Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi teki lokakuussa testiautoilla suoritettavan katsastusvalvontakierroksen pohjois- ja itä-Suomessa. Testi kohdistui 75:een katsastusasemaan.
Testiautoiksi valittiin kaksi Honda Accord bensiinimoottori-autoa, vuosimallia 2004-2006. Autoissa havaitut olennaiset viat kunnostettiin ja niihin valmisteltiin vikoja ja rakenteellisia muutoksia.
Autot kuljetettiin ympäri Suomea peräkärryillä, niin että niiden kunto olisi vertailukelpoinen jokaisessa katsastuspaikassa. Autot laskettiin peräkärryiltä katsastusasemien läheisyydessä. Ajomatkat asemille olivat hyvin lyhyet.
Testin enimmäispistemäärä oli 9 pistettä. Testiautossa oli kolme kahden pisteen vikaa, joista jokaisen pitäisi johtaa hylkäykseen. Lisäksi oli kolme yhden pisteen vikaa, joista pitää seurata korjauskehotus. Testissä kaikkien suoritettujen katsastusten keskiarvopistemäärä oli 2,7.
Testiautokierroksen kaikkien suoritettujen katsastusten keskiarvopistemäärä oli 2,7. Autot olisi pitänyt hylätä jokaisessa katsastuksessa. Ensimmäinen Honda kävi 38 kertaa katsastuksessa, ja hyväksyttiin 18 kertaa.
Toinen Honda kävi 37 kertaa katsastuksessa. Se hyväksyttiin 7 kertaa.
Trafilla on ollut testiauto-toimintaa jo kauan. Testitulokset vuosilta 2011-2015 osoittavat, että katsastus on arpapeliä.
Lisää ohjelmasta
- Vähemmän byrokratiaa, ministeri Berner – Trafi on räikeä esimerkki turhasta ja kalliista byrokratiasta
- Katsastus on arpapeliä: käsikirjoitus
- MOT vuonna 2015: Salainen testi paljastaa katsastuksen surkean tason
- Veikkauksen vedonlyöntiuudistus: Uusi peliominaisuus herätti valvojassa huolen pelaajien oikeusturvasta, sopimuskumppania kiristetty
- Ihmelääke aiheutti kahdeksan suomalaispotilaan kuoleman ja se vedettiin markkinoilta – nyt lääkettä käytetään haittavaikutuksista huolimatta Suomessa enemmän kuin koskaan
- Vanhusten turvallisuus vaarantunut, työvuorolistoilla kikkailtu – Esperi Caren lippulaiva on saanut jatkaa, vaikka ongelmia on ollut kymmenen vuotta