Hyppää pääsisältöön

Säveltäjänä Suomessa - Jennah Vainion puheenvuoro

Säveltäjä Jennah Vainio.
Säveltäjä Jennah Vainio. Kuva: Yle/Laila Kangas jennah vainio

Kantapöytä-ohjelman suorassa lähetyksessä Musiikkitalon lämpiössä saamme kuulla, mitä suomalaiset säveltäjät tänään ajattelevat. Puheenvuorojen sarjassa keskiviikkona 18.11.2015 vuorossa oli säveltäjä Jennah Vainio.

Humaaniuden puolesta

Kirjoitan tätä puheenvuoroa Pariisin terroritapahtumien jälkitunnelmissa.

Tuntuu maailmantapahtumia ja uutisia tarkkaillessa, kun koko maailma olisi tullut hulluksi. Mielettömyydet seuraavat toisiaan ja ihmiset huutavat netin keskusteluissa toisten ylitse kuuntelematta ja kaivautuen yhä syvemmälle ennakkoluulojensa suojaan.

Jennah Vainio piti Suomen säveltäjien puheenvuoron Kantapöydän suorassa lähetyksessä Musiikkitalon kahvilassa 18.11.2015.
Jennah Vainio piti Suomen säveltäjien puheenvuoron Kantapöydän suorassa lähetyksessä Musiikkitalon kahvilassa 18.11.2015. Jennah Vainio piti Suomen säveltäjien puheenvuoron Kantapöydän suorassa lähetyksessä Musiikkitalon kahvilassa 18.11.2015. Kuva: Saara Lampela jennah vainio

Elämässä ja taiteessa asiat kulkevat sykleittäin. Ennenkin on ollut uskon­ ja maailmansotia, fanaattisia poliittisia suuntauksia sekä rauhaa ja rakkautta. Tärkeässä roolissa tunteiden ja tunnelmien kuvaajina on aina ollut taide sen eri ilmenemismuodoissa. Erityisesti musiikki on väkevänä tunteiden tulkkina antanut ihmisille lohtua, voimaa ja uskoa parempaan huomiseen. Sen tehtävä on pyhä, sillä se ylittää kieli­ ja kulttuurirajat ilmentäen tunneskaalamme koko spektriä.

Säveltäjien, ja taiteilijoiden yleensä, olisi mielestäni tärkeää omalla työllään ja julkisuuden kuvaansa käyttäen puhua moniarvoisuuden ja humaaniuuden puolesta.

Oma suhtautuminen julkisuuteen on kahtiajakoinen. Yhtäältä ymmärrän hyvin sen välttämättömyyden, mutta en voi samalla olla kokematta sitä rasitteeksi ja ahdistavaksikin.

Musiikillinen urani alkoi metallin parissa bändikuvioissa. Rakastin sähkökitaraani ­ vieläkin ­ ja haaveilin rocktähteydestä. Pian kuitenkin huomasin, että se tie ei minulle sopinut. Sosiaaliset pelkotilani ja esiintymiskammo ottivat minusta vallan. Työstän niitä yhä päivittäin. Tärkeää on se, että tunnen itseni nyt paremmin, kun koskaan. Ei ole olemassa mustaa, ei valkoista elämässä. On vain loputtomasti erilaisuutta ja jatkuva muutoksen tila. Omassa musiikissani olen nähdäkseni oivaltanut tämän. Toivon samaa kanssaihmisilleni.

Jennah Vainio

#sibelius150 #ajassasoi

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.

  • Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Hienostuneita sointivärejä, vivahteikasta orkestrointia sekä perinteistä virtuoosisuutta. Ainakin näitä voi kuulla tuoreelta Seattlen sinfoniaorkesterin omalta julkaisulta, joka sisältää orkesterin entisen nimikkosäveltäjän Marc-André Dalbavien (s. 1961) pääosin solisteille ja orkesterille laatimaa musiikkia.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua