Hyppää pääsisältöön

Osuuskauppa otti kantaa monikulttuurisuuden puolesta, vaikka osa asiakkaista suuttui varmasti – miksi?

Markkinointiviestinnän asiantuntijan mukaan yritysten yhteiskunnallinen asema kasvaa. Siksi niiden on hyvä kertoa arvoistaan ja maailmankuvastaan.

Kuvakaappaus HOK-Elannon #joulurauhaa-videolta.

Ruokakauppaa ei ehkä aina tule pitäneeksi kovin yhteiskunnallisena toimijana. Pääkaupunkiseudulla toimiva osuuskauppa HOK-Elanto kuitenkin otti ja julkaisi viikonloppuna #joulurauhaa-videon, jossa esitellään monikulttuurista Suomea ja Helsinkiä. Lisäksi videolla sanotaan osuuskaupan olevan kaikkien stadilaisten yhteinen.

Aleksi Salmenperän ohjaamalla videolla soi Eppu Normaalin Murheellisten laulujen maa -laulu Ikenna "Ike " Ikegwuonun tulkitsemana.

- Pääkaupunkialue vetää puoleensa ihmisiä kaikkialta Suomesta ja Suomen ulkopuolelta. Helsinkiläiset ja Helsinkiin tulevat ihmiset ovat meille hyviä asiakkaita, asiakasomistajia ja aina potentiaalista työntekijöitä, HOK-Elannon toimitusjohtaja Matti Niemi sanoo tiedotteessa.

Miksi näin? Maahanmuuttokysymykset ovat olleet tänä vuonna erityisen tulehtuneita. Puolustamalla monikulttuurista Suomea, jossa eri etnisyyksiä ja uskontokuntia edustavat ihmiset tekevät yhdessä töitä ja viettävät vapaa-aikaa, osuuskauppa sohaisee ampiaispesää.

Markkinointiviestintätoimisto Vapa Median toimitusjohtaja Ida Hakola sanoo YleX:lle, että HOK-Elanto varmasti suututtaa joitakin ihmisiä videollaan ja jotkut ovat voineet laittaa nyt S-ryhmän pannaan.

Riski lienee kuitenkin harkittu.

- Käytännössä menetät ne asiakkaat, jotka ovat täysin eri mieltä ja vastustavat tätä arvomaailmaa. Toisaalta voi miettiä, kenelle avataan ovi. Tosiasia on kuitenkin se, että Suomessa on yhä enemmän maahanmuuttajia, ja he ovat myös kuluttajia, jotka käyttävät rahaa. Tämä on tosi paljon myös matematiikkaa.

Yleensä kauppaketjuilta on totuttu näkemään mainoksia, joissa esitellään tarjouksia ja houkutellaan asiakkaita halvoilla hinnoilla. Suomessa voikin tuntua vielä aika uudelta ajatukselta, että isot yritykset tuovat selkeästi esiin yhteiskunnallisia arvojaan.

Maailmalla tässä ei ole mitään ihmeellistä: Always on kampanjoinut tyttöjen aseman puolesta, Dove taas korostanut oman ulkonäön hyväksymistä ja arvostamista. Yhdysvalloissa Pride-tapahtumissa isojen pörssiyritysten läsnäolo on tavallista.

Hakola muistuttaa, että yksi markkinoinnin tehtävä on tuoda esiin brändiä: minkälaista arvomaailmaa ja maailmankuvaa edustetaan. Tuomalla arvojaan esiin kauppaketju voi paitsi houkutella – tai etäännyttää – asiakkaita myös vaikuttaa esimerkiksi siihen, minkälaisena työnantajana yritystä pidetään.

HOK-Elannon videossa on Hakolan mielestä kysymys myös siitä, että yritysten merkitys yhteiskunnassa kasvaa jatkuvasti. Siinä mielessä on hyvä asia, että ne tuovat maailmankuvaansa selkeämmin esiin.

- Näen, että yrityksillä on oikeus ja velvollisuuskin sanoa, minkälaisten arvojen puolesta ne ovat olemassa. Suomessa aina tarvitaan ensimmäisiä rohkeita ovenavauksia, jotta toiset organisaatiot voivat lähteä perässä. Siinä mielessä tämä oli hieno veto.

Videolla osuuskauppa siis kertoi, minkälaista Suomea se haluaa olla rakentamassa. Toteutuksesta voi aina olla montaa mieltä, mutta ainakin video on lähtenyt nopeasti leviämään.

- Kun he tekevät näyttävän ulostulon, siitä todennäköisesti puhutaan ja se rakentaa heidän brändiään. Se, että kirjoitat tästä juttua, kertoo siitä, että he ovat tehneet omilla sisällöillään jonkin teon ja ottaneet kantaa.

Lue myös:

Anttila mokasi lelukuvaston kanssa – mutta someskandaali voi myös kasvattaa myyntiä

Ruokapalvelu Wolt vastaa palkkakohuun nostamalla lähettien korvaustasoa: "Pyydän todella nöyrästi anteeksi"