Hyppää pääsisältöön

Kuorotoiminta kuuluu elämään

Ruotsin kuorolauluelämä on siirtynyt laulajayksilön elämän positiivisten terveysvaikutusten hämmästelystä kohti yhteiskuntavastuun kantamista. Myös kuoronjohtaja Erik Westberg on yhdistänyt laulamiseen rauhantyön ja oikeudenmukaisemman maailman tavoittelun. Kaukaa ei liippaa myöskään hänen Erik Westberg Vocal Ensemblensä uusi levy.

Erik Westberg Vocal Ensemblen levyn kansikuva.
Erik Westberg Vocal Ensemblen levyn kansikuva. erik westberg vocal ensemble

Ruotsin tuhansien kuorojen jäsenistöihin kuuluu kuusi prosenttia kansasta. Konkreettisin kuorokentän yhteiskunnallinen projekti tällä hetkellä on ChoralAid, jossa pyritään saamaan kasaan tämän vuoden puolella miljoona kruunua Euroopan lähialueiden pakolaiskriisin hyväksi. Erik Westbergin porukka puolestaan laulaa rakkauslauluaan ympäristön pelastamiseksi. "Vita Nuova" on alaotsikkonsa mukaan "kunnianosoitus luonnolle sekä rakkauden jumalalliselle ja maalliselle muodolle".

Westbergin ohjelmistovalinnoissa moderniin sekakuoromusiikkiin linkittyy muun muassa Franciscus Assisilainen eli katolisen kirkon luonnossuojelun suojeluspyhimys. Luontoteema herätetään myös Paula af Malmborg Wardin teoksessa Vidder, jonka tekstistä vastaa edesmennyt saamelaistaiteilija Nils-Aslak Valkeapää. Malmborg Ward on kokonaan nuorempaa sukupolvea kuin muut levyn sävelsepot.

Kevyesti kokonaisuutta yhdistäviä tekijöitä ovat sakraalisuus ja uusasialliset muotoratkaisut. Lopulta kyse on aika luotaantyöntävästä sillisalaatista, vaikka Westberg yrittääkin niin kovasti liimata palasia yhteen. Sivutoimisesti kokoonpanossa laulavat musiikkialan ammattilaiset ovat varsin keskittyneitä suorittamiseensa. Puhelaulukikkaa ynnä muuta tiputellaan sujuvasti. Voisiko seuraavasta levystä tehdä selkeämmän, vaikkapa keskittyen Bengt Hambraeusiin ja yhteen tai kahteen muuhun säveltäjään?

“Vita Nuova.” Ruotsalaista kuoromusiikkia vuosilta 1956-2015. - Erik Westberg Vocal Ensemble/Erik Westberg, Helge Kjekshus, piano, Daniel Saur, lyömäsoittimet, Mattias Wager, urut. (Studio Acusticum, SA12)

Kuuntele Uudet levyt 30.10.2015, toimittajana Tatu Tamminen.

  • Riemastuttava oopperalöytö!

    Levyarvio

    Provinsiaalisen uran tehneen sveitsiläisen kapellimestarin, säveltäjän ja opettajan Richard Fluryn ensimmäinen ooppera, yksinäytöksinen ”Firenzeläinen tragedia” valmistui vuonna 1928 ja sai kantaesityksessään Solothurnissa Pohjois-Sveitsissä seuraavana keväänä varsin myönteisen vastaanoton lehdistöltä. Eipä ihme: hieman yli kolmekymmenvuotiaan paikallisen säveltämäksi se on suorastaan nerokas vetäen vertaansa selvästi esikuvallisen Richard Straussin Salome-oopperalle – Oscar Wilden tekstiin sekin. Vajaan kolmen vartin kestävä yksikohtauksinen nostatus sisältää niin wildemaisia lausahduksia kuin taiten verhoiltua sosiopoliittista debatointia.

  • Erika Foxin improvisatorinen välittömyys

    Levyarvio

    On sanottu että säveltäminen ja improvisaatio olisivat hyvin lähellä toisiaan, ja että hyvät sävellykset ovat vain hyvien improvisoijien ylöskirjoituksia. Riippuu varmaankin keneltä kysytään – mutta englantilaisen Erika Foxin musiikissa improvisatorinen välittömyys on kiehtovasti läsnä jokaisessa nuotissa osana jotain sellaista josta rakentuu kokonaisuuksia, vapaata muotoa.

  • Pianistin tarinointia rauhallisesti ja liioittelematta

    Levyarvio

    Tällä vuosikymmenellä vuoden 2010 Kuningatar Elisabeth -pianokilvan voiton jälkeen paikkansa kysytyimpien konserttipianistien joukossa vakiinnuttanut Denis Kozhuhin on tänä syksynä ihastuttanut levyjulkaisuja seuraavia miellyttävästi soivalla ja hyvin soitetulla albumilla valikoimasta Felix Mendelssohnin Sanattomia lauluja ja Edvarg Griegin Lyyrisiä kappaleita. Se sopii olohuoneisiin mitä parhaiten, erityisesti nyt iltojen pimetessä kynttilänvalolle sopivasti lämpöä antamaan. Lyyrisyyden lisäksi minua kuulijana miellyttää myös Kozhuhin tapa tarinoida rauhallisesti ja liioittelematta.