Hyppää pääsisältöön

Jafar Panahin Taxi Teheran on autoelokuvien aatelia

Iranilainen elokuvaohjaaja Jafar Panahi ohjaa elokuvia, vaikka ei saisi. Iranin valtio on kieltänyt häneltä elokuvanteon 20 vuodeksi, koska hänen työnsä ovat ”järjestelmänvastaista propagandaa”. Uusin elokuva Taxi Teheran (2015) on kuvattu taksin sisällä Panahin toimiessa kuskina.

Iranissa syntynyt, mutta viisivuotiaasta asti Suomessa asunut taksinkuljettaja Hawjin Karimizadeh kertoo, että taksiin sijoittuvat elokuvat ovat pienimuotoinen lajityyppi iranilaisessa elokuvassa. Ne tosin eroavat aika lailla Panahin elokuvasta, jossa on vahva dokumentaarinen vire, vaikka se onkin fiktioelokuva.

Nainen ajaa taksia.
Hawjin Karimizadeh on syntynyt Iranissa. Nainen ajaa taksia. Kuva: Erik Vierkens/ Yle. hawjin karimizadeh

– Yleensä iranilaiset taksielokuvat ovat pelkkää komediaa, jossa kuljettajakin on paljon äänessä ja vitsailee. Taxi Teheran on erilainen, koska Jafar Panahi on aika hiljaa ja antaa kansan puhua, Karimizadeh kuvailee.

Elokuvassa on kohtaus, jossa elokuvaopiskelija istahtaa taksin takapenkille ja saa mestarilta neuvon: jokaisen pitää keksiä oma aiheensa, sitä ei löydy kirjoista tai elokuvista. Tämä kuulostaa huvittavalta, koska Taxi Teheran muistuttaa asetelmaltaan kovin paljon toisen iranilaisen Abbas Kiarostamin elokuvaa Kymmenen (2002).

Taxi Teheran muistuttaa asetelmaltaan kovin paljon toisen iranilaisen Abbas Kiarostamin elokuvaa Kymmenen.

Kiarostamin elokuvan päähenkilö on nainen, joka ajelee Teheranissa autollaan ja kyytiläiset vaihtuvat. Myös se on kuvattu auton sisäpuolelta tuulilasin alle sijoitetulla kameralla, ja näyttelijät ovat amatöörejä. Kiarostamin elokuva on vakavampi, Panahin elokuvassa on enemmän vauhtia ja huumoria. Toki molemmat onnistuvat tavallisen ihmisen kuvaamisessa hienosti.

Kiarostami kertoo omasta elokuva-ajattelustaan dokumentissa 10 on Ten (2004), joka myös on kuvattu autossa. Kiarostami paljastaa, että hänen suosikkikuvauspaikkansa on nimenomaan auto, koska se antaa otolliset puitteet dialogille. Oikeassakin elämässä parhaat keskustelut käydään autossa, hän ajattelee.

Mies ajaa autoa.
Jafar Panahi elokuvassaan Taxi Teheran. Mies ajaa autoa. Kuva: Cinema Mondo. jafar panahi

Näyttelijät istuvat autossa vierekkäin, eivät vastakkain, mikä antaa mahdollisuuden olla sekä itsekseen että vuorovaikutuksessa. Lisäetuna on se, että autoon ei mahdu kuvausryhmää näyttelijöitä häiritsemään. Ohjaajankin on tyydyttävä lähinnä tarkkailijan rooliin.

Kiarostamin mukaan elokuva on ulkoisen maailman asioita esittävä taidemuoto, jonka voima kuitenkin perustuu ihmisen sisäisiin jännitteisiin ja salaisuuksiin. Auto pakottaa ihmisen paljastamaan sisimpänsä.

Auto pakottaa ihmisen paljastamaan sisimpänsä.

Selvästi myös Jafar Panahi jakaa tämän viisauden. Ahtaus ja rajoitukset tuovat olennaisen esiin.

Sekä Kiarostami että Panahi ovat menestyneet erityisesti kotimaansa ulkopuolella. Esimerkiksi Taxi Teheran palkittiin helmikuussa Berliinin elokuvajuhlien pääpalkinnolla eli Kultaisella karhulla.

PS. Mika Ronkaisen dokumenttielokuva Laulu koti-ikävästä (2013) on palkittu suomalainen autoelokuva, jossa isä ja poika ajavat Oulusta lapsuuden maisemiin Göteborgiin.


Taxi Teheran esitetään Teemalla 28.3.2018 klo 22 ja on sen jälkeen 14 päivää katsottavissa Areenassa.

Artikkelin otsikkoa muutettu 13.11.2015.
Lisätty linkkejä ja tiedot tv-esityksestä 28.3.2018.

Kommentit