Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Jean Sibelius -viulukilpailu pääkuva

Friederike Starkloff, 25 (GER) - Sibelius-viulukilpailu 2015

Chemnitzissä 1990 syntynyt Friederike Starkloff on opiskellut Berliinin Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulussa sekä Freiburgin musiikkikorkeakoulussa. Tutustu Friederike Starkloffiin ja hänen kilpailusuorituksiinsa. (English version)

Heti välieräsoiton jälkeen saksalaisviulisti Friederike Starkloff kertoo olevansa tyytyväinen omaan suoritukseensa. Aamulla hän ei ollut pystynyt syömään kovin paljoa, joten nälkä oli kova ja hän haaveilikin heti syömisestä. Friederike Starkloff piti siitä hieman jännittyneestä tunnelmasta, joka yleisöstä välittyi. Välipäivinä hän oli kuljeskellut hieman ympäriinsä Helsingissä ja oli saunonut. Piakkoin hänen on myös soitettava äidille, koska tältä oli jo tullut tekstiviesti, jossa tiedusteltiin kuinka välieräsuoritus oli mennyt. (Haastattelu Tatu Tamminen Video Sandra Saulo)

Välierä / Second Round

PROKOFJEV: Sonata No 1
SIBELIUS: Humoresque 1&6
PINO: Járdin de lágrimas
WAXMAN: Carmen Fantasy
piano: Naoko Ichihashi

Alkuerä / First Round

Bartók: Soolosonaatti 1. osa
J. S. Bach: Andante ja allegro sonaatista a-molli
W. A. Mozart: Rondo C-duuri
Sibelius: Ballade op. 115
piano: Naoko Ichihashi

#yleklassinen #sibeliusviolin

  • Vladimir Agopov voitti Lied-sävellyskilpailun 2017

    Katso kaikki palkinnot & finaaliesitykset.

    Kokenut konkari, säveltäjä Vladimir Agopov voitti lauantaina 18.11. pidetyn Yrjö Kilpinen -seuran järjestämän ensimmäisen Lied-sävellyskilpailun laulusarjallaan Four songs to the poems by William Blake. Ensimmäinen palkinto on suuruudeltaan 5.000 euroa.

  • Urkureduktio tukee Kokkosen Requiemiä

    Levyarvostelu

    Joonas Kokkosen Requiem orkesterille, kuorolle ja solisteille syntyi tuskallisen hankalasti, mutta siitä tuli hänen kaunein suurteoksensa, täynnä kimmeltävää valoa, säihkyviä harmonioita, herkkyyttä ja voimaa. Teosta on esitetty ihmeen vähän - pääsiäisaikaan suuret esittäjistöt pelaavat varman päälle tutummilla passioilla ja requiemeillä. Kenties tilanne muuttuu nyt, kun Jouko Linjama on tehnyt Kokkosen requiemistä urkureduktion, joka uuden levyn perusteella toimii vallan mainiosti.

  • Kostiainen yhdisti kaikki requiemit omaansa

    Levyarvostelu

    Requiem sävellysmuotona houkuttelee säveltäjistä usein esiin uusia piirteitä, etenkin kauneutta, dramatiikkaa ja perinnetietoisuutta. Näin on käynyt myös Pekka Kostiaiselle, jonka Requiem on tavallaan kaunis, välillä dramaattinen ja kauttaaltaan tietoinen perinteestä. Mutta Alban vasta julkaisema levytys saa aprikoimaan perinteen suhdetta aikamme musiikin vaatimuksiin. Kostiaisen Requiem nimittäin kuulostaa kaikilta aiemmilta requiemeiltä, muttei lainkaan uudelta.

  • Sibeliuksen viulukonserton pianoreduktion väärinymmärrys

    Levyarvostelu

    Sibeliuksen viulukonsertto lienee viehättänyt Fritz Kreisleria, mutta samalla tuo vanhan ajan viiksekäs viuluviikari tunnusti tosiasiat. Orkesterin kanssa pääsee soittamaan harvoin kun taas pianisteja on kaikkialla, joten parasta laatia konsertosta reduktio viululle ja pianolle. Ja väliäkö sillä, että sellaisen oli Sibelius jo tehnyt - pätevänä pianistina Kreisler tiesi mitä halusi. Janit Lehtonen ja Aarrevaara ovat nyt levyttäneet Kreislerin reduktion, mutta minulle jää olo, etteivät he lainkaan ymmärrä Kreislerin aivoituksia.