Hyppää pääsisältöön

Pikku markkinointivoimalla Palmgren-urkutyökin potkisi

Sibelius-noukinta jatkuu kuten syksyn jaksojen aiemmalla urkutaiteilija Ville Urposen levyllä, mutta 'Joutsen' on tässä tapauksessa osa Selim Palmgrenin pianosarja Ungdomin urkusovitusta. Monet pitävät Palmgrenin tonttina pianotekstuurin oivalluksia. Urponen kangistuu ikävästi ohjelmiston suunnittelussa.

Ville Urposen urkulevyn kansikuva.
Ville Urposen urkulevyn kansikuva. ville urponen

Urposen oma sovitus eri Ungdom-osien joukossa on sarjan preludi. Se on kuin epäselviä ainesosia sisältävä, väljähtänyt kääretorttupala, jota ei tee mieli kipata lautasen päällä pystyyn eikä kumolleen. Tällä tavoin ei pitäisi aloittaa levykokonaisuutta, jos haluaa ylläpitää kuulijan mielenkiintoa. Isoa ääntä riittää, mutta härskiintyneestä kermakuorrutuksesta ei saa selvää. Sovitukset ovat muilta osin paljon jalostuneemmin piirrettyjä. Palmgren-valinnoista pianosarjan Vår osa Rococo sekä Kevät-sarjan Toukokuun yö ovat Urposelta levyn parasta nikkarointia äänirekisterien kanssa.

"Swan"-albumi jatkaa sitä perusongelmaa, johon Kare Eskola viittasi puhuessaan Sibeliuksen urkutuotannon niukkuudesta. Väkisin vääntäminen risoo tämän levyn kohdalla enemmän juuri juhlavuosisäveltäjämme kohdalla. Olisi kenties väärin jäädä moittimaan vain kehnoa tai heppoista syntymäpäiväjuhlinnan ideaa. Mielikuvituksesta voi antaa kiitosta, kuten Sibeliuksen Impromptu Nro. 1:n kohdalla. Urponen on taiteilijana huomattavan laaja-alainen ja erityisesti suomalaisen romantiikan tulkitsija.

Vaikka joutsenilla on kahden levyn nimissä osattu ratsastaa, markkinoinnin ja – ilman mystiikkaa ilmaistuna – tahtotilan pitäisi olla ehyempää. Palmgren toki on löyhästi Sibeliuksen kanssa yhdistettävä suomalainen säveltäjä, mutta tällaisia levyjä julki tuotaessa pitäisi juonia vielä kirkkaammin, mitä suurempaa tavoitetta niin sanotun pioneerityön tekeminen voisi palvella.

Piippuun jäävä Sibelius-rykäisy olisi armeliasta tiputtaa pois kitumasta ja harpata määrätietoinen askel Palmgreniin päin. Nämä jälkimmäiset sovitukset ovat yksinkertaisesti mielekkäämpiä kuuntelijan kannalta.

"The Swan". Selim Palmgrenin ja Jean Sibeliuksen musiikkia urkusovituksina. - Ville Urponen, urut. (Fuga 9396)

Kuuntele Uudet levyt 27.11.2015, toimittajana Tatu Tamminen.

Kommentit
  • Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Nyt on Emilie Mayerin vuoro!

    Säveltäjä Emilie Mayer (1812-̶1883) oli Fanny Mendelssohnin ja Clara Schumannin aikalainen, mutta on vielä saanut astella heidän varjoissaan musiikinhistorian sameiden kerrostumien vähitellen kirkastuessa.

  • Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Marianna Henrikssonin luonteikasta varhaisbarokkia

    Cembalisti Marianna Henriksson toimii laaja-alaisesti muusikkona vanhan musiikin alueella, mutta myös monitaiteellisten projektien parissa siltoja vanhan ja uuden musiikin välillä rakentaen.

  • Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin hehkuvia orkesterisoivuuksia

    Magnus Lindbergin (s. 1958) tuotanto on vuosituhannen vaihteesta lähtien ollut jatkuvassa pienessä muutosliikkeessä. Vähitellen tuo liike tuntuu saavuttaneen pysyvyyden asteen. Edelleen omaääniseen sävelistöön sekoittuu nyt vahvoja romanttis-impressionistisia vaikutteita, jonka johdosta ilmaisussa on lisää hengittävyyttä, hehkua ja näyttävyyttä.

  • Alissa Firsovan ilmaisu hakee vielä suuntaansa

    Alissa Firsovan ilmaisu hakee vielä suuntaansa

    1990-luvun alussa perheensä mukana Venäjältä Englantiin emigroitunut Alissa Firsova (s.1986) on jo ehtinyt moneen. Pianistina, kapellimestarina sekä säveltäjänä toimivan moniosaajan kamarimusiikkiteoksia on nyt koottu yhteen tekijän ensimmäiselle profiili-äänitteelle. Äänite sisältää kahdeksan kestoltaan verraten suppeaa kamarimusiikkiteosta.