Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Jean Sibelius -viulukilpailu pääkuva

Voittaja on Christel Lee

Christel Lee voitti Sibelius-viulukilpailun 2015.
Christel Lee voitti Sibelius-viulukilpailun 2015. Kuva: Sandra Saulo/YLE sibelius-viulukilpailun voittaja 2015

Yhdysvaltain Christel Lee, 25, on voittanut Jean Sibelius -viulukilpailun vuonna 2015. Miksi hän voitti? Viimeisenä kisapäivänä asiantuntija Tero Latvala summasi loppuratkaisun. Seurasimme myös Tjeknavorianin perheen isän ja pojan liikuttavaa kohtaamista.

Lee soitti finaaleissa keskiviikkona Bela Bartókin toisen viulukonserton valinnaisena teoksenaan. Hän esittää 8. joulukuuta Sibeliuksen konserton Hämeenlinnassa Radion sinfoniaorkesterin kanssa ja lähtee heti perään Birminghamiin ja Dubliniin Helsingin kaupunginorkesterin mukaan. Voittaja sai kilvasta rahapalkintona 25 000 euroa.

Christel Lee Sibelius-viulukilpailussa 2015
Christel Lee alkuerissä. Christel Lee Sibelius-viulukilpailussa 2015 Kuva: Heikki Tuuli christel lee

Itävaltalainen Emmanuel Tjeknavorian palkittiin toisena. Hän sai myös palkinnon parhaasta Sibeliuksen viulukonserton tulkinnasta. Saksalainen Friederike Starkloff oli kolmas. Hän vastaanotti palkinnon parhaasta nykymusiikkiteoksen tulkinnasta. Starkloffin teosvalinta oli Francisco del Pinon Járdin de lágrimas.

"Tuntuu, että on kunnon loman aika. Kun joulu koittaa, lähden vanhempieni luo Kanadaan", Christel Lee kertoi.

Katso Christel Leen kaikki soittosuoritukset ja esittelyt


Asiantuntija Tero Latvalan poiminnat

viulutaiteilija Tero Latvala
viulutaiteilija Tero Latvala Kuva: Yle/Johanna Kannasmaa tero latvala

"Nyt korostettiin monipuolisuutta. Christel Leen soittama Janáčekin sonaatti oli hieno, kuten myös Bartókin konsertto, joka oli kokonaisvaltaisen elämyksellinen. Tekniikka on vallankin riittävällä tasolla, mutta hän ei antanut niin sanotun multivirtuoosin vaikutelmaa. Lee oli luonnollisen solistinen ja voitti kilpailun Bartók-näytöllään."

"Tuli mieleen, että hän oli kuunnellut Nancy Zhoun kanssa samaa Sibeliuksen konserton levytystä. Lee otti omituisia vapauksia vongahtelevalla tyylillä, josta tuli jotenkin foneettista. Sinfoninen linja katosi."

Latvalan mukaan Tjeknavorian jäi Brahmsin konserton ja siinä havaitun olemuksen ylivirittymisen takia toiseksi. Starkloffia hän piti monipuolisena soittajana, joka jäi kaikkein suurimmissa tehoissa kärkikaksikon taakse.

"Jotkut soittivat peräkkäisinä päivinä, ja itse huomasin, että Tjeknavorian oli selvästi virkistynyt välipäivän ansiosta. Leellä taas oli päin vastoin paikat jumissa. Kun on näin kova taso, voisi harkita kahdeksaa finalistia ja sitä kautta välipäivien fiksumpaa sijoittamista."

Leen ja Tjeknavorianin nimet pyörivät tiheimmin Ylen lähetysikkunan kommentoinneissa siinä vaiheessa, kun voittajaa vielä arvailtiin.

Kosmopoliitti palasi pikaisesti Töölönlahdelle

Yksi erittäin hyvän kategorian paikka salissa oli torstaina tyhjä. Kapellimestari Loris Tjeknavorian matkusti Dubaista seuraamaan ratkaisevaa konserttia. Poika ei tiennyt aikeesta mitään etukäteen. Isä kuitenkin jännitti iltaa niin paljon, että päätti seurata ensimmäisen puoliskon ja samalla Emmanuelin soiton Ylen tv-tuotantomonitorin kautta. Istumapaikka olisi ollut sittenkin liian edessä ja mahdollisesti pojan näkökentässä.

Emmanuel Tjeknavorian.
Loris Tjeknavorian tuli Helsinkiin kertomatta pojalleen. Emmanuel Tjeknavorian. Kuva: Sandra Saulo/YLE lorin tjeknavorian

Loris Tjeknavorian oli työtehtävien puolesta Suomessa viimeksi vuonna 1981, kun hän johti Helsingin kaupunginorkesteria Finlandia-talossa. Ohjelmassa oli tuolloin Sibeliusta ja kapellimestarin sinfonia nro 2, lisänimeltään Credo. Musiikintutkija ja kriitikko Erik Tawaststjerna kehui Helsingin Sanomien arviossaan miestä tuolloin "suureksi sibeliaaniksi".

Tjeknavorian sävelsi armenialaisista kansanmelodioista ammentavan viulukonserttonsa Wienin-opintojensa aikoihin 1950-luvun lopulla. "Toivottavasti Emmanuel esittää kappaleen vielä joskus. Mielestäni hän suoriutui tänään upeasti."

Katso ja kuuntele viimeinen finaalilähetys. Palkintojenjaon tallenteen löydät tästä.

Yleisöäänestyksen ehdoton ykkönen oli Minami Yoshida. Selkeänä kakkosena oli Emmanuel Tjeknavorian ja kolmanneksi tuli Friederike Starkloff.

Tarkista Ylen erikoisohjelmisto Sibeliuksen syntymäpäivänä tiistaina 8. joulukuuta

Artikkelia muokattu 4.12.: Lisätty yleisöäänestyksen tulos.

  • Säveltäjä Sebastian Fagerlund Syyssonaatti-oopperasta: "Loistava idea."

    Säveltäjä kertoo Kansallisoopperan syksyn kantaesityksestä.

    Sebastian Fagerlundin uusi ooppera Syyssonaatti pohjautuu ruotsalaisen ohjaajalegendan Ingmar Bergmanin samannimiseen elokuvakäsikirjoitukseen. Kuuluisan pianistin ja hänen tyttärensä kohtaamisesta kertova elokuva on vuodelta 1978, ja nyt valmistunut ooppera on ensimmäinen Bergmanin elokuvaan perustuva kokoillan ooppera. Katso ooppera suorana Areenassa la 23.9.

  • Baritoni Samuli Takkula: "Toivon että minusta tulee isona oopperalaulaja."

    Tutustu baritoni Samuli Takkulaan.

    Baritoni Samuli Takkula on jo valmistunut Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikiosastolta. Oopperalaulajan ammatti on kuitenkin vielä tavoitteena tällä kolmen lapsen isällä, jonka vaimo on myös kanttori sekä laulupedagogi. Kuka? Olen Samuli Takkula ja olen syntynyt Tampereella 1983.

  • Mari Mäntylä jatkaa erikoistumisen varassa

    Levyarvostelu

    On kulunut yhdeksän vuotta siitä, kun decacordeen eli kymmenkieliseen kitaraan erikoistunut Mari Mäntylä julkaisi ensimmäisen soololevynsä Alba-yhtiöllä. Yksi Mäntylän työskentelykohteista on kotimainen decacorde-bandoneon-duo Duo Dryades. Yleisestikin hänet kutsutaan paikalle, kun tarve vaatii tätä kitaransoiton erikoislajia.

  • Tee se minkä Faurélle voit

    Levyarvostelu

    Gabriel Faurén musiikkia on kenties maailman helpointa esittää. Ranskalaisen suurmiehen makea pursote osuu juuri siihen lokeroon, jossa reilumpikin unenomainen pöpperöiminen saattaa saada sekä esittäjän että yleisön puolihuolimattoman hyväksynnän. Helpompaa musiikkia on tietenkin olemassa faktisesti, mutta sudenkuoppaklasarin metsästä ainakin puoli hehtaaria on varattu jättiläisten vanavedessä aina tulevalle nimelle Fauré. Kolmekymppinen sellisti Andreas Brantelid ja pianisti Bengt Forsberg eivät lukeudu kuitenkaan Faurén alisuorittajiin.