Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Kokeilussa ruokakaupan mobiilisovellukset: helpotusta ostoksiin ja ideoita ruuanlaittoon

Mies työntää ostoskärryä älypuhelin kädessä
Mies työntää ostoskärryä älypuhelin kädessä Kuva: Shutterstock/Africa Studio kaupan mobiilisovellukset

Todellisessa maailmassa kaupat tarjoavat meille kadunvarsimainoksia, mainoslehtiä, kanta-asiakaskortteja ja kauppojen kassoilla lojuvia lehtisiä. Millaista apua kuluttaja saa ruokaostoksiinsa kauppaketjuilta sovellusmaailmassa? Neljän sovelluksen perusteella tarjolla on paljon ainakin ideoita ruoanlaittoon.

Visuaalinen ja personoitu K-ruoka

K-ruoka
Reseptien kuvitukseen on kiinnitetty huomiota. K-ruoka k-ruoka

K-ketjun mobiilisovelluksen selkärangan muodostavat edut, inspiraation saaminen ja arjen helpottaminen. Kun sovellukseen kirjautuu K-Plussa-kortin numerolla, tarjoaa sovellus käyttäjälle personoidun sisällön.

Plussa-kortin tietojen avulla sovellus pääsee käsiksi käyttäjän mieltymyksiin ja kulutustottumuksiin, joten sovelluksessa pystyy luomaan personoidun ostoslistan, joka helpottaa päivittäistavaroiden ostamista. Kun ostoslistaa alkaa kokoamaan, näyttää sovellus listan eniten ostamistasi tuotteista, jotta korin kerääminen on helpompaa. Itse näytän esimerkiksi ostavan eniten Valio A+ jogurttia ja Pirkan rasvatonta luomumaitoa.

Plussa-kortin tietojen avulla sovellus pääsee käsiksi käyttäjän mieltymyksiin ja kulutustottumuksiin.

Ostoslistoja voi myös luoda eri tarpeita varten, kuten arjen ostoksiin, mökkiviikonlopulle tai vaikkapa juhlia varten. Koska harvoissa kotitalouksissa yksi ihminen tekee arjen ostokset, voi personoidun ostoslistan myös jakaa saman K-Plussa-talouden ihmisille.

Tunnistautumisen avulla K-ruoka-sovellus pystyy kohdentamaan käyttäjälle myös itseä lähellä olevan K-kauppiaan alennusviestit, edut ja alennukset. Aiemminhan vastaavaa on tehty K-kauppojen mainoslehtisillä, joita on postitettu ostoshistorian avulla oikealle ihmiselle. Esimerkiksi itselleni sovellus tarjosi ilmaiseksi Pirkan lettuhillopurkkia. Toisella välilehdellä näkyivät useimmin käyttämäni K-Supermarketin alennukset.

K-ruoka eniten ostetut
K-ruoka tietää hyvin mitä ostat. K-ruoka eniten ostetut k-ruoka eniten ostetut

Sovellus pyrkii myös helpottamaan arkea tarjoamalla ideoita arkiruokailuun noin 6000 Pirkka-koekeittiön reseptistä. Reseptejä voi selailla hakemalla eri ruokalajeja (kuten alkuruoat, lisäkkeet, juomat, leivonnaiset) sekä etsimällä erityisruokavalioihin sopivia vaihtoehtoja. Tällaisia ovat esimerkiksi gluteeniton, kananmunaton, maidoton tai sokeriton ruokavalio. Esimerkiksi hieman harvinaisemmalla lakto-ovo-ruokavaliolla haettuna löytyi silti ihan kunnioitettavat 255 reseptiä.

K-ruoka on miellyttävän visuaalinen sovellus ja tuntuu toimivan hyvin.

K-ruoka on miellyttävän visuaalinen sovellus ja tuntuu toimivan hyvin. Personointi K-Plussan tietojen avulla ja kohdennettujen alennusten tarjoaminen kiinnostanevat ainakin ihmistä, jota ei hyvin tarkka “kulutusseuranta” hirvitä.

Windows Phone ja Android-versiot ovat tulossa, tällä hetkellä sovellus on tarjolla iOS:lle. Se on ilmainen.

Tinderistä oppia ottanut Safkasi

Safkasi
Tykätäkö vai ei? Siinäpä pulma. Safkasi safkasi

SOK:n Alepan nimen alla julkaisema mobiilisovellus on nimeltään Safkasi. Siihen on koottu ruokabloggaajien loihtimia arkiruokia, joiden toivotaan helpottavan kiireisen arjen antimien loihdintaa. Bloggaajia ovat ainakin Kokit ja potit -blogin kirjoittaja Hannele Hyvärinen, Liemessä-blogin Jenni Häyrinen ja Kaikki äitini reseptit -blogin Nanna Rintala.

Keskeisenä ajatuksena on, etteivät reseptit vaadi mestarikokin taitoja ja raaka-aineetkin löytyisivät lähimmästä Alepasta. Myös Yhteishyvä-lehden reseptejä näyttää olevan joukossa.

Sovellukseen on haettu inspiraatiota suositusta deittisovellus Tinderistä. Safkasi tuo heti avauduttuaan eteen kauniin kokonäytön kuvan ehdotetusta ruokareseptistä ja valittavana on ainoastaan X-ikoni hylkäämiseen ja sydänikoni tykkäämiseen. Valinnan jälkeen resepti vaihtuu heti seuraavaan. Jostain käsittämättömästä syystä resepteissä ei ole minkäänlaista hakutoimintoa tai mahdollisuutta rajoittaa tuloksia esim. ruokavalion mukaan.

Isot kuvat resepteistä ja niiden “arvosteleminen” on keskeisin osa sovellusta. Tykätyt ruoka-annokset tallentuvat Reseptini-listaan, josta niitä voi kauppareissun alla käydä selailemassa. Reseptin voi jakaa helposti vaikka tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Kolmas ominaisuus on Safkakalenteri. Se tallentaa suoraan kolmen päivän ruoat otsikoiden tänään, huomenna ja ylihuomenna alle. Kolmipäiväisen ruokailusuunnitelman reseptejä voi helposti vaihtaa vasemmalle tai oikealle pyyhkäisemällä erittäin intuitiivisesti.

Tinder-tyyppinen reseptien valinta on vauhdikasta, mutta selkeä haku olisi myös tarpeen.

Safkasi on erittäin helppokäyttöinen ja sen kuviin on selvästi panostettu. Tinder-tyyppinen reseptien valinta on vauhdikasta, mutta selkeä haku olisi myös tarpeen. Reseptien määrää ei kerrota ja arviointi on vaikeaa, mutta sen verran usein samoja tulee vastaan, että kovin suuri se ei taida olla. Safkakalenteri on hauska ja näppärästi toimiva ajatus.

Safkasi on tarjolla tällä hetkellä vain iOS:lle. Se on ilmainen.

Karu ja yksipuolinen Lidl

Lidl app
Lidlin sovellus panostaa tarjousten luettelointiin. Lidl app lidl app

Lidl haluaa selvästi panostaa tarjouksiensa puffaamiseen, sillä ne avautuvat heti kun sovelluksen avaa ja kattavat suurimman osan sovelluksen sisällöstä muutenkin.

Tarjoustuotteet löytyvät päiväkohtaisesti jaoteltuna ja niistä löytyy lyhyt kuvaus, hintatiedot sekä kuvia. Näissä ovat samat tuotteet kuin Lidlin mainoslehtisissäkin, mutta mobiilisovellukseen sopivammin taitettuna. Kierrätykseen joutuneen mainoslehtisen voi kuitenkin halutessaan ladata sovelluksen kautta puhelimeensa. Uusimman tarjouslehden saa puolestaan ennen paperiversion jakelua.

Tarjoukset avautuvat heti kun sovelluksen avaa ja kattavat suurimman osan sisällöstä.

Tarjousten ja mainosten lisäksi Lidlin sovelluksesta löytyy kartta ketjun kaupoista koko Euroopan-laajuisesti, joten ulkomaan matkallakin voi halutessaan shoppailla edullisesti. Kohdemaan vaihtamalla sovellus kertoo paikallisista tarjouksista. Tämän lisäksi sovelluksen kautta voi selailla myös Lidlin Facebook- ja Instagram-kirjoituksia.

Lidlin sovellus on näistä mobiilisovelluksista karuimman näköinen, teknisesti kompuroiva ja sisällöltään yksipuolinen. Mobiilisovellus on ladattavissa iOS:lle ja Androidille. Se on ilmainen.

Kaiken kattava Foodie.fi

foodie.fi
Reseptit ovat hyvin esillä myös Foodiessa. foodie.fi foodie.fi

Digital Foodien kehittämä, mutta S-ryhmää käytännössä edustava Foodie.fi on näistä mobiilisovelluksista laajin. Siinä yhdistyvät ruoan verkkokauppa, reseptit, tuote- ja ravintotiedot ja henkilökohtaiset ruokasuositukset.

Foodiessa on tuhansia reseptejä, joista voi muiden sovellusten tavoin hakea inspiraatiota perheen ruokailuun. Niitä voi K-ruoan tavoin selailla kategorioiden perusteella (pääruoat, jälkiruoat jne.) tai hakea ruokatyyppejä, kuten liha-, kala- tai kanaruoat, pastat ja kasvisruoat.

Foodie on sovelluksista kattavin, mutta osin se on myös hieman sekava. Tavaraa on vain niin paljon.

Reseptien tarvikkeet voi näppärästi lisätä suoraan ostoslistaan ja jakaminen muille perheenjäsenille onnistuu. Reseptejä voi peukuttaa ja lisätä omaan suosikkilistaan. Kuvat ovat selvästi huonompia kuin K-ruoassa ja Safkasi-sovelluksessa. Itse asiassa iPhonessa ne näyttävät täysin epätarkoilta.

Sovellukseen voi luoda oman profiilin, joka auttaa personoimaan kokemusta. Esimerkiksi ruokamieltymyksiä ja -rajoituksia lisäämällä resepti- ja tuotesuositukset muuttuvat. Voi esimerkiksi kertoa, mitä ruoka-aineita haluaa välttää tai että haluaakin suosia luomuruokaa tai kotimaista. Digitaaliseen lompakkoon voi lisätä S-etukortin numeron ja maksukortin tiedot, niin ruokatilauksia tehdessä säästää aikaa.

Lisäksi voi seurata muiden rekisteröityneiden käyttäjien tekemisiä, kuten reseptien luomista ja tykkäämistä, mutta pidän tätä turhana ominaisuutena.

foodie 2
Ostoskori näyttää myös tuotteiden hinnat. foodie 2 foodie 2

Foodie.fi pitää sisällään myös laajan tietokannan S-ryhmän myymistä tuotteista. Se sisältää 60 000 tuotteen tiedot yli 800 myymälästä. Näistä löytyvät hinnat, ravintosisällöt, lisäaineet ja muut tiedot. Miten pitkälle sitä sitten haluaa hyödyntää riippuu toki käyttäjän omista tarpeista. E-koodit kiinnostanevat useita. Itse en niin jaksanut näitä käydä läpi.

Tuotevalikoimasta voi kuitenkin lisätä omalle ostoslistalle tuotteita kauppareissua varten ja näppärää tuolloin on, että sovellus näyttää kauppakassin hinnan - itselläni esimerkiksi paikallisen Prisman hintojen mukaan.

Tietyissä kaupungeissa luodun ostoslistan tavarat voi jopa tilata suoraan kotiovelle.

Tietyissä kaupungeissa luodun ostoslistan tavarat voi jopa tilata suoraan kotiovelle. Ruokaverkkokauppa ja kotiinkuljetus on saatavilla Helsingin, Espoon, Vantaan, Kauniaisten, Lahden, Iisalmen, Kuopion ja Oulun alueella. Nyt jouduin hakemaan tavarat itse kotiin, mutta tulevaisuuden mahdollisuudet tällaisille sovelluksille ovat valtavat. Kotiinkuljetuksen lisäksi useammalla paikkakunnalla on noutopisteet, joista voi hakea oman tilauksen valmiiksi pakattuna. Näppärää sekin.

Foodie on sovelluksista kattavin, mutta osin se on myös hieman sekava. Tämä johtuu lähinnä siitä, että tavaraa on vain niin paljon. Foodie.fi on ladattavissa ilmaiseksi iOS:lle, Androidille ja Windows Phonelle.

8.12.2015: Lisätty asiasana

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.