Hyppää pääsisältöön

Yksinäisyydestä ponnisti kuuluvaääninen kannel

Kanteleensoitto kaikkine nykymuotoineen on yksi suomalaisen musiikkikentän kuplivimmista nurkkakunnista. Monenkirjavien tekijöiden on onnistunut kuitenkin tilata ja esittää vain muutamia kantelekonserttoja. Timo Väänänen levytti konserton, jossa hänen brittiläinen apuvoimansa uskalsi käydä nöyrästi solistikanneltajan sekä säveltäjän suurimman haasteen kimppuun.

Gillian Stevensin kantelekonserttolevyn kansikuva.
Gillian Stevensin kantelekonserttolevyn kansikuva. timo väänänen

Väänänen hallitsee monipuolisesti kanteleensoiton lajeja sekä tyylin että eri aikakausisoitinten suhteen. Hän pääsi kymmenisen vuotta sitten esiintymään Narnia-fantasiasaagan Hollywood-filmatisoinnin musiikkiraidalla. Tämä jätti kipinän länsimaisen taidemusiikkitradition solistiroolissa toimimiseen.

Walesista kotoisin olevan Gillian Stevensin Sounds from Solitude -konserton synty pohjautuu säveltäjän kokemuksiin retriitissä. Tämä nainen haluaa uutterasti sanallistaa omia luontokuvauksellisia näkökulmiaan, jotka sijaitsevat teoksen eri osien nimissä. Konserton varhaisversion esitys tapahtui Mikkelin kaupunginorkesterin kanssa, mutta nyt levyttävinä kumppaneina Väänäsellä on pitkälti kotimaisella kansanmusiikkikentällä työllistyneitä soittajia.

Improvisaatio ja ajoittain leimallisesti käytetty viisisävelikkö kiinnittävät äänikuvaa kansanmusiikkiin. Ilmiselvää tästä genrekysymyksestä ei saa, vaikka kuinka kääntelisi, mutta vastaavasti läpisävelletty yhtyeosuus linkittää Sounds from Solituden konserton lajityyppiin.

Ekstaattinen rymistely poimii päämelodian parhaat sivujuonet ja vuorottelee niiden kohtien kanssa, joissa kontrabasso ja erilaiset huilut ovat kuin solistiryhmää yhdessä Väänäsen kanteleensoiton kanssa. On varsin luonnollista, että kantelekonserttoja on kirjoitettu pienehköille kokoonpanoille. Hento ääni ei nouse laajan soittimiston yli. Voidaan spekuloida sillä, olisiko konserttikanteleen sisäisen mikrofoniteknologian läpimurron jälkeen tulossa muutosta uusien konserttojen ilmestymiseen.

Levyn ansio on sen solistisoittimen tekninen tallentaminen ja makoisasti aseteltu stereofoninen sointikuva. Hakkaavat riuhtaisut ja konserttikanteleen sävellaajuutta isosti käyttävät ylivedot vaihtelevat keskenään virkistävästi Väänäsen improvisaatioissa.

"Sounds from Solitude". Gillian Stevens: kantelekonsertto Sounds from Solitude. - Timo Väänänen, kantele, kamariorkesteri/Gillian Stevens. (Taith Records, TRCD00017)

Kuuntele Uudet levyt 27.11.2015, toimittajana Tatu Tamminen.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.