo.

- Kun tapahtuu jotain, mitä häpeää, ja joutuu jättämään paljon asioita taakse, muuttamaan muualle ja aloittamaan alusta. Tämä on monelle varmasti tuttu kuvio ja toivottavasti se tulevaisuudessa helpottuu. Mutta vaikka meillä olisi kuinka hienot lait, niin silti se, että kertoo omalle äidilleen, on järisyttävä kokemus, johon lait eivät auta. Ja siihen auttaa muiden ilmaisemat kokemukset tästä. Ja Pasolinin taiteessa se on hyvin hienosti ilmaistuna, se on raakaa ja suoraa ja siihen on pakko ottaa suhde ja se toimii peilinä.

Notes on Pasolini Galleria Sinnessä su 25.10.2015 asti. Mukana on myös norjalaisen taiteilija Tone Gellein Pasolinin inspiroimia töitä.

Pasolinin elokuva Saló - Sodoman 120 päivää vuodelta 1975 käsitteli alistamista ja väkivaltaa seksuaalisuuden ja Mussolinin fasismin avulla. Seksi ei enää ollut elämänmyönteistä, kuten Elämän trilogiassa.