Hyppää pääsisältöön

Sosiaalipsykologi kertoo, miksi meillä on alitunen tarve räplätä älypuheliamme

Ihmisten ja teknologian välistä vuorovaikutusta tutkivan Eeva Raidan selvityksen mukaan ihmiset jäävät älypuhelimiinsa koukkuun jo parin päivän käytön jälkeen.

Eeva Raita pitchaa omaa tutkimustaan Slush-tapahtumassa 12. marraskuuta. // Kuva: Elina Leino

Älypuhelimen jatkuva käyttö tai ainakin alituinen tarkastelu on niin yleistä, että emme aina edes huomaa tekevämme sitä.

Sosiaalipsykologi Eeva Raita tutki älypuhelimien ja ihmisten välistä vuorovaikutusta jo ennen kuin älypuhelimista tuli valtavirtaa. Vuosina 2009 ja 2010 Raita antoi tutkittavan ryhmän jäsenille älypuhelimet. Jo parin päivän käytön jälkeen tutkimukseen osallistuneet ihmiset olivat koukussa puhelimiin.

Tuohon aikaan älypuhelimien akut olivat heikompia kuin nykyään. Parin päivän aktiivikäytön jälkeen akku alkoi olla niin sökönä, etteivät puhelimet pysyneet pitkään päällä edes lataamisen jälkeen.

"Ihmiset olivat ihan rikki, kun eivät päässeet käyttämään puhelinta."― Sosiaalipsykologi Eeva Raita

- Ihmiset olivat ihan rikki, kun eivät päässeet käyttämään puhelinta, Raita kertoo YleX Etusivun haastattelussa Slush-tapahtumassa.

Sosiaalipsykologi Eeva Raidan tutkimusten mukaan älypuhelimen jatkuva tarkastelu johtuu siitä, että ihminen haluaa torjua tylsyyden tunteen. Älypuhelimesta haetaan lääkettä esimerkiksi yksinäisyyteen – mitä, jos sinne olisi tullut jokin kiva viesti joltain tuttavalta?

- Ajatuksiemme mukaan sosiaaliset yhteisöpalvelut ratkaisevat tylsistymisen tuomat ongelmat, Raita sanoo.

Älypuhelimen selaamisen aloittaminen on helpompaa kuin sen lopettaminen. Raidan mukaan se johtuu älylaitteiden ja netin rakenteellisista ratkaisuista, jotka vievät helposti käyttäjän mukanaan. Käyttäjä laittaa esimerkiksi kissavideon pyörimään ja huomaa pian olevansa jollain muulla sivustolla.

- Klikit vievät aina eteenpäin. Lopulta unohtaa, miksi alun perin alkoi selata laitetta, Raita sanoo.

Seuraa Slushia osoitteessayle.fi/slush!

Lue myös:

Näin teet uskottavan startup-nimen – Slush on myös sanataiteen juhlaa

Tahdotko kiinni startup-rahoihin? Ota asiantuntijoiden sijoitusvinkit haltuun

Musiikkibisnes tietää, mitä kuuntelit viime kesänä – ja näin se käyttää tietoa hyväkseen

Ruokapalvelu Wolt on menestynyt startup, mutta rikkaaksi se ei vielä tee – "Nostan vähemmän palkkaa kuin keskimääräinen suomalainen"