Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Jean Sibelius -viulukilpailu pääkuva

Minami Yoshida, 17 (JPN) - Sibelius-viulukilpailu 2015

Narassa Japanissa 1998 syntynyt Minami Yoshida on opiskelee Tokiossa Toho Gakuen -musiikkikoulussa. 11. Tutustu Minami Yoshidaan ja hänen kilpailusuorituksiinsa. (English version)

Japanilainen 17-vuotias viulisti Minami Yoshida kertoo välierän jälkeen tehdyssä haastattelussa pitäneensä kovasti Helsingin Konservatorion konserttisalista. Hän ei pysty valitsemaan ohjelmistostaan mitään suosikkiteosta vaan pitää kaikista soittamistaan kappaleista. Haastattelussa hän kertoo olevansa Muumi-fani ja haluavansa saada viulukoteloonsa Muumi-hahmon. (Haastattelu Henna Paakki Video Sandra Saulo)

Välierä / Second Round

PARK: Another Cadenza
SIBELIUS: Humoresque 1&2
PROKOFJEV: Sonata No 1
SAINT-SAËNS-E.YSAYE: Caprice sur l'Etude en forme de Valse
piano: Naoko Ichihashi

Alkuerä / First Round

J. S. Bach: Andante ja allegro sonaatista a-molli
W. A. Mozart: Rondo C-duuri
Bartók: Soolosonaatti 1. osa
Sibelius: Romanze op. 2a
piano: Naoko Ichihashi

#yleklassinen #sibeliusviolin

  • Martín ja gävleläiset tekevät sen jälleen

    Levyarvio

    Suuri yleisö tuntee Johannes Brahmsin parhaiten tämän sinfonioista ja konsertoista, mutta Brahms oli huomattavassa määrin enemmän kamarimusiikki- ja laulusäveltäjä kuin orkesterisäveltäjä. Nämä kaksi elementtiä – laulu ja orkesteri – myös yhdistyvät hänen tuotannossaan siellä täällä. Suurimittaisen Ein deutsches Requiemin lisäksi Brahms sävelsi myös muun muassa kantaatteja sekakuorolle ja orkesterille. Gävlen sinfoniaorkesteri ja Eric Ericson -kamarikuoro tekevät niille kunniaa Ondinen uudella levyllä.

  • Syvällä elämän sietämättömässä keveydessä

    Levyarvio

    Felix Mendelssohnin kamarimusiikki on suotta jäänyt romantiikan raskassarjalaisten, Schumannin ja Brahmsin varjoon. Soinnillisesti kevyempi ja luonteeltaan näin vähemmän painavaksi koettu Mendelssohn oli todellisuudessa monella tavoin kypsän romanttisen ilmaisun tienraivaaja siinä missä Schumannkin – ja usein ennen häntä. Mendelssohn oli ajan hermolla jo parikymppisenä, useita vuosia ennen tulevaa hyvää ystäväänsä.

  • Lempeän karhumaista kuiskintaa

    Levyarvio

    Matthias Goerne levytti Bachin isot ja suurenmoiset bassokantaatit Ich will den Kreuzstab gerne tragen ja Ich habe genug jo kaksikymmentä vuotta sitten Camerata Academica Salzburgin ja Roger Norringtonin kanssa. Uusi levytys harmonia mundille on syvempi ja värikkäämpi: sekä Goernen oma ääni että Freiburgin barokkiorkesterin soitto ovat vivahteikkaampia – syvyyttä ja tulkintaa on tullut sekä nykyiseen barokkisoittoon että Goernen itsensä laulutaiteeseen.

  • Orfeuksen onnellisempi laskeutuminen manalaan

    Levyarvio

    Orfeuksen retki manalaan hakemaan rakasta Eurydikeään on yksi niistä tutuista, toistuvista antiikin aiheista, joiden pohjalta syntyi suuri määrä kantaatteja, teatterimusiikkia ja oopperoitakin jo 1600-luvulla. Oopperavillityksen imeydyttyä Italiasta Ranskaan vuosisadan jälkipuolella myös Orfeuksen – tuon suloisesti laulavan pastoraalisen sankarin – seikkailut taipuivat oopperoiksi. Marc-Antoine Charpentier ei juuri päässyt loistamaan suuren oopperan, tragedie lyriquen säveltäjänä, mutta sai kirjoittaa pienempiä kamariteoksia Marie de Lorrainen, Guisen herttuattaren kulttuurikodin muusikkona.