Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Jean Sibelius -viulukilpailu pääkuva

Kuulijan ja kommentoijan rooli innostaa Tami Pohjolaa

Viulisti Tami Pohjola.
Viulisti Tami Pohjola. Kuva: Yle/Laila kangas tami pohjola

Espoolaiskasvatilla on nuoreen ikäänsä nähden paljon kokemusta viulu- ja kamarimusiikkikilpailuista. Kuopion viulukilpailun viimeisin voittaja on mielissään siitä, miten avoimesti kilpailemisesta puhutaan viulistien kesken.

Tami Pohjola (s. 1996)

  • Kuopion viulukilpailun 1. sija 2015
  • Tallinnan Young musician -kilpailun 1. sija ja paras Bach-esitys 2009
  • Jyväskylän viulukilpailun 2. sija 2012
  • Käpylän musiikkiopisto (opettaja Marja Olamaa)
  • Länsi-Helsingin musiikiopisto (Leena Kiiski)
  • Espoon musiikiopisto (Grazyna Gebert)
  • Sibelius-Akatemia (Réka Szilvay)
  • Viuluakatemia (Elina Vähälä, Janne Malmivaara ja Ilja Grubert)
  • soittimena Stradivarius 1702 (omistaja Sibelius-Akatemia)
"Kun kilpailin vuoden alussa Kuopiossa, ohjelmiston harjoittelu täytyi aloittaa jo edellisenä kesänä. Erityisesti Bartókin soolosonaatissa riitti lukemista. Tuolloin pystyin viettämään joululomankin ihan leppoisissa tunnelmissa. Itse asiassa loppukirin aika oli vasta viimeisinä iltoina.


Kisatilanteissa yritän pitää muun elämän mahdollisimman normaalina. Jos keskittyisin pelkkään valmistautumiseen, stressitaso nousisi todella korkealle. Kilpailuissa paineet tosiaan stressaavat, ja esitys tuntuu enemmänkin suoritukselta. En osaa nauttia soitosta niin paljon kuin konserteissa. Niissä voikin sitten ottaa enemmän riskejä ja keskittyä musisointiin!

Tami Pohjola Kuopion viulukilpailun finaalissa vuonna 2015.
Pohjola Kuopion viulukilpailun finaalissa. Tami Pohjola Kuopion viulukilpailun finaalissa vuonna 2015. Kuva: Vicente Serra tami pohjola


Olen saanut viulistikavereilta paljon tukea, ja kilpailuista puhutaan todella positiivisesti ja avoimesti. Kisojen aikana yritän välttää kaikkea hektistä. Näen mielelläni läheisiä kavereita, joiden kanssa pystyy rentoutumaan."


Miksei Tami Pohjola ole itse lavalla Sibelius-kilpailussa? Riikan vlogi kertoo vastauksen...

Kommentit
  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.