Hyppää pääsisältöön

Miten ohjelmoinnin opettelu kannattaa aloittaa, pelisuunnittelija Karoliina Korppoo?

Pelisuunnittelija Karoliina Korppoo vieraili Kansallisena pelipäivänä 21. marraskuuta YleX:n Foorumilla vastaamassa lukijoiden kysymyksiin. Foorumin käyttäjät saivat kysyä Korppoolta tunnin ajan ihan mitä vaan.

Karoliina Korppoo // Kuva: Yle / Marco Hyvärinen

@mittemot: Ajatuksia sukupuolten välisestä tasa-arvosta pelimaailmassa?

- Pelit viihdemuotona kehittyvät kovaa vauhtia ja alkavat tarjota enemmän ja enemmän erilaisia sisältöjä, koska pelaajien määrä kasvaa ja pelien suuntaaminen rajatulle kohderyhmälle on tehokasta. Ala on toistaiseksi miesvaltainen, mutta ainakin Suomessa naisia tulee koko ajan lisää alalle ja sukupuolijakauma tasaantuu hyvää vauhtia. Pelien sisällöissä tullaan myös varmasti näkemään enemmän erilaisia hahmoja tulevaisuudessa!

@t0ni: Milloin Cities:Skylines peliin tulee suomenkieli?

- Vielä ei ole selkeää aikataulua, pahoittelut! Meillä on kädet aika täynnä pelin kanssa, mutta suomikäännös on kyllä asia jonka todennäköisesti haluamme jossain vaiheessa tehdä )

@RePas: Hei! Olen nuori lukiolainen ja olen hiljattain kiinnostunut ohjelmoinnista sekä erityisesti pelien ohjelmoinnista. Olen aina ollut kiinnostunut tietokoneista ja elektroniikasta yleisesti, mutta minulla ei ole aiempaa kokemusta ohjelmoinnista. Tunnen kyllä sanastoa yms. melko hyvin, mutta en ole ikinä ohjelmoinut mitään. Olen ajatellut C++ tai Objective-C:tä ( koska Apple D ), mutta minun on hankala löytää mitään mistä pääsisin alkuun. Mistä ja miten minun kannattaisi aloittaa ohjelmoinnin opettelu/opiskelu sekä mitä ohjelmointikieltä suosittelet ensimmäiseksi?

- Mähän en ole itse ohjelmoija, mutta luulen että osaan sentään jotain fiksua sanoa tähän! Tosi moni firma käyttää Unity3D-pelimoottoria, joten siihen tutustuminen voisi olla tosi hyvä tapa aloittaa. Unityssa tulee mukana mm. esimerkkiprojekti jonka pohjalta voi rakentaa oman pelin, ja netti on pullollaan hyviä tutoriaaleja. Lisäksi Unityssa on Asset Store, eli käyttäjät tarjoavat pientä korvausta vastaan tekemiään 3D-malleja, koodinpätkiä, animoituja hahmoja ja vastaavaa, joita voi sitten halutessaan hankkia omaan peliprojektiinsa. Harva pelitalo enää tekee omaa moottoria, joten hyvät Unity-taidot ovat ehdottomasti plussaa alalla.

@Fosfori: Kuinka paljon pelaat itse, minkä tyylisiä ja ikäisiä pelejä? ja pelaatko lähinnä ammatin puolesta, testaillen vähän kaikkea tai onko jotain henk. koht. mieltymyksiä?

- Pelailen laajasti kaikenlaista, mun makuuni pelisuunnittelijan täytyy tuntea (edes Youtuben videoiden pohjalta) suuri määrä erilaisia pelejä, jotta voi ymmärtää paremmin miksi ja miten ihmiset pelaavat. Viimeksi hulluna on tullut hakattua Diablo 3:sta, nyt en ole hetkeen ehtinyt uppoutua isompiin peleihin vaan pelailen mobiilina ja selaimessa. Ehkä mulle tärkeimpiä pelejä ovat olleet Baldur's Gatet, Planescape: Torment, Sims-sarja, World of Warcraft, Pharaoh, Diablot ja Indigo Chronicles. Aika laidasta laitaan siis, paitsi FPS-genre ei mulle ole vapaa-ajan pelaamiseen oikein iskenyt!

@RetroMisfit: Hei, Paljon puhutaan pelialan työvoimapulasta, mutta millainen palkkaus alalla on? Jos vuosikymmeniä ohjelmointialalla töitä tehnyt ja harrastuksena pelejä ohjelmoinut miettii alanvaihdosta?

- Mun käsitykseni mukaan peliala ei pysty kyllä kilpailemaan ohjelmointialan palkkauksen kanssa, mutta koodaajat ovat parhaiten palkattuja tyyppejä pelipuolella, koska hyviä koodaajia on todella vaikea löytää. Käytännössä kaikki vähänkään isommat firmat pitävät aina auki paikkaa huippukoodaajalle, koska sellainen kultakimpale kannattaa aina ottaa talteen jos on mahdollisuus!

KMV-vieraina ovat aiemmin olleet muun muassa Jukka Poika, Justimus, Roope Salminen ja Jon-Jon, Isac Elliot, Mikael Gabriel, Nikke Ankara, Cheek, Esko Seppänen ja Kasmir.

Lue myös:

Seuraa Ylen striimiä Kansallisen pelipäivän tapahtumista – mukana huippuvieraat