Hyppää pääsisältöön

Pikku markkinointivoimalla Palmgren-urkutyökin potkisi

Sibelius-noukinta jatkuu kuten syksyn jaksojen aiemmalla urkutaiteilija Ville Urposen levyllä, mutta 'Joutsen' on tässä tapauksessa osa Selim Palmgrenin pianosarja Ungdomin urkusovitusta. Monet pitävät Palmgrenin tonttina pianotekstuurin oivalluksia. Urponen kangistuu ikävästi ohjelmiston suunnittelussa.

Ville Urposen urkulevyn kansikuva.
Ville Urposen urkulevyn kansikuva. ville urponen

Urposen oma sovitus eri Ungdom-osien joukossa on sarjan preludi. Se on kuin epäselviä ainesosia sisältävä, väljähtänyt kääretorttupala, jota ei tee mieli kipata lautasen päällä pystyyn eikä kumolleen. Tällä tavoin ei pitäisi aloittaa levykokonaisuutta, jos haluaa ylläpitää kuulijan mielenkiintoa. Isoa ääntä riittää, mutta härskiintyneestä kermakuorrutuksesta ei saa selvää. Sovitukset ovat muilta osin paljon jalostuneemmin piirrettyjä. Palmgren-valinnoista pianosarjan Vår osa Rococo sekä Kevät-sarjan Toukokuun yö ovat Urposelta levyn parasta nikkarointia äänirekisterien kanssa.

"Swan"-albumi jatkaa sitä perusongelmaa, johon Kare Eskola viittasi puhuessaan Sibeliuksen urkutuotannon niukkuudesta. Väkisin vääntäminen risoo tämän levyn kohdalla enemmän juuri juhlavuosisäveltäjämme kohdalla. Olisi kenties väärin jäädä moittimaan vain kehnoa tai heppoista syntymäpäiväjuhlinnan ideaa. Mielikuvituksesta voi antaa kiitosta, kuten Sibeliuksen Impromptu Nro. 1:n kohdalla. Urponen on taiteilijana huomattavan laaja-alainen ja erityisesti suomalaisen romantiikan tulkitsija.

Vaikka joutsenilla on kahden levyn nimissä osattu ratsastaa, markkinoinnin ja – ilman mystiikkaa ilmaistuna – tahtotilan pitäisi olla ehyempää. Palmgren toki on löyhästi Sibeliuksen kanssa yhdistettävä suomalainen säveltäjä, mutta tällaisia levyjä julki tuotaessa pitäisi juonia vielä kirkkaammin, mitä suurempaa tavoitetta niin sanotun pioneerityön tekeminen voisi palvella.

Piippuun jäävä Sibelius-rykäisy olisi armeliasta tiputtaa pois kitumasta ja harpata määrätietoinen askel Palmgreniin päin. Nämä jälkimmäiset sovitukset ovat yksinkertaisesti mielekkäämpiä kuuntelijan kannalta.

"The Swan". Selim Palmgrenin ja Jean Sibeliuksen musiikkia urkusovituksina. - Ville Urponen, urut. (Fuga 9396)

Kuuntele Uudet levyt 27.11.2015, toimittajana Tatu Tamminen.

  • Sopraano Minna-Leena Lahti: "Lukiossa teimme retken Kansallisoopperaan. Silloin ajattelin että tuonne on pakko päästä!"

    Tutustu Sibelius-Akatemian oopperaluokan opiskelijaan.

    Jos kaikki menee hyvin, on Minna-Leena Lahdella kahden vuoden kuluttua kädessään paperi, jota hän on aina halunnut. Hän valmistuu oopperalaulajaksi! Takanaan Minna-Leenalla on laaja kirjo harrastuksia ja opintoja, löytyy kirjoittamista, soittamista, balettia ja laulamista. Mutta oikea intohimo on kuitenkin ooppera. Kuka? Olen Minna-Leena Lahti, Erkkilä omaa sukua.

  • Päävierailijakapellimestariksi 21-vuotiaana

    Oopperan lapsikuoro antoi kimmokkeen kapellimestarin uralle

    Kapellimestari Klaus Mäkelä on juuri allekirjoittanut päävierailijasopimuksen Ruotsin radion sinfoniaorkesterin kanssa. Kiireinen kapellimestari törmäsi musiikin voimaan jo lapsena.

  • Sotilasmusiikkimme ei ole siipirikkoista

    Levyarvostelu

    Puolustusvoimain sotilasmusiikkialaa on kohdannut suuri onni aivan viime vuosina. Toiminnan julkisivu tuntuu kiitettävän eloisalta juuri parahiksi, kun soittokuntien määrä vasta kaventui tämän vuosikymmenen rajussa uudistuksessa.

  • Ruotsinkielisen Kokkolan aarteita Albalta

    Levyarvostelu

    Kokkolan alueen yksi suurista ja yksi Suomen säveltäjäkentän vaietuista suurista eli Erik Fordell syntyi samana vuonna kuin Suomen valtio. Aarre Merikannon ja Bengt Carlsonin sävellysoppilaan tuotannossa painottuvat suurimuotoiset orkesterisävellykset, mutta Alba-yhtiön syksyn alussa julkaisema Fordell-potretti on saatu mallikkaaseen kuntoon lähes pelkillä miniatyyreillä.