Hyppää pääsisältöön

Houston, teillä on puhdassointinen sävelavaruus!

John Cage on hiljaisuuden mies, jonka innovaatiovoimasta osataan pitää julkisuudessa älämölöä. Erik Satie on tämän kulttihohtoinen oppi-isä, mutta Morton Feldmanista puhuvat vain "piirit". ECM-yhtiön pakkaus niputtaa nämä kolme dominanttisoinnun välttelemisen ylipappia. Jos musiikki olisi pelkkää datan ja viestin välittämistä, tämän uutuuslevyn formaatti olisi vanha kunnon savumerkin tupruttelu keskellä mölyistä Twitter-helvettiä.

Rothko Chapel -levyn kansikuva.
Rothko Chapel -levyn kansikuva. morton feldman

Feldman kiinnostui sanattoman laulun ja pitkien nuottien mahdollisuuksista 1960-luvulla. Hän oli päivänselvä Cagen opetuslapsi. Levyn kuunteleminen on matka, jossa minkäänlaisia musiikkifilosofisia töyssyjä ei tule vastaan. Hiljaisuuden ja tyyneyden ytimessä kahlailussa on originellin uskottavuuden leima.

"Rothko Chapel" -nimen levylle tarjoava Morton Feldmanin teos on kuin levyn tunnelma laajamittaisen yksittäisteoksen muodossa. Feldman sävelsi sen Houstonissa sijaitsevan tunnustuksettoman kappelin sekä sen edesmenneen freskomaalarin kunniaksi.

Houstonin kamarikuoro sekä valokeilassa olevat soitin- ja laulusolistit kurottavat korkealle ajantajun kadottavan alkuperäistavoitteen kanssa. Ajan katoaminen on sekä vastaanottohetken aivotemppu että yhtä lailla säveltäjän ajattomuutta. Ovathan kaikki kolmikosta tyyliltään varsin taipumattomia omien aikojensa muotivillitysten kategorisoinnille.

Albumin teosjärjestyksen oivaltava rytmi ilahduttaa eniten, kun pianisti Sarah Rothenberg vie Feldmanin ulkoavaruudellisen hartauselämän jälkeen kuulijaa kohti pikkuruisia miljöön ja eurooppalaisen taidemusiikkiperinteen tarjoamia säikeitä. Ei ole turhaa glorifiointia sanoa Satieta neroksi. Vanhan mestarin Ogive- ja Gnossienne -pianominiatyyrien kuuleminen yksiäänisyydestä ammentavien teosten keskellä saa hengityksen salpautumaan. Tällaista pulloharjan kaltaista puhdistajaa ei voisi hienommin eikä toisaalta brutaalimmin tunkea ihmisen korvakäytävään. Myös Ogives pohjautuu hengellisen harjoittamisen rakennukseen, sillä nimi tulee Notre Damen katedraalin katossa olevasta, kahden niin sanotun tunneliholvirakenteen törmäyskohdasta.

En voi muuta kuin tarjota ilmaista vinkkiä kirkkomusiikin johtaville vaikuttajille. Entä jos hengellinen musiikki muistaisi aivan täsmällisesti omien juuriensa voiman ja inspiroisi sitä kautta nykypäivän ihmistä? On olemassa muitakin teitä kuin virsiperinteen päälle liimattu nykyaikaistaminen. Eikö kiehtovaa olisi myös historiallinen rikkaus, jota keskiaikaisen laulun ja kirkkoakustiikan sekä -arkkitehtuurin yhteys tarjoavat? Monet löytävät uskomattoman, yksinkertaisen riemun ainakin nyt julkaistun ECM-levyn kautta.

"Rothko Chapel". Morton Feldman: Rothko Chapel. Erik Satie: Gnossienne nro 1,3 ja 4; Ogive nro 1 ja 2. John Cage: Four²; ear for EAR (Antiphonies); Five; In a Landscape. - Kim Kashkashian, alttoviulu, Sarah Rothenberg, piano, Steven Schick, lyömäsoittimet, Houstonin kamarikuoro/Robert Simpson. (ECM 2378)

Kuuntele Uudet levyt 27.11.2015, toimittajana Tatu Tamminen.

  • Ensimmäinen kisapäivä enteili jo kovaa tasoa

    Maj Lind -pianokilpailu käynnistyi Musiikkitalossa.

    Maj Lind -pianokilpailujen ensimmäisenä alkueräpäivänä eteläkorealainen Hans H. Suh keräsi raikuvimmat aplodit ja vakuutti myös Ylen asiantuntijan pianopedagogi Niklas Pokin. Kuudesta suomalaiskilpailijasta kolme, Tarmo Peltokoski, Justas Stasevskij ja Fanny Söderström olivat vuorossa heti ensimmäisenä kisapäivänä.

  • Harvinaista arpaonnea Maj Lind -pianokisassa, ainakin toisille

    Tarmo Peltokoski nosti oman nimensä arpahatusta.

    Kansainvälinen Maj Lind -pianokilpailu alkaa! Arvonnassa toimi onnettarena perinteen mukaan kilpailun nuorin osanottaja, joka tällä kertaa onnistui nostamaan arvontahatusta oman nimensä. Tarmo Peltokoski harmitteli kiirettä, Daria Parkhomenko puolestaan iloitsi ylimääräisistä lepopäivistä.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Justas Stasevskij

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Justas Stasevskij on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Tallinnassa 1989 ja opiskellut pianonsoittoa mm. Sibelius-Akatemiassa ja Wienin taidekorkeakoulussa. ”On sellaisia maagisia hetkiä, kun tuntee, että jokainen korvapari siinä salissa kuuntelee mun tekemistä,” Justas Stasevskij kertoo.

  • Maj Lind –kilpailun 2017 suomalaispianistit: Hannu Alasaarela

    Kuusi suomalaista hyväksyttiin Maj Lind -pianokilpailuun.

    Hannu Alasaarela on yksi kuudesta suomalaisesta kansainväliseen Maj Lind –pianokilpailuun 2017 hyväksytystä pianistista. Hän on syntynyt Oulunsalossa 1994 ja opiskellut pianonsoittoa Oulunsalon taidekoulussa ja Sibelius-Akatemiassa. ”Haaveilin säveltämisestä, ihailin kaikkia suuria säveltäjiä ja tein kokoajan sellaisia pienimuotoisia kappaleita,” Hannu Alasaarela muistelee alkuaikojaan pianon äärellä.