Hyppää pääsisältöön

Vanhempi, sinä ansaitset kunnon yöunet!

Isä ja lapsi unilla
Isä ja lapsi unilla Kuva: Freeimages unijakso

Kiireisessä arjessa nukkuminen jää joskus vähälle. Lapset valvottavat ja työasiat pyörivät mielessä. Vanhemman olisi kuitenkin tärkeää varjella omaa untaan, sanoo psykologi Marika Ketola Suomen Mielenterveysseurasta.

– Yöunesta ei kannattaisi pitkään tinkiä, sillä se on psyykkisen hyvinvoinnin kannalta olennainen asia. Unettomuus vaikuttaa mielialaan. Toisista tulee levottomia ja vilkkaita, kun taas joillain pitkä unettomuus herättää alakuloisuutta, ärtyneisyyttä ja jopa masennusta, kuvailee Ketola.

Univajeen myötä alkaa toimintakyky heikentyä, päivällä on vaikea keskittyä.

Kuormittavissa elämäntilanteissa riittävä yöuni helpottaa stressin tai ahdistuksen käsittelyä. Univajeen myötä alkaa toimintakyky heikentyä. Päiväsaikaan on vaikea keskittyä, olla läsnä ja muistaa asioita. Pärjääminen pienen lapsen kanssa voi tuntua haastavalta.

– Unettomuus on varsin tavallista, joten univaikeuksien ilmetessä ei tarvitse hätääntyä. Arviolta 5-10 prosenttia kärsii pitkäaikaisesta unettomuudesta. Asiaan kannattaa rohkeasti hakea apua, Ketola kannustaa.

Unettomuuteen on ratkaisuja

Pitkäaikainen unettomuus voi olla ahdistavaa, jos välineitä asian korjaamiseksi ei ole. Seuraavan yön nukkumista jännitetään etukäteen ja olo tuntuu avuttomalta. Esimerkiksi unilääkkeet voivat olla lyhytaikaisesti hyvä ratkaisu, jotta nukahtaminen taas onnistuu.

Olisi hyvä vuorotellen varmistaa, että toinen saa nukkua eheät yöunet toisen valvoessa vauvan kanssa.

Rentoutuminen ja läsnäoloharjoitukset illalla auttavat nukahtamista. Samalla voi pysähtyä pohtimaan, mistä stressi nousee ja miten sitä voisi vähentää. Jos levottomuutta ei saa omin neuvoin taltutettua, apua voi hakea psykoterapiasta.

– Vanhempien unettomuus voi johtua myös lapsesta. Olisi hyvä vuorotellen varmistaa, että toinen saa nukkua eheät yöunet toisen valvoessa vauvan kanssa. Vauvan kanssa voi valvoa myös isovanhempi tai ystävä. Mikäli tällainen järjestely ei ole mahdollista, niin apua voi pyytää neuvolasta, Ketola sanoo.

Unettomuudesta ei kannata tehdä liian isoa mörköä.

Nopeita ratkaisuja unettomuuteen ei aina löydy. Unettomuudesta ei silloin kannata tehdä liian isoa mörköä. Elämä ei lopu vaikka ei ensi yönä nukkuisikaan. Tilanteessa kannattaa ruokkia ajatuksia, jotka ovat rauhoittavia ja myötätuntoisia itseä kohtaan, Ketola rohkaisee.

Nukkumiseen voi vaikuttaa myös muuttamalla elämäntapoja. Kokeile näitä vinkkejä:

  • Mene nukkumaan ja herää suhteellisen säännöllisesti samaan aikaan.
  • Jos valoisuus häiritsee nukkumista, pimentävät kaihtimet ja silmälaput auttavat asiaa.
  • Tee rauhallinen kävelylenkki muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa. Raitis ilma ja kevyt liikunta auttavat elimistöä rauhoittumaan.
  • Venyttele kehoa huolella ennen nukkumaanmenoa tai käy hierojalla helpottamassa lihasjännityksiä.
  • Vältä kahvia, teetä, kaakaota tai kolajuomia iltapäivällä tai illalla.
  • Rajoita ruutuaikaa ennen nukkumaanmenoa: erityisesti tietokoneen ruudun valo voi pitää hereillä pitempään.
  • Kevyt hiilihydraattipitoinen iltapala ennen nukkumaanmenoa voi olla avuksi.

Bonusvinkki: Tiesitkö, että unia voi myös tilata? Ohjeet tilaamiseen Mielenterveysseuran verkkosivulla. Täällä myös lisää univinkkejä.

Teksti: Samuel Salovuori, Suomen Mielenterveysseura

Rämmitkö ruuhkavuosissa? Armollinen ja syyllistämätön Marja Hintikka Liven Facebook-ryhmä rientää avuksesi - liity meihin!

Lisää ohjelmasta

Jenny valvomisurakan jälkeen
Jenny valvomisurakan jälkeen Kuva: Marja Hintikka/YleMHL jenny lehtinen
nukkuva nainen matkalaukussa
nukkuva nainen matkalaukussa Kuva: freeimages.com/Bob Knight kuolema korjaa univelat
Marja Hintikka riemuitsee Kultainen Venla -palkinnosta
Marja Hintikka riemuitsee Kultainen Venla -palkinnosta Kuva: Maria Ainamo kultainen venla
Vapaus johtaa kansaa, kuvamanipulaatio
Vapaus johtaa kansaa, kuvamanipulaatio Kuva: (c) Photograph by Erich Lessing Marja Hintikka Live
Joulukuusi ja koristeineen.
Joulukuusi ja koristeineen. Kuva: Pixabay joulu

Uusimmat sisällöt - Marja Hintikka Live

  • Eineksiä, uhkailua, liikaa töitä – unohda turha syyllisyys vanhempana! MHL:n vieraat näyttävät esimerkkiä

    Syksyn vieraat avautuvat mistä eivät enää ota paineita.

    Vapaus, vanhemmuus, tasa-arvo. Marja Hintikka Live on puolentoista vuoden ajan ravistellut suomalaista perhekeskustelua, romuttanut turhia kulisseja ja nostanut pöydälle vaikeitakin keskustelunaiheita. Kaiken takana on tavoite vapauttaa vanhemmat turhista paineista ja jatkuvasta syyllisyydestä. Kiukuttelevia lapsia? Liikaa töitä? Unettomia öitä? Parisuhde rakoilee? Et ole yksin. Meillä on ihan samanlaista.

  • Lapset repivät parrasta ja nestehukka on lähellä - tällaista on joulupukkien karu todellisuus

    Joulupukit kertovat ammattinsa pahimmat puolet.

    Kuvittele itsesi joulupukiksi tai -muoriksi. Mielessäsi pyörii kuva piparintuoksuisista kodeista, joissa pukki istutetaan pehmeälle nojatuolille glögi kädessä ja suloiset punaposkiset pikku lapsoset laulavat heleällä äänellä sopivan lyhyen kappaleen. Kukaan ei itke, kukaan ei pelkää ja koko hommaan menee noin 10 minuuttia. Ulko-ovella sinulle annetaan sovittu summa rahaa ja poistut tyytyväisenä seuraavaan kohteeseen. No, se ei todellakaan mene ihan niin.

  • Pyjama on paras jouluasu, vinkkaavat MHL-vanhemmat

    Ei kiireelle, kyllä rennolle romantiikalle!

    Idyllisten puitteiden viilaaminen tekee erityisesti perheenäideistä helposti huumorintajuttomia piiskureita. Tonttulakki alkaa kiristää liikaa ja joulunalusviikoista tulee yhtä pitkää to-do -listaa.

  • Kestävyysliikunta lihottaa?!

    Timo Haikarainen ja kestävyysliikuntamyytti.

    Kuinka on - suosiako kovatehoista vai matalatehoista treeniä - ja miten kortisoli liittyy tähän? Personal trainerimme Timo Haikarainen vääntää myytin rautalangasta!

  • Heikki Soini: Kärsitään joulu ja jatketaan elämää!

    Ei joululla ole väliä, yhteinen aika on tärkeintä.

    Joulusuklaat ilmestyivät lähikauppaani lokakuussa. Se käynnisti kahden kuukauden kuumotuksen ja stressin, joka purkautuu monessa perheessä itkuun jo jouluaaton aamuna. Lapset juoksevat hysteerisinä pitkin seiniä ja vanhempien selkäranka katkeaa viimeistään silloin, kun kinkku kuivuu valvomisesta huolimatta. Kuulostaako tutulta, kysyy MHL:n Heikki Soini.

  • Vanessa Kurri: Olen tappavan tylsä joulunviettäjä

    Neljän lapsen äiti tekee joulun perinteiden mukaan.

    Kotiäiti ja juontaja Vanessa Kurri on jouluihminen, mutta valmistelut jäävät häneltäkin usein viime tippaan. Neljän lapsen koulu- ja harrastuskuljetusten välillä Kurri sompailee sitten ympäriinsä hakemassa jouluherkut juuri niistä oikeista ja perinteisestä paikoista. Kurrille on tärkeää tehdä joulu täsmälleen samojen askelmerkkien mukaan kuin hänen äitinsä aikanaan teki. Vanessa Kurri on MHL:n vieraana TV2:ssa maanantaina 19.12. klo 21, kun aiheena on Unelmien joulu.

  • Bloggari Anna-Kaisa Huurinainen: Tänä vuonna otamme joulun rennosti

    Liika suorittaminen on aiemmin pilannut Huurinaisen joulun.

    Viime jouluna 47 palasta -blogin Anna-Kaisa Huurinainen suunnitteli joulun tarkasti: laati menun ennakkoon ja kestitsi koko lähisuvun. Odotukset ja stressi olivat kuitenkin liian kovat, ja joulu meni mönkään. Kokemuksesta viisastuneena Huurinainen aikoo ottaa tämän joulun mahdollisimman rennosti.

  • Muusikko Stig: Henkinen valmistautuminen jouluun kannattaa aloittaa hyvissä ajoin

    Kahden lapsen isä nauttii valmiista joulupöydistä.

    Muusikko Stig tunnetaan hiteistään, mutta arkielämässä Pasi Siitonen ei puumia metsästä. Sen sijaan hän on kahden pienen pojan isä, joka odottaa joulua yhtä paljon kuin lapset. Erityisen tärkeää on nimenomaan jouluun virittäytyminen: jos sitä ei aloita ajoissa, joulu saattaa livahtaa huomaamatta ohi. Stigin jouluvalmisteluihin ei kuitenkaan kuulu stressi tai touhottaminen, vaan tärkeintä on rauhoittuminen.