Mobiilisovelluksen kautta toimiva Wolt joutui kohun keskelle marraskuun alussa, kun eri medioissa nostettiin esille Woltin lähettien palkanmaksuongelmat.
Ravintolaruoan tilaus- ja kotiinkuljetuspalvelu Wolt on uudistanut lähettiensä palkkiomallin kohun saattelemana. Yritys sai marraskuun alussa kritiikkiä siitä, että lähettien korvaustaso olisi alhainen ja että yritys maksoi viiveellä rästiin jääneitä sunnuntailisiä ja työnantajamaksuja.
- Viimeisetkin lakisääteiset maksut ja lisät menivät maksuun pari viikkoa sitten. Pyydän todella nöyrästi anteeksi tapahtuneita virheitä jokaiselta osalliselta, Woltin toimitusjohtaja Miki Kuusi kertoo tiedotteessa.
Wolt vastaa kritiikkiin ja toiveisiin uudella palkkiomallilla. Palvelu nostaa läheteille maksamia viikonloppukorvauksia, jotka tulevat voimaan jo perjantaiaamuna. Woltin operatiivisen johtajan Juhani Mykkäsen mukaan uudessa mallissa pääsee viikonloppuisin noin 14–17 euron tuntipalkkiolle, ja keskimääräinen tuntikorvaus on 12,90 euroa.
- Vaikkapa ravintolatyössä korvaus tunnilta voisi olla 10–11 euroa, Mykkänen vertaa.
Jatkossa mukaan tulevat lähetit on tarkoitus työllistää työsuhteen sijaan juuri palkkiomallilla. Lähetin työt ovat Mykkäsen mukaan pääsääntöisesti keikkahommia. Palkkiomalli on tällöin lähtökohtaisesti parempi, sillä toisin kuin työsuhteessa, palkkiomallissa työvuorolistoja ei tarvitse suunnitella pitkälle tulevaisuuteen. Mykkänen kertoo, että harva lähetti edes haluaisi tietää vuoronsa viikkoja eteenpäin, koska lähetit ovat pääsääntöisesti opiskelijoita.
- Suuri osa läheteistä on keskusteluissa korostanut, että tärkeintä on mahdollistaa opiskeluiden tai muun työn ohella joustava, esimerkiksi 500 euron lisätulo kuukaudessa, Mykkänen sanoo.
Wolt-sovellus otettiin käyttöön keväällä 2015.
Lue myös:
Anttila mokasi lelukuvaston kanssa – mutta someskandaali voi myös kasvattaa myyntiä
Näin teet uskottavan startup-nimen – Slush on myös sanataiteen juhlaa