Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Viikko koulussa pääkuva

Hyvä ope ei oo natsi

Opettajat saivat oppilailta palautetta
Palautetta opettajalle Opettajat saivat oppilailta palautetta Kuva: Yle/Tiina Jensen palautetta opettajalle

Suomalainen opettaja viihtyy työssään - vai viihtyykö? Mitkä ovat opettajuuden haasteet, entä hyvät puolet? Ja nyt ei puhuta lomista eikä palkkakuopista.

Karjaan yhteiskoulu

Paikkakunta: Karjaa
Kouluaste: Yläkoulu (ja lukio)
Opettajia: 32
Oppilaita: 265 (+ 135 lukiossa)
Luokka, jolla vierailen: 8C

Välillä on niin kiire ettei pissalle ehdi

Karjaan yhteiskoulun opettajat tulevat työpaikalleen ympäri Etelä-Suomea. Neljän sadan oppilaan koulussa on kuulema se hyvä puoli, että opettajat tuntevat oppilaansa. Ja minä kun luulin, että 400 on paljon. Koulussa on menossa koeviikot ja ysit ovat lähdössä työharjoitteluihin. Kiirettä pitää...

Silti ehditään vetää lukiolaisille hyvinvointipäivä aktiviteetteineen, sisältäen mm. musiikkiterapiapajan, johon kutsuttiin mukaan paikkakunnan pakolaisia. Opo häärää oppilaskunnan kanssa ja pitää kioskia. Lupauksen mukaisesti mainitsen, että heillä on myös Plan-lapsi. Samalla koulussa suunnitellaan jo kovaa vauhtia tulevaa.

Tuntiakaan en antaisi pois

Kansainvälinen vertailu kertoo, että valtaosa suomalaisista opettajista pitää työstään niin paljon, että ei vaihtaisi ammattiaan ja valitsisi sen jopa uudestaan.

95% opettajista katsoo, että työssä on enemmän plussia kuin miinuksia.

Opettajat Suomessa kokevat myös, että yhteiskunta arvostaa heidän työtään. Opettajat ovat korkeasti koulutettuja ja karsinta on kova. Vertailun vuoksi esimerkiksi Ruotsissa opettajat kokevat, että työtä ei arvosteta, kouluissa ei ole kuria - eikä vaatimuksia.

Parasta on oppitunnin pitäminen

Antti Korpinen ja luokka
Ääntä ja kuvia Afrikasta Antti Korpinen ja luokka Kuva: Yle/Tiina Jensen opettajan työvälineet

Kahden tutkinnon maisteri, 8Cn oma ope Antti Korpinen on tullut Turust Karjaalle töihin jo vuodesta 2001. - Viihdyn työssäni ja tässä koulussa. Mielekkäät projektit rutiinihommien lisäksi pitävät mielen virkeänä. Olen päässyt muun muassa perustamaan uutta valinnaisaineryhmää - talousaine ja yrittäjyys. Alussa mukana oli seitsemän oppilasta, nyt 40. Myös koulun Etelä-Afrikka -projekti innostaa, olemme vierailleet paikanpäällä ja yhteistyö jatkuu.

Antti vetää tiukan rajan työn ja vapaa-ajan välille. - Muuten ei jaksa. Wilman kautta yhteydenpito oppilaiden vanhempiin sujuu ongelmitta. Kuormittavinta opettajan työssä on mielestäni se kaikki muu sälä - työryhmät, kokoukset, liput, laput ja kyselyt.

Opettaja käyttää tunneillaan tietotekniikkaa
Visuaalisuus on tärkeää opetuksessa Opettaja käyttää tunneillaan tietotekniikkaa Kuva: Yle/Tiina Jensen pädiltä toiselle

Mites oppitunnit? Perinteisesti vai luistellen?

Antin tunneilla luistellaan. Tietotekniikka mahdollistaa videot ja audiot - myös koetilanteissa. Kuvat heijastetaan tykillä. - Kuva auttaa ymmärtämisessä. Nuoriso on niin visuaalista, että se on pakko huomioida opetuksessa. En juurikaan käytä oppikirjoja. Valmiita tehtäviä tai kokeita en lainkaan. Opetuksen suunnat määrittelee OPS, ei kirjasarja.

Luokkatyöskentely ei ole muuttunut vaikka välineet ovat toiset.

Seiskat laittavat tehtävänsä Antille tableteilla sähköisesti ja saavat myös palautteen sitä kautta. Vihkoja ei ole. Ja jos koulun verkkoyhteys pettää, Antti ottaa käyttöön oman nettiyhteytensä. Kahden pädin taktiikalla.

Sukellus suomalaisen opettajan maailmaan on jälleen lisännyt ymmärrystäni. Aina ei jaksa, mutta painaa, painaa...Minä ihmettelen miten opettajat selviävät työstään ilman ummetusta, peräpukamia, verenpainetta, stressiä - tai punaviiniä. Malja suomalaisille opettajille - olette huippuja!

Seuraan Karjaan yhteiskoulun kuluvaa viikkoa osoitteessa yle.fi/viikkokoulussa. Löydät meidät myös somesta: #viikkokoulussa

Viikko koulussa

  • JOPO-luokka - näe minut!

    Jopoluokalla opiskellaan asiat toisella tavalla

    Karjaan yhteiskoulun Jopo-luokalla tehdään ruokaa ja taidetta, jeesataan kaveria ja käydään työharjoittelussa. Jopo ei ole erityisopetuksen luokka, vaan työpainotteinen tapa suorittaa peruskoulu loppuun.

  • Tehtiin eikä meinattu

    Käden taidot pääsivät kunniaan köksässä ja kuviksessa.

    Torstaina Tampereen kristillisen koulun aamu alkoi kunnon säpinällä, kun kasiluokkalaiset pääsivät näyttämään kädentaitojaan ysiluokkalaisilla vahvistetussa valinnaisaineryhmässään - kuka kotitaloudessa, kuka kuvataiteessa. Tänään tehdään... Siitä se lähti kumpikin tunti käyntiin.

  • Älä kysy: "Miten meni koulussa tänään?"

    Koulussa tapahtuu päivässä enemmän kuin aikuisilla viikossa

    Ei siihen voi vastata. Koulussa tapahtuu päivässä enemmän kuin aikuisilla viikossa. Päivän aikana sattuu lukemattomia iloisia ja ei niin iloisia asioita. Oletko valmis kuuntelemaan ne kaikki?

  • Aja kondomiajokortti! Nykyajan seksivalistus käy suoraan asiaan

    Kondomia pääsee pukemaan – dildon päälle.

    Seksivalistus ei taida monelle olla se paras koulumuisto. Yksi kertoo, kuinka männävuosina opettaja oli yhtä jäykkä kuin kurkku, jonka päälle puki kondomia. Toinen taas muistaa, miten turhankin kekseliäs opettaja laittoi alastoman miehen ja naisen kuvat eri kalvoille – sitten hän liikutti kalvoja edestakaisin piirtoheittimellä. Nyt on toisin. Voi vaikkapa ajaa kondomiajokortin.

  • Oppilaita ja opettajia on aina - muu muuttuu

    Yhteenveto viikon vierailusta Karjaan yhteiskoulussa

    Käytävillä haisee meikki ja hiki. Kosteat ulkovaatteet höyryävät, pipot pysyvät tiukasti päässä. Ilmassa lentee v-sana jos toinenkin ja välillä pitää vähän läppästä kaveria päähän. Ihan vaan hellyydellä, kun sanoja ei löydy.

  • Oppilaat ovat fiksuuntuneet

    Koulu muuttuu kovaa vauhtia

    Jos joku väittää, että koulussa ei mikään ole muuttunut sitten 1960-luvun, niin se joku on väärässä. Kaikki on muuttunut.

  • Onko mikään muuttunut koulussa?

    Onko koulu yhtään muuttunut sitten 1970-luvun?

    Viikko koulussa meni nopeasti. On tilinteon aika. Katso kuvat ja vertaa, onko opinahjoissa mikään muuttunut sitten omien kouluaikojesi.

  • Metsäkylän koulun oppilaskunnan hallitus – sopuisaa ja demokraattista kokoustamista

    Metsäkylän kyläkoulun oppilailla asiat ovat hyvin.

    Metsäkylän koulun terve ilmapiiri ja hyvä henki tulevat vastaan kaikista yhteyksistä. Parhaiten ne huomaa oppilaista, joista säteilee iloisuus, aktiivisuus ja hyvä olo. Oppilaskunnan hallituksen sopuisuus ja demokraattinen henki voisi olla esimerkkinä monelle muullekin hallitukselle. Erimielisyydet keskustellaan rakentavasti pois ja kaikki näkökulmat huomioidaan.

  • Hyvän luokkahengen takana yhteinen huumori

    Viikin norssin 4 b luokassa on hyvä luokkameininki.

    Oppilaiden kysymykset, huumori ja hyvä luokkameininki yllättävät kerta toisensa jälkeen. Tämän päivän koulussa opetellaan tärkeiden tietojen lisäksi muodostamaan omia mielipiteitä, perustelemaan niitä ja toimimaan yhdessä ryhmän jäsenenä. Näitä taitoja on harjoiteltu Viikin norssin 4 b luokassa.

  • Arjen valopilkut

    Viikko koulussa summaus viimeisenä päivänä Lappeenrannassa.

    Kesämäenrinteen koulu Lappeenrannassa tarjosi viikon löytöretkeilijälle iloisia yllätyksiä tavan takaa. Oli kutkuttavaa olla mukana arjen pyörityksessä ja yrittää arvata mitä todellisia tarinoita kaiken nähdyn ja kuullun takaa pilkisti. Kuin biologian vitriinin pöllöt, pällistelin silmät pyöreinä ja yritin tulkita lappujen, kylttien, kuvien, ilmoitusten, ohjeiden ja julisteiden merkityksiä.