Hyppää pääsisältöön

Pikku markkinointivoimalla Palmgren-urkutyökin potkisi

Sibelius-noukinta jatkuu kuten syksyn jaksojen aiemmalla urkutaiteilija Ville Urposen levyllä, mutta 'Joutsen' on tässä tapauksessa osa Selim Palmgrenin pianosarja Ungdomin urkusovitusta. Monet pitävät Palmgrenin tonttina pianotekstuurin oivalluksia. Urponen kangistuu ikävästi ohjelmiston suunnittelussa.

Ville Urposen urkulevyn kansikuva.
Ville Urposen urkulevyn kansikuva. ville urponen

Urposen oma sovitus eri Ungdom-osien joukossa on sarjan preludi. Se on kuin epäselviä ainesosia sisältävä, väljähtänyt kääretorttupala, jota ei tee mieli kipata lautasen päällä pystyyn eikä kumolleen. Tällä tavoin ei pitäisi aloittaa levykokonaisuutta, jos haluaa ylläpitää kuulijan mielenkiintoa. Isoa ääntä riittää, mutta härskiintyneestä kermakuorrutuksesta ei saa selvää. Sovitukset ovat muilta osin paljon jalostuneemmin piirrettyjä. Palmgren-valinnoista pianosarjan Vår osa Rococo sekä Kevät-sarjan Toukokuun yö ovat Urposelta levyn parasta nikkarointia äänirekisterien kanssa.

"Swan"-albumi jatkaa sitä perusongelmaa, johon Kare Eskola viittasi puhuessaan Sibeliuksen urkutuotannon niukkuudesta. Väkisin vääntäminen risoo tämän levyn kohdalla enemmän juuri juhlavuosisäveltäjämme kohdalla. Olisi kenties väärin jäädä moittimaan vain kehnoa tai heppoista syntymäpäiväjuhlinnan ideaa. Mielikuvituksesta voi antaa kiitosta, kuten Sibeliuksen Impromptu Nro. 1:n kohdalla. Urponen on taiteilijana huomattavan laaja-alainen ja erityisesti suomalaisen romantiikan tulkitsija.

Vaikka joutsenilla on kahden levyn nimissä osattu ratsastaa, markkinoinnin ja – ilman mystiikkaa ilmaistuna – tahtotilan pitäisi olla ehyempää. Palmgren toki on löyhästi Sibeliuksen kanssa yhdistettävä suomalainen säveltäjä, mutta tällaisia levyjä julki tuotaessa pitäisi juonia vielä kirkkaammin, mitä suurempaa tavoitetta niin sanotun pioneerityön tekeminen voisi palvella.

Piippuun jäävä Sibelius-rykäisy olisi armeliasta tiputtaa pois kitumasta ja harpata määrätietoinen askel Palmgreniin päin. Nämä jälkimmäiset sovitukset ovat yksinkertaisesti mielekkäämpiä kuuntelijan kannalta.

"The Swan". Selim Palmgrenin ja Jean Sibeliuksen musiikkia urkusovituksina. - Ville Urponen, urut. (Fuga 9396)

Kuuntele Uudet levyt 27.11.2015, toimittajana Tatu Tamminen.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.