Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Viikko koulussa pääkuva

Opettajana Tampereen kristillisessä koulussa

kieltenopettaja Satu Hursti
Kieltenopettaja Satu Hursti kieltenopettaja Satu Hursti Kuva: Risto Salovaara, Yle koulu

Satu Hursti opettaa Tampereen kristillisessä koulussa englantia ja saksaa. Työvuosia koulussa on kertynyt jo 13.

Mikä sai tulemaan tänne?

Tulin auskultoinnin jälkeen suoraan tänne. Syynä on kristillinen katsomukseni, yhteiskunnan arvopluralismi eli arvojen moninaisuuden tunnustava käsitys. Täällä voin sanoa oppilaille mikä on mielestäni oikein, mutta oppilas saa silti tehdä oman valintansa. Ei hänen tarvitse toimia niin kuin minä sanon.

kieltenopettaja Satu Hursti
Open the book, please...... kieltenopettaja Satu Hursti Kuva: Risto Salovaara, Yle koulu
kieltenopettaja Satu Hursti
And then... kieltenopettaja Satu Hursti Kuva: Risto Salovaara, Yle koulu

Kieltenopetuksessa koitan poimia asioita valtavirrasta ja kertoa, että tässä asiat esitetään näin ja näin. Niistä keskustellaan ja voi esittää kysymyksen mitä mieltä me ollaan, mitä mieltä sinä olet. Voin tarjota oman mielipiteeni, mutta en sano sitä ainoana oikeana totuutena.

Perheet saattavat keskustella asioista kotona, toiset enemmän, toiset vähemmän. Vanhemmat eivät silti viesti kuinka pitäisi toimia.

Työnkuva on muuttunut

Tullessani tein vihkoon ”norssin mallin mukaiset” tuntisuunnitelmat, jotka sittemmin muotoutuivat omien rutiinien myötä. Ja sitten koitti digiaika.

Nykyään raportointi tapahtuu Wilmaan ja sähköpostitse. Avaan Wilman oppitunnin alkaessa ja teen tarvittavat merkinnät esim. tekemättömistä läksyistä, poissaoloista jne.

kieltenopettaja Satu Hursti
What? kieltenopettaja Satu Hursti Kuva: Risto Salovaara, Yle koulu
Oppilaat sanovat, että vanhemmat ovat Wilmassa 24/7. He ottavat yhteyttä nopeasti, jos asioihin ei heti reagoi, jopa oppitunnin aikana.

Toiset vanhemmat ohjaavat lapsiaan vahvemmin, toiset vapaammin.

Opetusmateriaalien kohdalla muutos näkyy siten, että ennen kopioitiin tekstejä, nyt avataan netti ja kaikki on siinä aina ajankohtaisina ja autenttisina. Mutta toki oppikirjat ovat käytössä. Oppilaat nauttivat, kun saa tehdä merkintöjä kirjoihin.

englannin oppikirja
My Language Passport englannin oppikirja Kuva: Risto Salovaara, Yle oppikirja
kieltenopettaja Satu Hursti
Page 80, please. kieltenopettaja Satu Hursti Kuva: Risto Salovaara, Yle koulu

Ehkä se on tavallaan sellaista meditatiivista puuhaa, kun saa yksin tehdä.

Oma työympäristö

Se on muuttunut heterogeenisemmaksi. Tullessani oli hyvin pienet ryhmät, yläasteellakin vain seitsemän oppilaan luokka. Tiesi varsin hyvin mitä kukin oppii ja tekee.

Nyt on paljon erilaisia oppijoita. Oppilaiden erilaistuminen näkyy tässäkin koulussa, sillä joskus tänne hakeudutaan erilaisuudesta johtuvan syrjäytymisen tai kiusaamisen takia äärimmäisessä hädässä viimeisenä vaihtoehtona.

Sen huomaa sitten ryhmien opetuksessa.

Pitäisi pystyä vastaamaan oppilaiden erilaisiin tarpeisiin tunnin aikana. Kynnys tuntuu olevan kovin korkealla, että lapsi saisi erityistukitoimia, esim. pienryhmäopetusta tai pääsisi erityisluokkaan. Tapauksia on yhteiskunnassa nykyään paljon.

Toki me täällä annetaan tavanomaista tukiopetusta, vaikka on ahdasta. Erityisopella ja opolla on omat huoneet, jos tarvitaan sellaista hiljaisuutta ja työrauhaa.

Miltä työ tuntuu tänä päivänä?

Parasta täällä on se, että saa toteuttaa omaa visiotaan opetuksessa. Ei ole jäykkiä rakenteita, jotka sen estävät. Nautin työstä, jossa asiat muuttuvat, tulee uudistuksia, erilaisia käytäntöjä. Työ on dynaamista, sitä pystyy muuttamaan tarvittaessa koko ajan. Sopii minulle.

Kurjinta on se, ettei aika riitä kaikille.
Osa oppilaista tarvitsisi lisähaasteita, mutta siihen ei ole aina mahdollisuutta. Aika menee siihen, että saa koko porukan pysymään perässä.

OPSissakin ollaan hyvin mukana, siihen johto on meidät sitouttanut. Nyt tosin tuntuu, että onko mopo lähtenyt hieman keulimaan opetushallituksessa. Mutta eiköhän tilanne ajan myötä taas normalisoidu. Suunta on silti oikea.

englannin oppikirja
Spotlights englannin oppikirja Kuva: Risto Salovaara, Yle oppikirja
kieltenoppettaja
I love my job. kieltenoppettaja koulu

Työpäivän paras hetki on, kun saa oppilaan oivaltamaan, hoksaamaan jotakin, innostumaan asiasta.

Viikko koulussa

  • JOPO-luokka - näe minut!

    Jopoluokalla opiskellaan asiat toisella tavalla

    Karjaan yhteiskoulun Jopo-luokalla tehdään ruokaa ja taidetta, jeesataan kaveria ja käydään työharjoittelussa. Jopo ei ole erityisopetuksen luokka, vaan työpainotteinen tapa suorittaa peruskoulu loppuun.

  • Tehtiin eikä meinattu

    Käden taidot pääsivät kunniaan köksässä ja kuviksessa.

    Torstaina Tampereen kristillisen koulun aamu alkoi kunnon säpinällä, kun kasiluokkalaiset pääsivät näyttämään kädentaitojaan ysiluokkalaisilla vahvistetussa valinnaisaineryhmässään - kuka kotitaloudessa, kuka kuvataiteessa. Tänään tehdään... Siitä se lähti kumpikin tunti käyntiin.

  • Älä kysy: "Miten meni koulussa tänään?"

    Koulussa tapahtuu päivässä enemmän kuin aikuisilla viikossa

    Ei siihen voi vastata. Koulussa tapahtuu päivässä enemmän kuin aikuisilla viikossa. Päivän aikana sattuu lukemattomia iloisia ja ei niin iloisia asioita. Oletko valmis kuuntelemaan ne kaikki?

  • Aja kondomiajokortti! Nykyajan seksivalistus käy suoraan asiaan

    Kondomia pääsee pukemaan – dildon päälle.

    Seksivalistus ei taida monelle olla se paras koulumuisto. Yksi kertoo, kuinka männävuosina opettaja oli yhtä jäykkä kuin kurkku, jonka päälle puki kondomia. Toinen taas muistaa, miten turhankin kekseliäs opettaja laittoi alastoman miehen ja naisen kuvat eri kalvoille – sitten hän liikutti kalvoja edestakaisin piirtoheittimellä. Nyt on toisin. Voi vaikkapa ajaa kondomiajokortin.

  • Oppilaita ja opettajia on aina - muu muuttuu

    Yhteenveto viikon vierailusta Karjaan yhteiskoulussa

    Käytävillä haisee meikki ja hiki. Kosteat ulkovaatteet höyryävät, pipot pysyvät tiukasti päässä. Ilmassa lentee v-sana jos toinenkin ja välillä pitää vähän läppästä kaveria päähän. Ihan vaan hellyydellä, kun sanoja ei löydy.

  • Oppilaat ovat fiksuuntuneet

    Koulu muuttuu kovaa vauhtia

    Jos joku väittää, että koulussa ei mikään ole muuttunut sitten 1960-luvun, niin se joku on väärässä. Kaikki on muuttunut.

  • Onko mikään muuttunut koulussa?

    Onko koulu yhtään muuttunut sitten 1970-luvun?

    Viikko koulussa meni nopeasti. On tilinteon aika. Katso kuvat ja vertaa, onko opinahjoissa mikään muuttunut sitten omien kouluaikojesi.

  • Metsäkylän koulun oppilaskunnan hallitus – sopuisaa ja demokraattista kokoustamista

    Metsäkylän kyläkoulun oppilailla asiat ovat hyvin.

    Metsäkylän koulun terve ilmapiiri ja hyvä henki tulevat vastaan kaikista yhteyksistä. Parhaiten ne huomaa oppilaista, joista säteilee iloisuus, aktiivisuus ja hyvä olo. Oppilaskunnan hallituksen sopuisuus ja demokraattinen henki voisi olla esimerkkinä monelle muullekin hallitukselle. Erimielisyydet keskustellaan rakentavasti pois ja kaikki näkökulmat huomioidaan.

  • Hyvän luokkahengen takana yhteinen huumori

    Viikin norssin 4 b luokassa on hyvä luokkameininki.

    Oppilaiden kysymykset, huumori ja hyvä luokkameininki yllättävät kerta toisensa jälkeen. Tämän päivän koulussa opetellaan tärkeiden tietojen lisäksi muodostamaan omia mielipiteitä, perustelemaan niitä ja toimimaan yhdessä ryhmän jäsenenä. Näitä taitoja on harjoiteltu Viikin norssin 4 b luokassa.

  • Arjen valopilkut

    Viikko koulussa summaus viimeisenä päivänä Lappeenrannassa.

    Kesämäenrinteen koulu Lappeenrannassa tarjosi viikon löytöretkeilijälle iloisia yllätyksiä tavan takaa. Oli kutkuttavaa olla mukana arjen pyörityksessä ja yrittää arvata mitä todellisia tarinoita kaiken nähdyn ja kuullun takaa pilkisti. Kuin biologian vitriinin pöllöt, pällistelin silmät pyöreinä ja yritin tulkita lappujen, kylttien, kuvien, ilmoitusten, ohjeiden ja julisteiden merkityksiä.