Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Jean Sibelius -viulukilpailu pääkuva

The Revealing Bach

Riikka Holopainen, Antti Tikkanen
Riikka Holopainen and violinist Antti Tikkanen had a vlog talk about Bach. Riikka Holopainen, Antti Tikkanen Kuva: Yle/Johanna Kannasmaa antti tikkanen
Vlogist Riikka Holopainen met Antti Tikkanen at the studio which he shares with his violinist wife Minna Pensola. That’s where the teaching and quartet rehearsals with Meta4 take place.

Riikka: What kind of things does playing Bach reveal of the player compared to other pieces of the first round?
Antti: It definitely reveals the player’s barest side in how to treat harmony, rhythm and character of the Baroque era. With baroque instruments it is easier to reach the authentic stylistic characteristics, but the fact is that the Bach pieces are so outstanding in the violin repertoire in revealing technical skills as well as the sensitivity of the player.
Riikka: Can you show me an example of something that’s sensitive and revealing?
Antti: Well, for example… this is from the sonata in A minor, the 3rd movement Andante, where underneath the beautiful simple melody like this… (a musical example) flows a bass line. If you approach the music via this bass line, it shows what kinds of harmonies the player values and needs to bring out and how he treats the phrase.
Riikka: What is your phrase like this morning?
Antti: My phrase this morning might sound like this: (A musical excerpt)
Riikka: Beautiful! To the next round!
Antti: There are many different ways. When there are many players, you might run into interpretations which appear surprisingly fresh. Or there might be similar patterns of thinking..
Riikka: Are those patterns tied to different violin schools?
Antti: Those, too. The Bach options have been selected refreshingly so that you play the later movements of the sonatas and partitas; usually it is just the fugue, or adagio and fugue, so the choices the candidate makes show more about his personality - which movements he picks and how he treats them. And naturally it depends on the school as well. It’s obvious that there are cultural differences in the American and European schools and candidates, even still in 2015. On the other hand, most of the styles and violin schools have been blended. In a way it’s possible to hear very personal interpretations.

NOTE: This was Riikka's vlog in written form.
Watch all Riikka's vlogs

The vlog in Finnish.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.