Hyppää pääsisältöön

Houston, teillä on puhdassointinen sävelavaruus!

John Cage on hiljaisuuden mies, jonka innovaatiovoimasta osataan pitää julkisuudessa älämölöä. Erik Satie on tämän kulttihohtoinen oppi-isä, mutta Morton Feldmanista puhuvat vain "piirit". ECM-yhtiön pakkaus niputtaa nämä kolme dominanttisoinnun välttelemisen ylipappia. Jos musiikki olisi pelkkää datan ja viestin välittämistä, tämän uutuuslevyn formaatti olisi vanha kunnon savumerkin tupruttelu keskellä mölyistä Twitter-helvettiä.

Rothko Chapel -levyn kansikuva.
Rothko Chapel -levyn kansikuva. morton feldman

Feldman kiinnostui sanattoman laulun ja pitkien nuottien mahdollisuuksista 1960-luvulla. Hän oli päivänselvä Cagen opetuslapsi. Levyn kuunteleminen on matka, jossa minkäänlaisia musiikkifilosofisia töyssyjä ei tule vastaan. Hiljaisuuden ja tyyneyden ytimessä kahlailussa on originellin uskottavuuden leima.

"Rothko Chapel" -nimen levylle tarjoava Morton Feldmanin teos on kuin levyn tunnelma laajamittaisen yksittäisteoksen muodossa. Feldman sävelsi sen Houstonissa sijaitsevan tunnustuksettoman kappelin sekä sen edesmenneen freskomaalarin kunniaksi.

Houstonin kamarikuoro sekä valokeilassa olevat soitin- ja laulusolistit kurottavat korkealle ajantajun kadottavan alkuperäistavoitteen kanssa. Ajan katoaminen on sekä vastaanottohetken aivotemppu että yhtä lailla säveltäjän ajattomuutta. Ovathan kaikki kolmikosta tyyliltään varsin taipumattomia omien aikojensa muotivillitysten kategorisoinnille.

Albumin teosjärjestyksen oivaltava rytmi ilahduttaa eniten, kun pianisti Sarah Rothenberg vie Feldmanin ulkoavaruudellisen hartauselämän jälkeen kuulijaa kohti pikkuruisia miljöön ja eurooppalaisen taidemusiikkiperinteen tarjoamia säikeitä. Ei ole turhaa glorifiointia sanoa Satieta neroksi. Vanhan mestarin Ogive- ja Gnossienne -pianominiatyyrien kuuleminen yksiäänisyydestä ammentavien teosten keskellä saa hengityksen salpautumaan. Tällaista pulloharjan kaltaista puhdistajaa ei voisi hienommin eikä toisaalta brutaalimmin tunkea ihmisen korvakäytävään. Myös Ogives pohjautuu hengellisen harjoittamisen rakennukseen, sillä nimi tulee Notre Damen katedraalin katossa olevasta, kahden niin sanotun tunneliholvirakenteen törmäyskohdasta.

En voi muuta kuin tarjota ilmaista vinkkiä kirkkomusiikin johtaville vaikuttajille. Entä jos hengellinen musiikki muistaisi aivan täsmällisesti omien juuriensa voiman ja inspiroisi sitä kautta nykypäivän ihmistä? On olemassa muitakin teitä kuin virsiperinteen päälle liimattu nykyaikaistaminen. Eikö kiehtovaa olisi myös historiallinen rikkaus, jota keskiaikaisen laulun ja kirkkoakustiikan sekä -arkkitehtuurin yhteys tarjoavat? Monet löytävät uskomattoman, yksinkertaisen riemun ainakin nyt julkaistun ECM-levyn kautta.

"Rothko Chapel". Morton Feldman: Rothko Chapel. Erik Satie: Gnossienne nro 1,3 ja 4; Ogive nro 1 ja 2. John Cage: Four²; ear for EAR (Antiphonies); Five; In a Landscape. - Kim Kashkashian, alttoviulu, Sarah Rothenberg, piano, Steven Schick, lyömäsoittimet, Houstonin kamarikuoro/Robert Simpson. (ECM 2378)

Kuuntele Uudet levyt 27.11.2015, toimittajana Tatu Tamminen.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.