Hyppää pääsisältöön

Purjehdus on alkanut kohti Pääsiäissaarta - Kon-Tiki II, osa 1

Kontiki2 lautta merellä
Lautat ovat edenneet nyt noin kolmanneksen suunnitellusta matkasta. Tämä kuva on otettu 8.11.2015. Kontiki2 lautta merellä Kuva: Heikki Niskanen kontiki2 lautta matkalla merellä auringonlasku

Heikki ja Heidi Niskanen olivat ainoina suomalaisina rakentamassa Perussa Kon-Tiki II -projektin kahta lauttaa, joilla purjehditaan Pääsiäissaarelle. He ovat jo palanneet Suomeen, mutta pitävät yhteyttä lauttojen miehistöön. Jo ennen lähtöä miehistöä huolestutti El Ninõ -sääilmiön vaikutukset alkeellisiin lauttoihin.

Calloa, Peru, Escuela Naval del Péru 3.11.2015
”12 astetta, 02 piste 37 minuuttia eteläistä leveyttä ja -77 astetta, 08 piste 35 minuuttia itäistä pituutta:” merimaileja 0"

Auringon paahtamalla betonisella laiturilla Tyynenmeren rannalla seisoo hiljainen mies. Øyvin Lauten on muutama päivä sitten kokenut saman, minkä lähes jokainen Kon-Tiki II -projektissa ollut on kokenut omalla tavallaan. Voimia ei ole, keho ei enää kestä fyysistä ja henkistä rasitusta. Suunnattomat määrät työtä, kuumuutta, Callaon kaaottisuutta ja johtamista vievät voiton. On aika levätä ennen merelle lähtöä.

Øyvin Lauten toimii kapteenina toisessa lautassa
Norjalainen Øyvin Lauten oli rakentamassa myös Tangaroa-lauttaa 2006. Øyvin Lauten toimii kapteenina toisessa lautassa Kuva: Heikki Niskanen øyvin lauten kontiki2 lippu

Kaksi lauttaa

  • Tahiti Rane ja Tupac Yupanqui
  • Nimet ovat vanhoja inka-nimiä
  • Tahiti Ranen tehtävä on meriekologian tutkimus, erityisesti Tyynenmeren mikromuovisaaste
  • Tupac Yupanquin tehtävä on pienikaistaisten ja vähävirtaisten kommunikaatiomenetelmien testaus
  • Kummallakin lautalla on seitsemän hengen miehistö

Øyvin Lauten on Kon-Tiki II -projektin toisen balsalautan Tupac Yupanquin kapteeni. Øyvin on ollut merillä koko elämänsä. Hän rakastaa suuria tuulia, aaltoja sekä purjeita. Maissakin toiminta keskittyy merellä olemiseen.

Øyvin osoittaa paahteisella kädellään Tyynellemerelle: ” ...ja tuonne minä menen, purjehdin, olen. Siksi minä tulin tänne! ” En epäile hetkeäkään. Øyvin kääntyy kävelemään rannan suuntaan, poispäin laiturilla olevista balsalautoista. Olemus kielii, ettei hänelle ole helppoa olla tekemättä viimeistelyjä Tupac Yupanqiin Nyt on pakko, jotta seuraavat kolme kuukautta lautalla olisivat mahdollisia.

Lautat ovat valmiita, lähdön alku on enää tunneista kiinni.

Øyvin Lauten istuu lautalla.
Kapteeni Lauten valmistautuu lähtöön. Øyvin Lauten istuu lautalla. Kuva: Heikki Niskanen øyvin lauten kontiki2 lautta.
Kontiki2 lauttaa hinataan merelle.
Lautta hinattiin satamasta matkaan 7.11.2015 klo 15.00.1 Kontiki2 lauttaa hinataan merelle. Kuva: Heikki Niskanen kontiki2 lauttaa hinataan merelle.
Kartta Kontiki2 reitistä.
Aikaisempien purjehdusten reitit. Kartta Kontiki2 reitistä. Kuva: Heikki Niskanen kartta kontiki2 reitistä.

Lautan etenemistä voi seurata Kon-Tiki II -projektin kartasta.

Syksystä kevääseen

Kuopio, Suomi 3.10.2015
“61 astetta, 53 piste 43 minuuttia pohjoista leveyttä ja 27 astetta, 11 piste 88 minuuttia itäistä pituutta:”

Luulimme olevamme valmiita lähtöön kohti Perua, Limaa ja Callaon kaupunginosaa. Olimme tehneet päätöksen, ettemme ota mukaan Suomesta kuin välttämättömän. Pieni käsimatkatavaralaukku ja tietokone odotti olohuoneen lattialla aamulla. Olisi vain avattava ovi ja uskallettava ottaa ensimmäinen askel. Pitkä matka yhdellä junalla, kolmella lentokoneella ja kahdella välilaskulla kestäisi osaltamme noin kaksi ja puolipäivää.

Arvailimme, ettei viimeinen odotus Dallasin lentokentällä tulisi olemaan miellyttävä, joka todentui melko täsmällisesti. Emme arvanneet, että Kuopio - Helsinki -junamatka venyisi yhdeksän tuntiseksi Valio myrskyn vuoksi tai että Lontoo - Dallas -lento muistuttaisi enemmän Linnanmäen härveleissä oloa Joakim-hurrikaanin vuoksi.

Ostin vesipullon seitsemällä dollarilla Dallasin lentokentällä, enkä välittänyt hinnankirosta pienen puupalasen vertaa. Vatsa oli yrittänyt tavoitella kaikkia mahdollisia ruumiinosia viimeiset seitsemän tuntia. Kentän lattia velloi kaikkialla. Ihmiset puhuivat kieliä, joita ei vielä ole edes keksitty. Seinä vieri silmien ohi, syntyi aukko, josta rullailimme päättymättömään käytävään.

Liman lentokenttä taustalla Callaon satama Kontiki2
Lentokentältä näkymä meren puoleiseen Limaan. Taustalla tuleva rakennuspaikka SIMA Naval Escuela nostureineen. Liman lentokenttä taustalla Callaon satama Kontiki2 Kuva: Heikki Niskanen liman lentokenttä taustalla callaon satama kontiki2
Liman keskusta, Kontiki2
Liman keskusta on Andien länsipuolella. Liman keskusta, Kontiki2 Kuva: Heikki Niskanen kontiki2

Olisi kestettävä vielä yksi lento Limaan, Perun pääkaupunkiin. Nukahtelimme sinne tänne epärealistisissa tunnelmissa ja jotenkin löysimme itsemme oikeasta lentokoneesta oikeaan aikaan. Lentokone oli täynnä kaivostyöntekijöitä. Tunnelma oli arkinen ja harmaa. Hiljaista puhetta siellä täällä, valmistautumista seuraavaan työviikkoon. Tämä sopi meille mainiosti. Kaivattu uni saapui vapauttamaan.

Alku enteilee tulevaa

Liman lentokentällä ei ollut ketään, ketään meille tuntemaamme. Olimme moneen kertaan sopineet Yanethin, Kon-Tiki II -projektin koordinaattorin kanssa, että hän olisi meitä vastassa kentällä. Ketään ei kuitenkaan näkynyt, muutoin aula oli ylitäynnä ihmisiä pahvi- ja paperilappujen kanssa. Tämä oli ensikosketus toimintatapaan, joka tulisi toistumaan lähes joka käänteessä. Oli mahdotonta sopia mitään varmaksi tai edes mahdolliseksi.

Lima on kuin luonnonvoimat, sitä ei voi hallita, on vain pyrittävä selviytymään. Me selviydyimme majapaikkaamme Escuale Naval del Perúun, jossa meidät hyväksi aluksi lukittiin askeettiseen huoneeseen seuraavaksi neljäksi tunniksi. Hämmentyneinä päätimme nukahtaa, huomenna olisi ensimmäinen balsalautan rakennuspäivä. Olimme jälleen niin väärässä.

Lauttojen matkaa seurataan Yle Tieteen sivulla

Seuraamme balsalauttojen Rahiti Tane ja Tupac Yupanqui matkaa Tyynellä merellä reitillä Peru - Rapa Nui (Pääsiäissaaret)- Chile reaaliaikaisesti. Samalla kerromme lauttojen valmistuksesta ja valmistustekniikasta sekä lauttojen rakentajista ja miehistöstä. Projekti on ollut täynnä inhimillisiä, suuria tunteita sekoitettuna väkevän kuumaan Peruun. Rakennusprojekti oli ihme, jonka ei olisi pitänyt olla mahdollinen kaikissa mahdollisissa mittasuhteissa tai aikataulussa mitattuna.

Rahiti-Tane lautta Kontiki2
Lautan viralliset tiedot. Rahiti-Tane lautta Kontiki2 Kuva: Heikki Niskanen rahiti-tane lautta kontiki2
Tupac Yupangui lautta taulu Kontiki2
Tupac Yupanguin tiedot. Tupac Yupangui lautta taulu Kontiki2 Kuva: Yle/Heikki Niskanen tupac yupangui lautta taulu kontiki2

Alkuperäisesti tavoitteemme oli kertoa balsalauttojen rakentamisesta reaaliaikaisesti lokakuussa 2015. Liman, La Puntan ja Calloan viestintäongelmien sekä kiireellisen aikataulujen vuoksi emme pystyneet toteuttamaan suunnitelmaamme.

Projekti Facebookissa

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Tiede

Uusimmat sisällöt - Tiede