Hyppää pääsisältöön

Vapaus alkoi ahdistaa

Olen tekemässä videota - tai ehkä paremminkin verkkojuttua säveltäjä-äänisuunnittelija Sanna Salmenkalliosta. Tarkoitus on kuvata hänen tavallista päiväänsä. Huomaan istuvani teatteriharjoituksissa, jossa päähenkilö on juuri vapautunut vankilasta.

Lavalla on kolme ammattinäyttelijää, ja muut näyttelijät ovat entisiä tai nykyisiä vankeja. Kohtaus lähtee käyntiin, kun Sanna Salmenkallio huutaa radiopuhelimeen: ”Moi!” Näyttelijä keskellä huonetta hätkähtää ja sanoo varovasti: ”Moi”. Muut näyttelijät tervehtivät: ”Moi. Mitäs?” Hätkähtelevä näyttelijä esittää ihmistä, joka on juuri vapautunut vankilasta.

Harjoitukset 1.10. Vapauden kauhu -teatteriesitystä varten.
Moi! Mitäs? Harjoitukset 1.10. Vapauden kauhu -teatteriesitystä varten. Kuva: Sakke Kantosalo/Yle vapauden kauhu
”Mitäpä tässä…vapauduin just vankilasta.” Ohjaaja Jussi Lehtonen osoittaa Sanna Salmenkallion suuntaan ja haluaa ääniksi lasten melua.

Päivänvalo paistaa ikkunoista. Kohtaus otetaan uudestaan ja uudestaan, ja joka kerta ahdistuksen voi aistia. Ulkopuolinen uhka tuntuu omalla iholla, vaikka se on päähenkilön iholla.

Teatteria vankien kanssa

Vapauden kauhu -näytelmän ensi-ilta on 13. marraskuuta. Se on Kiasman ja Kansallisteatterin yhteishanke, mutta mukana on myös kansalaisjärjestöjä Kriminaalihuollon tukisäätiöstä Suomen mielenterveysseuraan.

Mitäpä tässä…vapauduin just vankilasta
Näytelmä liittyy Vankila-projektiin, jonka tarkoituksena on viedä teatteria vankiloihin ja valmistella teatteriesityksiä vankiloiden ja vankien kanssa.


Sanna Salmenkallio on ollut aikaisemminkin mukana vastaavanlaisissa projekteissa. Muistan itse parhaiten Paperiankkurin, esityksen, joka kertoi turvapaikanhakijoiden ja kantasuomalaisten kohtaamisesta. Myös Jussi Lehtonen oli siinä mukana.
Harjoituksen jälkeen Sanna Salmenkallio ja Jussi Lehtonen keskustelevat siitä, miten äänimaailma toimii.
Harjoituksen jälkeen Sanna Salmenkallio ja Jussi Lehtonen keskustelevat siitä, miten äänimaailma toimii. Harjoituksen jälkeen Sanna Salmenkallio ja Jussi Lehtonen keskustelevat siitä, miten äänimaailma toimii. Kuva: Sakke Kantosalo/Yle ohjaaja jussi lehtonen
Miten ajankohtainen aihe se olisikaan juuri nyt? Ja sitä muistellessani harhaudun. Jään miettimään, miksi unohdin viedä lenkkitossut kirkon keräykseen turvapaikanhakijoille. Keräyspäivänä oli varmaan jotain tärkeämpää, kiireisempää...


En ole poliitikko enkä yhden asian julistaja, vaan muutan jatkuvasti maailmaa tarttumalla niihin epäkohtiin jotka ovat käsieni ulottuvilla
Ohjaaja Jussi Lehtonen juttelee näyttelijöiden kanssa, ja vaivun syvempiin itsesyytöksiin. Mitä yhteistä hyvää olen tehnyt viime aikoina, tai edes lähivuosina? Lista ei ole kovin pitkä. Lähipiirille olen saattanut tehdä jonkun palveluksen. Lasketaanko keikkailu trioni kanssa Kaunialan sotavammasairaalassa tai vanhainkodissa?


Kun harjoitus päättyy, minulla olisi mahdollisuus kysyä jotakin työryhmältä. Mitä kysyisin? Miltä vapaus pitkän tauon jälkeen tuntuu? Onko vankilassa olo kammottavaa? Mitä siellä pitää eniten pelätä? Mitä teatterin tekeminen merkitsee heille? Mitä ammattinäyttelijät ovat oppineet vangeilta? Kerronko, että olen vieraillut kerran vankilassa lukioaikoina? Ei, en kysy mitään.

Dokumentaarinen teatteri on vienyt mukanaan

Harjoituksen jälkeen Sanna on selkeästi hyvällä tuulella. Hän kertoo työskennelleensä ohjaaja Jussi Lehtosen kanssa jo pitkään. Heidän ensimmäinen yhteinen työnsä oli Pauliina Hulkon Amoralia, kokeellinen teatteriesitys Kiasmassa. Se oli osa Pauliinan teatteritaiteen väitöstutkimusta. Ja pian sen jälkeen he olivat mukana Pauliinan ohjaamassa hoitolaitoksiin suunnatussa teoksessa Rakkaus ei ole ajan narri, joka perustuu Shakespearin sonetteihin. Siitä rohkaistuneina he ovat jatkaneet teatterin tekemistä sellaisten ihmisten kanssa, jotka eivät pääse teatteriin sitä katsomaan saati sitten esiintymään.

Harjoitukset 1.10. Vapauden kauhu -teatteriesitystä varten.
"Vapauduin just vankilasta" Harjoitukset 1.10. Vapauden kauhu -teatteriesitystä varten. Kuva: Sakke Kantosalo/Yle vapauden kauhu

Kysyn, miten Vapauden kauhu on saanut alkunsa, ja Sanna kertoo sen syntyneen pitkän prosessin tuloksena. Teosta on pohjustettu lähes puolitoista vuotta pitämällä teatteri- ja musiikkiworkshoppeja vankiloissa sekä erilaisissa päihdekuntoutusta ja vankilanjälkeistä elämää tukevissa yksiköissä. Sanna on pyrkinyt eläytymään näiden ihmisten tilanteeseen ja tekemään heidän kanssaan teatteria. Hänen päätehtävänsä on ollut musiikissa ja äänellisessä ilmaisussa.

Sanna Salmnekallio innostuu herkästi. "Se on ehkä ainoa asia, jossa olen lahjakas", hän naurahtaa.
Sanna Salmenkallio innostuu herkästi. "Se on ehkä ainoa asia, jossa olen lahjakas", hän naurahtaa. Sanna Salmnekallio innostuu herkästi. "Se on ehkä ainoa asia, jossa olen lahjakas", hän naurahtaa. Kuva: Sandra Saulo/YLE säveltäjä ja äänisuunnittelija sanna salmenkallio
Porttiteatteri on perustettu vankila- ja päihdemaailman kokeneille ihmisille, ja Sanna on ollut mukana perustamassa sitä.

Kysyn Sannalta, mikä nykymaailmassa on sellainen asia, jonka hän haluaisi muuttaa?

- En ole poliitikko enkä yhden asian julistaja, vaan muutan jatkuvasti maailmaa tarttumalla niihin epäkohtiin, jotka ovat käsieni ulottuvilla.

Entä omassa elämässäsi, mitä muuttaisit?

- Palkkaisin assistentin hoitamaan käytännön asiani.

Kateus siitä, että Sanna Salmenkallio on rohkeasti tekemässä jotain yhteiskunnallisesti merkittävää, laantuu. Kyllä minäkin vielä ehdin.

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.