Hyppää pääsisältöön

Tunnistamaton trumpetti kuvitellusta paikasta. Avaruusromua 15.11.2015

trumpetti
trumpetti Kuva: © Fotosearch trumpetti

Jon Hassellin trumpetti on kulkenut pitkän matkan. Se on kulkenut amerikkalaisen jazzin, intialaisten raagojen, jaavalaisen gamelanin, afrikkalaisen rummutuksen ja elektronisen studiotekniikan kautta. Se on trumpetti, joka ei ole se tuttu jazzmusiikin, sinfoniaorkesterin tai torvisoittokunnan trumpetti. Jon Hassell tekee musiikkia, jolle ei ole nimeä, aikaa tai paikkaa. Musiikki tuntuu tulevan monesta paikasta yhtaikaa tai ainakin hyvin kaukaa.

Trumpetisti Jon Hassell on erikoislaatuinen ilmiö. Vuonna 1937 Yhdysvalloissa, Memphisissä syntynyt muusikko ja säveltäjä on itse kutsunut musiikkiaan futuristis-primitiiviseksi. Nuoruudessaan Jon Hassell opiskeli Karlheinz Stockhausenin johdolla, sen jälkeen intialaisen mestarilaulajan Pandit Pran Nathin oppilaana ja on myöhemmin työskennellyt muiden muassa Terry Rileyn, La Monte Youngin, David Sylvianin ja Brian Enon kanssa.

Jon Hassell lavalla Lausannessa 2009:

Intialaisten raagojen opiskelu Pandit Pran Nathin johdolla sai Jon Hassellin kuulemaan musiikin uudella tavalla ja suhtautumaan omaan soittimeensa, trumpettiin uudella tavalla. ”Aloitin opiskelun pelkästään laulamalla”, muistelee Jon Hassell ja sanoo, että hänen täytyi ensin unohtaa kaikki mitä oli oppinut musiikista ja trumpetinsoitosta, ja sen jälkeen alkaa tutkia, miten hän saisi trumpettinsa soimaan haluamallaan tavalla.

Kun Jon Hassellin intialainen opettaja kuuli hänen trumpettinsa äänen, opettaja sanoi ”tuo on hyvä”. ”Se oli minulle suuri hetki”, muistelee Jon Hassell. ”Se osoitti, että jokin asia voidaan taiteen keinoin esittää monin eri tavoin. ”

Jon Hassell Los Angelesissa, livenä radiossa - Live on KCRW:

Jon Hassellista on sanottu, että hän laulaa trumpetillaan. Itse hän on tarkentanut asiaa kertomalla, ettei käytä äänihuuliaan omalaatuisen äänensä tekemiseen. Hän ei laula, vaan tuo hyvin inhimillinen ja kieltämättä laulava ääni syntyy trumpetin suukappaleessa huulien ja erikoisen puhallustekniikan ansiosta. ”Intialaisessa perinteessä sanotaan, että kaikki instrumentit perustuvat ihmisääneen”, sanoo Jon Hassell, ja kertoo kehittäneensä oman trumpettinsa äänen juuri ihmisäänen pohjalta.

Hänen musiikkinsa osaset tulevat monelta suunnalta, idästä, Afrikasta, kaukaa, meille ei-niin-kovin tutuista paikoista ja perinteistä. Jon Hassell on itse puhunut neljännen maailman musiikista. Hän selittää asiaa pohjoisen ja etelän välisillä eroilla ja jännitteillä. Hän sanoo, että pohjoinen on kehittänyt teknologiaa, sitä teknologiaa jota me tänään käytämme kaikkialla, mutta myös etelä on kehittänyt teknologiaa. Toisenlaista teknologiaa, sanoo Jon Hassell. Hengen teknologiaa.

Eräässä haastattelussa Jon Hassell kertoo kuinka hän kerran kuunteli intialaisen opettajansa laulua ja tajusi hyvin pitkän ajan kuluttua, että opettaja ei ollut laulaessaan käyttänyt kuin kolmea nuottia. Opettaja oli saanut nuo nuotit kuulostamaan paljon enemmältä. Johonkin samankaltaiseen Jon Hassell halusi pyrkiä, mutta omalla tavallaan. ”Halusin kerätä musiikkiini oman ympäristöni ääniä”, sanoo Jon Hassell. ”Oman kulttuurini ääniä, pohjoisen pallopuoliskon teknologisia ääniä, käyttää elektroniikkaa, ja ajaa musiikkini tuon suodattimen läpi”.

”Teknologian hyvä puoli on että se antaa ihmisille mahdollisuuden työskennellä äänien ja musiikin kanssa”, sanoo Jon Hassell ja tarkentaa tarkoittavansa myös ihmisiä jotka eivät ole saaneet perinteistä musiikillista koulutusta. Hän sanoo tällaista tapahtuvan kaiken aikaa ja tuloksien voivan olla kiinnostavia. Musiikillinen koulutus kyllä auttaa ihmistä ja musiikkia tiettyyn suuntaan, se antaa ikään kuin kielen ja toimintamallin, mutta se voi myös rajoittaa. Jon Hassell on sitä mieltä, että paras tilanne olisi omata sopivasti molempia, sopivasti muodollista musiikillista koulutusta ja sopivasti tietämättömyyden mukanaan tuomaa vapautta.

”Haluan musiikkini olevan jollakin tapaa määrittelemätöntä, tunnistamatonta”, sanoo Jon Hassell. Hän on sanonut musiikistaan, että se on kuin musiikkia jostakin kuvitellusta paikasta ja ajasta, musiikkia jota ei olemassa, musiikkia jollaiseksi se olisi voinut muodostua jos historia olisi kulkenut eri suuntaan. ”Olen tutkinut paljon eksoottisia kulttuureita ja ottanut niistä vaikutteita”, sanoo Jon Hassell ja kertoo miettineensä kuinka paljon ja miten hän voi ottaa vaikutteita ja käyttää niitä, tuhoamatta mitään alkuperäisestä. Kyse on laajasta ja tärkeästä asiasta, hän sanoo, ei pelkästään musiikista, vaan maailmasta ja sen kulttuureista.

AVARUUSROMUA 15.11.2015 - OHJELMAN MUSIIKKI:
JON HASSELL: Blues Nile - Archive Version (Deep Orient -kokoelma)
JON HASSELL: Darbari Extension I (Aka-Darbari-Java)
JON HASSELL: These Times... (Dream Theory in Malaya)
JON HASSELL: Dream Theory (Dream Theory in Malaya)
JON HASSELL: Last Night The Moon Came (Last Night The Moon Came Dropping Its Clothes In The Street)
JON HASSELL: Blue Period (Last Night The Moon Came Dropping Its Clothes In The Street)
JON HASSELL: Light On Water (Last Night The Moon Came Dropping Its Clothes In The Street)

Bonus: Jon Hassell Gilles Petersonin vieraana: