Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Viikko koulussa pääkuva

Keskiviikko: Opettaja on tärkein

Opettajan työpöytä Viikin normaalikoulussa
Opettajan työpöytä Viikin normaalikoulussa Kuva: Jenni Honkanen alakoulu

Opettaja on oppilaiden hyvän koulukokemuksen kannalta kodin tukea merkittävämpi. Ja ehkä yllättäen opettaja näyttäisi olevan pojille tärkeämpi kuin tytöille.

Projektitutkija Ilona Markkanen tekee parhaillaan väitöskirjaansa koulukokemuksista Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa.
Markkanen tutkii yläkoululaisten koulukokemusten yhteyttä muun muassa koulumenestykseen, riskikäyttäytymiseen ja koulukiusaamiseen. Kaikissa näissä näkökulmissa oppilas-opettaja-suhde on tärkeämpi kuin kodin tuki koulutyötä kohtaan. Poikien kohdalla opettajan ja oppilaan välisen suhteen merkitys korostuu vielä tyttöjä enemmän.

Parhaillaan tutkitaan myös alakoulun kolmasluokkalaisten koululaisminäkuvaa.Koululaismininäkuva tarkoittaa muun muassa sitä, miten hyvin oppilas arvioi koulussa pärjäävänsä, saavansa apua ja miten mielellään oppilas koulua käy.
– Koululaisminäkuva on aiempien tutkimusten mukaan yhteydessä kouluun sitoutumiseen, hyvään itseluottamukseen, motivaatioon ja akateemiseen pärjäämiseen erityisesti alakouluikäisillä lapsilla. Positiivisen minäkuvan muodostumisen onkin yksi koulun merkittävimmistä tehtävistä, kertoo erityispedagogiikan yliopistonlehtori Aino Äikäs Itä-Suomen yliopistosta.

Koululuokan valtias on opettaja. Opettaja, jonka hoivissa kalleimpamme viettävät vuosikausia. Tänään Viikko koulussa tutkailee opettajie elämää koulussa.

Viikko koulussa on vanhempien kärpänen luokan katossa.

Viikko koulussa

  • JOPO-luokka - näe minut!

    Jopoluokalla opiskellaan asiat toisella tavalla

    Karjaan yhteiskoulun Jopo-luokalla tehdään ruokaa ja taidetta, jeesataan kaveria ja käydään työharjoittelussa. Jopo ei ole erityisopetuksen luokka, vaan työpainotteinen tapa suorittaa peruskoulu loppuun.

  • Tehtiin eikä meinattu

    Käden taidot pääsivät kunniaan köksässä ja kuviksessa.

    Torstaina Tampereen kristillisen koulun aamu alkoi kunnon säpinällä, kun kasiluokkalaiset pääsivät näyttämään kädentaitojaan ysiluokkalaisilla vahvistetussa valinnaisaineryhmässään - kuka kotitaloudessa, kuka kuvataiteessa. Tänään tehdään... Siitä se lähti kumpikin tunti käyntiin.

  • Älä kysy: "Miten meni koulussa tänään?"

    Koulussa tapahtuu päivässä enemmän kuin aikuisilla viikossa

    Ei siihen voi vastata. Koulussa tapahtuu päivässä enemmän kuin aikuisilla viikossa. Päivän aikana sattuu lukemattomia iloisia ja ei niin iloisia asioita. Oletko valmis kuuntelemaan ne kaikki?

  • Aja kondomiajokortti! Nykyajan seksivalistus käy suoraan asiaan

    Kondomia pääsee pukemaan – dildon päälle.

    Seksivalistus ei taida monelle olla se paras koulumuisto. Yksi kertoo, kuinka männävuosina opettaja oli yhtä jäykkä kuin kurkku, jonka päälle puki kondomia. Toinen taas muistaa, miten turhankin kekseliäs opettaja laittoi alastoman miehen ja naisen kuvat eri kalvoille – sitten hän liikutti kalvoja edestakaisin piirtoheittimellä. Nyt on toisin. Voi vaikkapa ajaa kondomiajokortin.

  • Oppilaita ja opettajia on aina - muu muuttuu

    Yhteenveto viikon vierailusta Karjaan yhteiskoulussa

    Käytävillä haisee meikki ja hiki. Kosteat ulkovaatteet höyryävät, pipot pysyvät tiukasti päässä. Ilmassa lentee v-sana jos toinenkin ja välillä pitää vähän läppästä kaveria päähän. Ihan vaan hellyydellä, kun sanoja ei löydy.

  • Oppilaat ovat fiksuuntuneet

    Koulu muuttuu kovaa vauhtia

    Jos joku väittää, että koulussa ei mikään ole muuttunut sitten 1960-luvun, niin se joku on väärässä. Kaikki on muuttunut.

  • Onko mikään muuttunut koulussa?

    Onko koulu yhtään muuttunut sitten 1970-luvun?

    Viikko koulussa meni nopeasti. On tilinteon aika. Katso kuvat ja vertaa, onko opinahjoissa mikään muuttunut sitten omien kouluaikojesi.

  • Metsäkylän koulun oppilaskunnan hallitus – sopuisaa ja demokraattista kokoustamista

    Metsäkylän kyläkoulun oppilailla asiat ovat hyvin.

    Metsäkylän koulun terve ilmapiiri ja hyvä henki tulevat vastaan kaikista yhteyksistä. Parhaiten ne huomaa oppilaista, joista säteilee iloisuus, aktiivisuus ja hyvä olo. Oppilaskunnan hallituksen sopuisuus ja demokraattinen henki voisi olla esimerkkinä monelle muullekin hallitukselle. Erimielisyydet keskustellaan rakentavasti pois ja kaikki näkökulmat huomioidaan.

  • Hyvän luokkahengen takana yhteinen huumori

    Viikin norssin 4 b luokassa on hyvä luokkameininki.

    Oppilaiden kysymykset, huumori ja hyvä luokkameininki yllättävät kerta toisensa jälkeen. Tämän päivän koulussa opetellaan tärkeiden tietojen lisäksi muodostamaan omia mielipiteitä, perustelemaan niitä ja toimimaan yhdessä ryhmän jäsenenä. Näitä taitoja on harjoiteltu Viikin norssin 4 b luokassa.

  • Arjen valopilkut

    Viikko koulussa summaus viimeisenä päivänä Lappeenrannassa.

    Kesämäenrinteen koulu Lappeenrannassa tarjosi viikon löytöretkeilijälle iloisia yllätyksiä tavan takaa. Oli kutkuttavaa olla mukana arjen pyörityksessä ja yrittää arvata mitä todellisia tarinoita kaiken nähdyn ja kuullun takaa pilkisti. Kuin biologian vitriinin pöllöt, pällistelin silmät pyöreinä ja yritin tulkita lappujen, kylttien, kuvien, ilmoitusten, ohjeiden ja julisteiden merkityksiä.