Oppilaiden kysymykset, huumori ja hyvä luokkameininki yllättävät kerta toisensa jälkeen.
Tämän päivän koulussa opetellaan tärkeiden tietojen lisäksi muodostamaan omia mielipiteitä, perustelemaan niitä ja toimimaan yhdessä ryhmän jäsenenä. Näitä taitoja on harjoiteltu Viikin norssin 4 b luokassa. Tämä näkyy sanavalmiina ja sosiaalisesti taitavina oppilaina sekä hyvänä luokkahenkenä.
Lähes koko luokka viettää kaikki välitunnit yhdessä pelaten. Osallistuessani poliisi ja rosvo -peliin ensimmäisen kerran jännitän joukkueiden muodostustilannetta, sillä muistan sen omassa lapsuudessani kuumentaneen porukan. Oppilaat kuitenkin ratkaisevat joukkueet sovussa. Luokanopettaja Tervi Kaleva kertoo, että reilua pelaamista on käsitelty paljon luokassa.
Ruokalassa kerron ääneen havaintoni hyvästä luokkahengestä ja kaksi tyttöä hymähtävät salaperäisesti sanoan, että sen takana saattaa olla salaisuus. Mitä? Mikä salaisuus?
”Me ollaan oikeasti aika villi luokka. Me tykätään pelleillä.” paljastavat tytöt. Mutta pelleilyhän on parasta! Hassuttelu, leikkiminen ja pelleily ovat tärkeitä lasten tehtäviä, oppitunnilla tosin kohtuuden rajoissa.
Tämä siis on 4 b:n resepti hyvään meininkiin luokassa. Yhdessä hassuttelu. Kaikessa yksinkertaisuudessaan.