Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Jean Sibelius -viulukilpailu pääkuva

Friederike Starkloff, 25 (GER) - Sibelius-viulukilpailu 2015

Chemnitzissä 1990 syntynyt Friederike Starkloff on opiskellut Berliinin Hanns Eisler -musiikkikorkeakoulussa sekä Freiburgin musiikkikorkeakoulussa. Tutustu Friederike Starkloffiin ja hänen kilpailusuorituksiinsa. (English version)

Heti välieräsoiton jälkeen saksalaisviulisti Friederike Starkloff kertoo olevansa tyytyväinen omaan suoritukseensa. Aamulla hän ei ollut pystynyt syömään kovin paljoa, joten nälkä oli kova ja hän haaveilikin heti syömisestä. Friederike Starkloff piti siitä hieman jännittyneestä tunnelmasta, joka yleisöstä välittyi. Välipäivinä hän oli kuljeskellut hieman ympäriinsä Helsingissä ja oli saunonut. Piakkoin hänen on myös soitettava äidille, koska tältä oli jo tullut tekstiviesti, jossa tiedusteltiin kuinka välieräsuoritus oli mennyt. (Haastattelu Tatu Tamminen Video Sandra Saulo)

Välierä / Second Round

PROKOFJEV: Sonata No 1
SIBELIUS: Humoresque 1&6
PINO: Járdin de lágrimas
WAXMAN: Carmen Fantasy
piano: Naoko Ichihashi

Alkuerä / First Round

Bartók: Soolosonaatti 1. osa
J. S. Bach: Andante ja allegro sonaatista a-molli
W. A. Mozart: Rondo C-duuri
Sibelius: Ballade op. 115
piano: Naoko Ichihashi

#yleklassinen #sibeliusviolin

  • Mari Mäntylä jatkaa erikoistumisen varassa

    Levyarvostelu

    On kulunut yhdeksän vuotta siitä, kun decacordeen eli kymmenkieliseen kitaraan erikoistunut Mari Mäntylä julkaisi ensimmäisen soololevynsä Alba-yhtiöllä. Yksi Mäntylän työskentelykohteista on kotimainen decacorde-bandoneon-duo Duo Dryades. Yleisestikin hänet kutsutaan paikalle, kun tarve vaatii tätä kitaransoiton erikoislajia.

  • Tee se minkä Faurélle voit

    Levyarvostelu

    Gabriel Faurén musiikkia on kenties maailman helpointa esittää. Ranskalaisen suurmiehen makea pursote osuu juuri siihen lokeroon, jossa reilumpikin unenomainen pöpperöiminen saattaa saada sekä esittäjän että yleisön puolihuolimattoman hyväksynnän. Helpompaa musiikkia on tietenkin olemassa faktisesti, mutta sudenkuoppaklasarin metsästä ainakin puoli hehtaaria on varattu jättiläisten vanavedessä aina tulevalle nimelle Fauré. Kolmekymppinen sellisti Andreas Brantelid ja pianisti Bengt Forsberg eivät lukeudu kuitenkaan Faurén alisuorittajiin.

  • Ranskan-kierros nostaa kuoropojille jo liikaa kierroksia

    Levyarvostelu

    Koska Seattlen sinfoniaorkesteri on ollut levyttäjänä koko historiansa ajan ahmatti, se on loogisena tulemana saapunut myös Ranskan viime vuosisadan musiikin tontille. Vauhtia tälle antaa myös se, että seitsemättä kauttaan taiteellisena johtajana aloittava Ludovic Morlot on ranskalainen. Orkesteri perusti vuonna 2014 oman levymerkin, minkä jälkeen ensin oli kolminkertaisesti Henri Dutilleux’n vuoro, ja nyt seattlelaiset sukeltavat Olivier Messiaenin vahvasti uskonnolliseen väriloistoon.

  • Muistojen sula laardi ei ole Silvestrovin reseptissä häpeä

    Levyarvostelu

    Yksi musiikkikriitikon hauskimpia ajatusleikkejä on miettiä, miten jyrkästi kulloinkin jonkun teoksen vaikuttavuus laskisi, jos esiintyjät korvattaisiin itseään rajusti heikompitasoisilla. Ukrainalaisen Valentin Silvestrovin teoksissa tuo kosahdus on potentiaalisesti niin kuuluva, että tämä uskottavuuden rajoja nätisti venyttävä sävelkieli muuttuisi aivan tyhjänpäiväiseksi. Sen osoittaa myös Naxos-levymerkin uutuus täynnä Silvestrovin jousiorkesterikappaleita.