Hyppää pääsisältöön

Historian 19 säväyttävintä elokuvaefektiä - kerro oma suosikkisi!

19 parasta efektiä
19 parasta efektiä Kuva: Mikko Lehtola/Yle 19 parasta efektiä

Räjähdyksiä, avaruusaluksia, henkeäsalpaavia stuntteja, hirviöitä, mielikuvituksellisia kaupunkinäkymiä. Käänteentekeviä elokuvaefektejä on elokuvan runsaan 100 vuoden historiassa runsaastikin. Tässä Kulttuuricocktailin katsaus efektien huippuhetkiin. Kirjoita keskusteluun omat suosikkisi!

1. Mélièsin tuotanto (1895-1913)

531 lyhytelokuvaa tehnyt pioneeri Georges Méliès laittoi alulle suuren osan elokuvan trikkikuvaustekniikoista. Kerran katukuvauksessa filmi juuttui paikalleen kamerassa, ja sen tuloksena kuormavaunu muuttui kuin taikaiskusta ruumisvaunuksi ja nainen muuttui mieheksi.

Taikurina aloittanut Méliès keksi näin häviämisefektin. Méliès jatkoi trikkikokeiluja. Hän yhdisteli livenäyttelemiseen animaatiota, valeperspektiivillä varustettuja lavasteita, pienoismalleja ja matte-maalauksia (kameran eteen lasille maalattu lavastemaalaus) elokuvassa Le Voyage dans la Lune (1902). Méliès on efektiteknologian tärkeimpiä pioneereja.

Melies kuu-ukko
Melies kuu-ukko Kuva: Georges Melies melies kuu

2. Kenraali (General 1926)

Aina ei kannata yrittää tehdä halpaa trikkiä vaan päräyttää oikeasti! Buster Keatonin komediassa Kenraali räjäytetään silta, ja juna romahtaa jokeen. Oikeasti. Tämä on ilmeisesti mykkäkauden kallein yksittäinen kohtaus. Buster Keaton oli muutenkin vertaansa vailla oleva stunttimies.

Buster Keatonin Kenraali
Buster Keatonin Kenraali Kuva: Buster Keaton buster keaton kenraali

3. Metropolis (1927)

Fritz Langin ohjaamassa dystooppisessa scifileffassa Metropolis kuvattiin tulevaisuuden suurkaupunkinäkymiä. Ne toteutettiin pienoismalleilla, peileillä ja matte-maalauksilla mestari Eugen Schüfftanin johdolla. Pienoismalleista ja peilitrikeistä tuli elokuvakuvauksen vakiokalustoa. Metropolisin perillisiä ovat myöhemmin mm. Blade Runner, Taru Sormusten Herrasta ja Star Wars.

Fritz Kangin Metropolis
Fritz Kangin Metropolis Kuva: Fritz Lang metropolis

4. Napoléon (1927)

Abel Gancen Napoléon-hanke jäi kesken, kun 8-tuntinen ensimmäinen osa kulutti koko budjetin. Mutta tuloksena tämän elokuvan myötä syntyi useita kerrontateknisiä keksintöjä, joita voisi efektiksikin nimittää tässä kontekstissa: käsivarakamera ja ristikuvat (kaksi tai usempi kuva päällekkäin). Gancen Polyvisionissa kohtausta kerrottiin kolmella vierekkäisellä valkokankaalla, joiden luoma vaikutelma on hyvin moderni. Myöhemmin tällaista kerrontaa on harrastanut videotaiteessaan Eija-Liisa Ahtila.

Abel Gancen Napoleon
Abel Gancen Napoleon Kuva: Abel Gance napoleon

5. King Kong (1933)

Universal-studion megaspektaakkelissa King Kongissa jättiläisapina oli itse asiassa metrin korkuinen nukke, joka animoitiin. Hirviöapinan örinä tuunattiin takaperin soitetusta leijonan karjunnasta. Äänisuunnittelun efekteissä on sen jälkeen käytetty mielikuvituksellisia yhdistelmiä. Esimerkiksi Independence Dayn (1996) avaruusaluksien jyminään sekoitettiin petojen karjuntaa, ja näin hyödynnettiin ihmisen vaistomaisia pelkoja.

Citizen Kane
Citizen Kane Kuva: Orson Welles citizen kane

6. Citizen Kane (1941)

Orson Wellesin klassikkoelokuva muistetaan monin tavoin kekseliäästä kameratyöstä ja mm. kamera-ajosta, jossa kamera sukeltaa sujuvasti ulkoilmasta kattoikkunan läpi baariin. Mieleenpainuva matte-maalausefekti on lopussa kun varasto mies hakee Rosebud-kelkan varastosta, joka on täynnä Kane-vainajan rojua. Kunnianositus tälle matte-efektille löytyy Spielbergin Kadonneen aarteen metsästäjien (1981) lopusta.

Universalin King Kong vuodelta 1933
Universalin King Kong vuodelta 1933 Kuva: Universal king kong

7. Noiduttu (Spellbound 1945)

Kerran Hitchcockin Noidutun näytöksessä elokuva-arkistossa 1990-luvulla yleisö röhähti nauramaan harvinaisen kömpelön taustaprojisoinnin kohdalla. Tämä on nolo esimerkki siitä, miten yhden ajan hieno ja vakuuttava muuttuu keinotekoisen näköiseksi, kun efektitekniikka kehittyy. Mutta loppujen lopuksi, vanhentuminen hyväksytään, ja klassikkoelokuvaa osataan arvostaa aikansa elokuvateknologian tuotoksena. Noidutun kuuluisin efektijakso on Dalin suunnittelema huikea freudilainen painajaisuni, jota siivittää Miklos Roszan musiikki.

Hitchcockin noiduttu
Hitchcockin noiduttu Kuva: Hitchcock spellbound

8. Creature From the Black Lagoon (1954)

1950-luvun scifi- ja kauhuelokuvan aalto edellytti monenlaista efektiosaamista. Jack Arnoldin monsterielokuva Creature From the Black Lagoonissa Amazonin viidakossa tutkijat kohtaavat mieleenpainuvan liskomiehen, joka oli näyttävässä liskopuvussa sukeltava näyttelijä. Elokuva kuvattiin 3-D:nä, mutta muodin taituttua juuri ensi-illan aikoihin suurin osa yleisöstä näki elokuvan 2-D:nä.

The Creature ftom the black lagoon
The Creature ftom the black lagoon Kuva: Arnold creature ftom the black lagoon

9. Jason and the Argonauts (1963)

Nukkeja animoivan stop motionin pioneeri ja mestari Ray Harryhausenin animoidut luurankosotilaat koettiin niin pelottavina, että ne sensuroitiin Britanniassa 50-luvulla. Antiikin mytologiaan liittyvä Argonautit yhdistelee hämmästyttävästi livenäyttelemistä ja animoituja hahmoja. Harryhausenille ei mikään ollut mahdotonta, ei edes erittäin haastava monipäinen Hydra-käärme taistelemassa Jasonin kanssa.

jason and the Argonauts
jason and the Argonauts Kuva: Ray Harryhausen jason and the argonauts

10. 2001: Avaruusseikkailu (1968)

Stanley Kubrickin ohjaama scifielokuva hämmensi aikalaisia kerronnallaan ja loi avaruuselokuvan efektistandardit vuosikymmeniksi. Tämä oli vielä esidigitaalista aikaa, joten efektit oli toteutettu perfektionistisesti Douglas Trumbullin ryhmän pienoismalleilla ja optisilla keinoilla. Elokuvan lopussa on avaruuspsykedeelinen vyörytys, joka on tehty slit-scan –tekniikalla.

Avaruusalukseen liittyvien yksityiskohtien piti olla realistisen uskottavia sen aikaisen tieteellisen tietämyksen valossa. Painottomuudessa leijuva kynä oli liimattu lasiin, jota liikuteltiin kameran edessä. Yksinkertainen kekseliäisyys on joskus toimivinta. Kubrickin selvä vaikutteenantaja oli Pavel Klushantsevin neuvostovenäläinen avaruuselokuva Дорога к звёздам (Road To The Stars 1957)

Kubrickin 2001 space odyssey
Kubrickin 2001 space odyssey Kuva: Stanley Kubrick 2001 space odyssey

11. Tappajahai (Jaws 1975)

Spielbergin Tappajahain iso hai oli aikansa kohuttu animatroninen efekti. Elokuvaa varten rakennettiin hieman luonnollista suurempi mekaaninen haihärveli. Kun kuva laitteesta vuoti julkisuuteen, Spielberg pelkäsi että yllätysefekti on mennyttä. Toisin kävi. Myöhemmin Renny Harlinin Deep Blue Sean (1999) digitaaliset hait näyttävät paljon kehnommilta ja muovisemmilta.

Jaws
Jaws Kuva: Steven Spielberg jaws

12. Alien – kahdeksas matkustaja (1979)

Tämä jos mikä säväytti. Scifi-elokuvan ikonisimpia avaruushirviöluomuksia on Ridley Scottin aloittama Alien-sarja, jonka kalmaa, ja erotiikkaa henkivän alindesignin maailman loi sveitsiläinen taiteilija Giger. Efektimestari Dan O´Bannon kumppaneineen loihti Gigerin maailmasta laajan sarjan erilaisia pelottavia trikkejä "vanhanaikaisesti" animatroniikan, lampaan sisälmysten, nukkejen, hirviöpukujen ja muovin avulla. Tässä vaiheessa ei apuna ollut tietokoneistettua animointia.

Alien
Alien Kuva: Ridley Scott alien

13. Terminator 2 (1991)

James Cameronin Terminator 2 toi mukanaan uudenlaisen maskeerauksen, pienoismallien, animatronisten nukkejen ja tietokoneella tehtyjen animaatioiden (CGI) kombinaation. Uutuus oli nestemäisestä metallista koostuva T-1000. Tämän muotoa muuttava vartalo oli jo idulla Cameronin sukelluselokuvan Abyssin (1989) nestemäisessä muukalaisessa. CGI:n kehitys on tämän jälkeen ollut nopeata.

T-1000 Terminator 2:ssa
T-1000 Terminator 2:ssa Kuva: James Cameron t-1000

14. Jurassic Park (1993)

Spielbergin dinosauruselokuva Jurassic Parkia mentiin katsoman nimenomaan Stan Winstonin ja ILM-efektistudion efektien takia. Raptorien sisällä oli ihmisnäyttelijä ja isot T-rexit olivat animatronisia laitteita, mutta elokuvassa oli ennennäkemättömän paljon myös tietokoneella tehtyjä virtuaalisia dinoja.

Jurassic park
Jurassic park Kuva: Steven Spielberg jurassic park

15. Titanic (1997)

James Cameronin romanttinen katastrofielokuva muistetaan erityisesti valtavasta oikean kokoisesta laivalavasteesta, jota pystyttiin kaatamaan mereen. Mukana oli myös erikokoisia pienoismalleja (10m ja 14 m). Ja tuttuun tyyliin kuvia paranneltiin tietokoneella CGI:lla.

Titanic
Titanic Kuva: James Cameron titanic

16. Star Wars 1-3 (1999-2005)

George Lucasin uudet kolme prequel-jaksoa suosittuun avaruusoopperaan eivät ole edellisten veroisia, mutta efekti- ja kuvausteknologiassa tämä oli Napoleonin armeijan kokoinen loikka eteenpäin. Yllättäen aikansa huippua edustaneet efektiotokset alkavat näyttää jo nyt hieman muovisilta. Viherkangaskuvausten näytteleminen on usein puista, ilmeisesti koska näyttelijät näyttelevät tyhjässä, lavastamattomassa viherkangasstudiossa ja ohjaajan huomio on teknologiassa.

star wars phantom
star wars phantom Kuva: Lucasfilms star wars

17. Sky Captain And The World of Tomorrow (2004)

1930-40-luvun tyylinen retro-scifielokuva on jo vaipumassa unohdukseen, mutta tyylittelevä virtuaalinen lavastus ansaitsee hatunnoston. Kuvissa ei ole mitään muuta aitoa kuin näyttelijät, heidän vaatteensa ja lähimmät esineet. Kaikki muu onkin virtuaalista. Elokuva sai alkunsa ohjaajan Kerry Conranin 10 vuotta tietokoneella pusaamasta demosta. Sarjakuvatyyliin tuunattu Sin City (2005) toimi samalla periaatteella.

Sky Captain
Sky Captain Kuva: Kerry Conran sky captain

18. Avatar (2009)

Avatar-näyttelemisen klassikko on Andy Serkisin esittämä Klonkku–hahmo Kaksi tornia –elokuvassa (2001). Efektiteknologian kärjessä aina kulkenut James Cameron ja Weta-studio kuvasivat lähes koko elokuvan avatareilla eli virtuaalisilla näyttelijöillä, joita ihmisnäyttelijät ohjaavat. Elokuvan toteuttamista piti lykätä kunnes uusi teknologia oli tarpeeksi kehittynyttä. Näyttelijäsuoritukset taltioidaan motion capture -tekniikalla ja siirretään tietokoneessa virtuaalinäyttelijöille, joita animaattorit ja taitelijat editoivat.

Suuri parannus oli päähineeseen kiinnitetty kamera, joka siirsi ihmisnäyttelijän kasvonilmeet virtuaaliselle oliolle. Tämä herättää kysymyksen siitä, ollaanko menossa kohti aikaa, jolloin Elvis Presley, Marlon Brando, Marilyn ja Bogart saapuvat uudelleen valkokankaille?

Avatar
Avatar Kuva: James Cameron avatar

19. Mad Max The Fury Road (2015)

Ympyrä täydentyy kummallisesti. Viimeisimmässä Mad Maxissä efektit onkin toteutettu niin paljon vanhanaikaisesti kuin mahdollista turvallisuutta vaarantamatta. Hurjista takaa-ajoista koostuva postapokalyptinen scifi on kuvattu stunteilla ja oikeilla menopeleillä. Toiminta näyttää hyvin autenttiselta, ja CGI-toimintaa vaivaava ”painottomuus” ja keinotekoisuus on selätetty. Jälleen nousee esiin efektejä koskeva peruskysymys: milloin kohtaus kannattaa tehdä ilman trikkejä?

Mad Max the Fury Road
Mad Max the Fury Road Kuva: george Miller mad max
missä parhaat elokuvaefektit
missä parhaat elokuvaefektit Kuva: Mikko Lehtola/Yle missä parhaat elokuvaefektit

Korjattu: Alien -kahdeksas matkustaja lisätty listaan 18.11.2015 klo 11.04.
Artikkelin ulkoasua päivitetty ja lisätty linkityksiä aiheeseen liittyviin sisältöihin 9.8.2017.

Kommentit