Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Viikko koulussa pääkuva

Yllin tunti täynnä taidetta

Viikin norssin 4-luokkalaiset yllin tunnilla.
Viikin norssin 4-luokkalaiset yllin tunnilla. Kuva: Jenni Honkanen alakoulu

Itse tekemällä oppii parhaiten, uskoo Terhi Kaleva, Viikin norssin 4 b-luokan opettaja. Tästä syystä ympäristön- ja luonnontiedon tunnilla harjoitellaan vesikasvien ja -lintujen tunnistamista itse piirtämällä.

Tärkeät työvälineet yllin tunnilla ovat lyijykynä, puuvärit ja oma vihko, kirjaa täysin unohtamatta. Ensimmäinen taideteos syntyy yhteisvoimin taululle. Sen avulla kerrataan viime tunnin asioita. Teoksessa vesikasvit löytävät paikkansa järvimaisemassa.

Seuraavaksi taidetta tehdään itsenäisesti vihkoihin, kun oppilaat piirtävät jokainen oman sinisorsan. Yksi tyttö ottaa paikan lattialta. Siinä saa hänen mukaansa paremmin piirustusasennon ja tavarat mahtuvat ympärille.

Olennaista ei ole se, kuinka hienon kuvan osaa piirtää vaan se, että tuntomerkit löytyvät, sanoo Kaleva tunnin päätyttyä.

Tämä luokka on hyvin puheliasta porukkaa. Omia kokemuksia sekä mielipiteitä jaetaan mielellään muiden kanssa. Tunnilla kuullaan useita sorsatarinoita kesämökiltä, retkiltä, puistoista, sukeltavista sorsista, näykkivistä sorsista, kesyistä sorsista... Oppilaiden kuulemiselle annetaan tässä luokassa tilaa, mutta vain yhdelle äänelle kerrallaan.

25-oppilaan luokassa on uskomattoman rauhallista. Oppilailla on koko ajan tekemistä piirustustensa kanssa, joten tylsyys ja tekemättömyys eivät pääse yllättämään. Liekkö välitunnin poliisia ja rosvoa-leikillä on myös osansa tunnin rauhallisuuteen.

Viikin norssin 4-luokkalaiset tietokoneluokassa.
Äidinkielen tunnilla tehtiin PowerPoint-esityksiä oppilaiden valitsemista aiheista. Viikin norssin 4-luokkalaiset tietokoneluokassa. Kuva: Jenni Honkanen alakoulu

Luokka ilman takapulpettia

Kun keskiviikkona saavuin ensimmäisen kerran luokkaan kiinnitin huomion opettajanpöytään luokan perällä. Enää en ole varma, mikä on luokan etu- tai takaosaa, sillä luokkatilaa käytetään kätevästi kaikkiin suuntiin.

Liitutaulu löytyy yhdeltä seinältä, mutta oppimateriaaleja on myös vastakkaisella seinällä. Pulpetit on asetettu ryhmiin, joissa oppilaat pyörivät sen mukaan, missä kohtaa luokkaa tapahtuu. Tästä luokasta ei löydy takapulpetin tyttöjä tai –poikia.

Viikin norssin 4b luokka.
Viikin norssin 4b luokka. Kuva: Jenni Honkanen alakoulu

Viikko koulussa

  • JOPO-luokka - näe minut!

    Jopoluokalla opiskellaan asiat toisella tavalla

    Karjaan yhteiskoulun Jopo-luokalla tehdään ruokaa ja taidetta, jeesataan kaveria ja käydään työharjoittelussa. Jopo ei ole erityisopetuksen luokka, vaan työpainotteinen tapa suorittaa peruskoulu loppuun.

  • Tehtiin eikä meinattu

    Käden taidot pääsivät kunniaan köksässä ja kuviksessa.

    Torstaina Tampereen kristillisen koulun aamu alkoi kunnon säpinällä, kun kasiluokkalaiset pääsivät näyttämään kädentaitojaan ysiluokkalaisilla vahvistetussa valinnaisaineryhmässään - kuka kotitaloudessa, kuka kuvataiteessa. Tänään tehdään... Siitä se lähti kumpikin tunti käyntiin.

  • Älä kysy: "Miten meni koulussa tänään?"

    Koulussa tapahtuu päivässä enemmän kuin aikuisilla viikossa

    Ei siihen voi vastata. Koulussa tapahtuu päivässä enemmän kuin aikuisilla viikossa. Päivän aikana sattuu lukemattomia iloisia ja ei niin iloisia asioita. Oletko valmis kuuntelemaan ne kaikki?

  • Aja kondomiajokortti! Nykyajan seksivalistus käy suoraan asiaan

    Kondomia pääsee pukemaan – dildon päälle.

    Seksivalistus ei taida monelle olla se paras koulumuisto. Yksi kertoo, kuinka männävuosina opettaja oli yhtä jäykkä kuin kurkku, jonka päälle puki kondomia. Toinen taas muistaa, miten turhankin kekseliäs opettaja laittoi alastoman miehen ja naisen kuvat eri kalvoille – sitten hän liikutti kalvoja edestakaisin piirtoheittimellä. Nyt on toisin. Voi vaikkapa ajaa kondomiajokortin.

  • Oppilaita ja opettajia on aina - muu muuttuu

    Yhteenveto viikon vierailusta Karjaan yhteiskoulussa

    Käytävillä haisee meikki ja hiki. Kosteat ulkovaatteet höyryävät, pipot pysyvät tiukasti päässä. Ilmassa lentee v-sana jos toinenkin ja välillä pitää vähän läppästä kaveria päähän. Ihan vaan hellyydellä, kun sanoja ei löydy.

  • Oppilaat ovat fiksuuntuneet

    Koulu muuttuu kovaa vauhtia

    Jos joku väittää, että koulussa ei mikään ole muuttunut sitten 1960-luvun, niin se joku on väärässä. Kaikki on muuttunut.

  • Onko mikään muuttunut koulussa?

    Onko koulu yhtään muuttunut sitten 1970-luvun?

    Viikko koulussa meni nopeasti. On tilinteon aika. Katso kuvat ja vertaa, onko opinahjoissa mikään muuttunut sitten omien kouluaikojesi.

  • Metsäkylän koulun oppilaskunnan hallitus – sopuisaa ja demokraattista kokoustamista

    Metsäkylän kyläkoulun oppilailla asiat ovat hyvin.

    Metsäkylän koulun terve ilmapiiri ja hyvä henki tulevat vastaan kaikista yhteyksistä. Parhaiten ne huomaa oppilaista, joista säteilee iloisuus, aktiivisuus ja hyvä olo. Oppilaskunnan hallituksen sopuisuus ja demokraattinen henki voisi olla esimerkkinä monelle muullekin hallitukselle. Erimielisyydet keskustellaan rakentavasti pois ja kaikki näkökulmat huomioidaan.

  • Hyvän luokkahengen takana yhteinen huumori

    Viikin norssin 4 b luokassa on hyvä luokkameininki.

    Oppilaiden kysymykset, huumori ja hyvä luokkameininki yllättävät kerta toisensa jälkeen. Tämän päivän koulussa opetellaan tärkeiden tietojen lisäksi muodostamaan omia mielipiteitä, perustelemaan niitä ja toimimaan yhdessä ryhmän jäsenenä. Näitä taitoja on harjoiteltu Viikin norssin 4 b luokassa.

  • Arjen valopilkut

    Viikko koulussa summaus viimeisenä päivänä Lappeenrannassa.

    Kesämäenrinteen koulu Lappeenrannassa tarjosi viikon löytöretkeilijälle iloisia yllätyksiä tavan takaa. Oli kutkuttavaa olla mukana arjen pyörityksessä ja yrittää arvata mitä todellisia tarinoita kaiken nähdyn ja kuullun takaa pilkisti. Kuin biologian vitriinin pöllöt, pällistelin silmät pyöreinä ja yritin tulkita lappujen, kylttien, kuvien, ilmoitusten, ohjeiden ja julisteiden merkityksiä.