Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

"Ilmainen luksusloma" Turkissa - liian hyvää ollakseen totta?

TSS-matkanjärjestäjän mainoksia
TSS-matkanjärjestäjän mainoksia Kuva: YLE/Liisa Vihmanen/kuvankäsittely YLE tss

Aikakauslehtien välistä on tipahdellut jo muutaman vuoden ajan ruskeita kuoria, joissa tarjotaan viikon kiertomatkaa Turkin Kappadokiaan ja sen päälle vielä ilmaista viikkoa Turkin rannikolla. Halpa hinta on todellisuudessa vain pesämuna, jonka asiakas maksaa päästäkseen matkaan. Asiakaspalvelussa toimittaja Liisa Vihmanen kohtasi satuolentoja.

Matkatarjouksia on löytynyt mm. Suomen Kuvalehden ja Kotilieden sekä Kotimaa lehden välistä. Kotimaan päätoimittaja Mari Teinilä kertoo muutamien lukijoiden ihmetelleen, onko kyseessä Kotimaan lukijamatka vai ulkopuolisen matkatoimiston mainos. Myös Mondo, Tekniikka ja talous, Divaani ja Askel-lehti ovat tarjonneet matkaa lukijoilleen.

Edullisimmillaan loman hinnaksi ilmoitetaan 149 euroa henkilöltä.

- Edullinen perushinta perustuu mahdollisuuteemme buukata täydet lennot jo kuukausia etukäteen, sanoo Cathrin Haas, matkoja myyvän Reise Service Deutschlandin pr-päällikkö.

149 euroa matkasta on kuitenkin hiukan liian hyvä tarjous ollakseen aivan totta. Sen lisäksi on ostettava erilaisia ruoka- ja kulttuuripaketteja, joista koituu satojen eurojen lisälasku.

Erityisesti sinulle, lehtemme uskollinen lukija

Kahden hengen matkatarjous on osoitettu henkilökohtaisesti kyseisen lehden tilaajalle. Tämä ei voi siirtää matkaa kenellekään toiselle, vaan hänen on itse oltava aina toinen matkustaja. Yksin matkustava joutuu maksamaan huoneestaan 249 euroa ekstraa.

Ilmainen viikko luksushotellissa on lahja, josta ei voi kieltäytyä.

Kiertomatkan päälle tuleva ilmainen viikko luksushotellissa on lahja, josta ei voi kieltäytyä. Mikäli haluaa palata Suomeen jo kiertomatkan jälkeen, se on tehtävä omalla kustannuksella.

TSS-matkanjärjestäjän mainoksia
TSS-matkanjärjestäjän mainoksia Kuva: YLE/Liisa Vihmanen tss

Esitteen ulkonäkö ja tiedot vaihtelevat lehdestä toiseen. Osassa esitteistä kerrotaan myös ‘lahjaviikon’ lisäpakettien hinnat, toisista ne puuttuvat kokonaan.

Matkan järjestäjä, norjalainen TSS Travel Service Scandinavia AS on saksalaisen Reise Service Deutschland (RSD) GmbH:n tytäryhtiö. Se myy suurella volyymilla matkoja erityisesti Turkkiin ja Egyptiin, mutta myös Kiinaan ja Marokkoon.

Fiktiivinen yhteyshenkilö - harhaanjohtavaa mainontaa?

Esitteen kannessa liehuu Suomen lippu, tarjouskuoresta löytyy kuvallinen käyntikortti, joka näyttäisi kuuluvan lukijamatkojen päällikkö Ilona Quickströmille. Toisessa kirjeessä on asiakaspalvelupäällikkö Tarja Markkasen käyntikortti. Kummankin kortissa on puhelinnumero, josta matkan voi varata ja josta luvataan vastata asiakkaiden kysymyksiin ja toivomuksiin.

Numerossa vastaa suomea virolaisittain puhuva ystävällinen asiakaspalvelija. Matkan varaaminen sujuu hyvin ja varauksella on viiden päivän peruutusaika. Ilona Quickströmiä ei kuitenkaan saa langan päähän. Minua kehotetaan laittamaan hänelle viesti TSS Travel Scandinavian nettisivujen kautta.

Tavoittelemaani Ilona Quickströmiä tai Tarja Markkasta ei ole olemassa.

Saan seuraavan päivänä vastauksen Cathrin Haasilta Reise Service Deutschlandista. Hän kertoo, ettei tavoittelemaani Ilona Quickströmiä tai Tarja Markkasta ei ole olemassa.

- Henkilöt ovat fiktiivisiä. Suojelemme heidän avullaan oikeaa asiaskaspalvelupäällikköä, vastaa Haas.

Fiktiivisen Tarja Markkasen käyntikortti
Fiktiivisen Tarja Markkasen käyntikortti Kuva: YLE/Liisa Vihmanen tarja markkanen
Fiktiivisen Ilona Quickströmin käyntikortti
Fiktiivisen Ilona Quickströmin käyntikortti Kuva: YLE/Liisa Vihmanen rsd

Kilpailu ja kuluttajaviraston juristi Katri Väänänen ei ole aikaisemmin törmännyt fiktiivisiin käyntikortteihin markkinointikeinona. Hän näkee toiminnassa harhaanjohtavan mainonnan elementtejä.

- Tässä pyritään viestimään asiakkaalle luottamuksesta. Että on tietty, oletettavasti suomea puhuva henkilö, johon voi ottaa yhteyttä, jos varauksen tai matkan kanssa tulee epäselvyyksiä. Nyt sellaista henkilöä ei ole olemassa, toteaa Väänänen.

Cathrin Haas RSD:stä ei halunnut kommentoida Väänäsen arviota markkinoinnin harhaanjohtavuudesta. Haas ei myöskään vastannut kysymykseen, miksi ja miltä he suojelevat oikeita työntekijöitään.

Heli Mäki-Fränti Suomen matkatoimistojen liitosta tuntee tapauksen. Kortin laadun perusteella hän oli arvannut, että kuvassa näkyvä asiakaspalvelupäällikkö on fiktiivinen hahmo. Mäki-Fränti oletti, että hänen laillaan myös kuluttaja arvaisi, että on tekemisissä keksityn henkilön kanssa.

Matkajärjestelyihin ei liity mitään kotimaista, ellei suomea puhuvaa ‘opasta’ lasketa sellaiseksi.

Väänänen ja Mäki-Fränti muistuttavat, että sähköpostiin tulevan roskapostin lähettajäksi on usein merkitty keksitty henkilönimi. Käyntikortin kohdalla kuluttajan on kuitenkin vaikeampi päätellä, että kuvassa esiintyvää henkilöä ei ole olemassa.

Myös Suomen lippu esitteessä voi viedä kuluttajan mielikuvat harhateille: Matkajärjestelyihin ei nimittäin liity mitään kotimaista, ellei suomea puhuvaa ‘opasta’ lasketa sellaiseksi. Suomenkielisen ‘oppaan’ tehtävä on toimia tulkkina varsinaiselle oppaalle, joka puhuu englantia tai turkkia.

Monenkirjavaa lisähintaa

Haastattelin kuutta henkilöä, jotka ovat osallistuneet Kappadokiaan suuntautuneelle kiertomatkalle. He eivät halunneet jutussa esiintyä nimillään. Kaikki haastattelemani olivat tyytyväisiä matkan järjestelyihin, mutta hintaa matkalle kuitenkin kertyi reilusti ilmoitettua enemmän.

Helsinkiläiset Charlotta ja Pentti osallistuivat kahden viikon Turkin matkalle marraskuun alussa. He avasivat meille tarkemmin matkansa kuluja. Perushintaan tulevat lisät olivat heillä etukäteen tiedossa. Matkan ajankohta marraskuun alussa toi perushintaan sadan euron sesonkilisän. Halvimmillaan, ilman sesonkilisää, matkaan olisi päässyt joulukuun alussa sekä kahdesti tammikuun lopulla. Muina aikoina hintaan lisätään 75 - 160 euroa sesonkilisää.

- Kiertomatka oli tosi hyvä, samoin hotellit ja ruoka. Jopa keliaakikot oli aina otettu huomioon, kertoi Charlotta.

Helsinkiläispariskunta osti kiertomatkalle matkanjärjestäjän suositteleman kulttuuri- ja ruokailupaketin, joka maksoi 129 e per henkilö. Ilman ruokapakettia olisi ollut hankala selvitä, sillä pysähdykset olivat paikoissa, joissa ei yleensä ollut muita ruokapaikkoja. Käytännössä summa on kiertomatkan pakollinen kiinteä kulu, sillä se sisältää myös pääsymaksut kiertomatkan kohteisiin.

Kaikille pakollinen täysturvavakuutus maksoi 50 euroa per henki. Pariskunnan Turkin matkan ensimmäisen viikon hinnaksi olikin tullut jo yli 800 euroa.

Viikon päätteeksi matkustajille lankesivat vielä opasmaksut. Se yllätti osan matkalaisista.

Viikon päätteeksi matkustajille lankesivat vielä opasmaksut.

- Oppaat kertoivat, että työnantaja maksaa heille sesonkien ulkopuolella ainoastaan vakuutuksen. Heidän palkkionsa kerätään kokonaan kiertomatkalaisilta, kertoi Charlotta.

Charlotta ja Pentti maksoivat kahdelle oppaalle molemmille 3 euroa päivästä ja bussikuskille euron per päivä. Hintaa kertyi yhteensä 54 euroa.

Charlotan ja Pentin kiertomatkan hinta

PERUSHINTA 149 e x 2
sesonkilisä 100 e x 2
kulttuuri- ja ruokailupaketti 129 e x 2
vakuutus 25 e x 2
opasmaksut 54 e
YHTEENSÄ 860 e

Lahjaviikko luksushotellissa ei ole ilmainen

Toisen lomaviikon hotelli selvisi Charlotalle ja Pentille vasta viimeisen kiertomatkapäivän iltana. Kyse on siis matkajokeri-tyyppisestä hotellista, joka selviää aina vasta paikan päällä.

‘Ilmaisen lomaviikon’ ruokapaketteja ei voinut ostaa etukäteen, vaan ne piti maksaa paikan päällä käteisellä.

Hotellin buffet-illallispaketti, johon ei sisältynyt juomia, maksoi 99 euroa per henki. Charlotta ja Pentti huomasivat, että jo pieni, parin desin vesipullo maksoi 1,50 euroa.

Heille tarjottiin myös all inclusive -lisäpakettia, joka sisälsi juomien, myös paikallisten alkoholijuomien lisäksi buffet-lounaat, sekä iltapäivän kakkubuffet’n ja turkkilaiset välipalaherkut. Hintaa tälle toiselle paketille tuli myös 99 euroa per henki. Näin ‘ilmaisen lomaviikon’ ruokapaketit maksoivat heille lähes 400 euroa.

Ostaessaan molemmat ruokapaketit, Charlotta ja Pentti myös sitoivat itsensä viettämään koko viikon melko syrjäisellä hotellialueella.

Charlotan ja Pentin "ilmaisen" lomaviikon hinta

PERUSHINTA 0 e
illallisbuffet 99 e x 2
all inclusive -lisäpaketti 99 e x 2
YHTEENSÄ 396 e

Turkin Sidessä sijaitseva hotelli tarjoaa myös hyvinvointipalveluja. Niiden listahintoja ei kuitenkaan näkynyt missään sillä hinnat neuvoteltiin kunkin matkustajan kanssa erikseen.

Charlotan ja Pentin kahden viikon loman loppuhinnaksi tuli kiinteine kuluineen 1256 euroa. Tähän hintaan saa äkkilähtojä myös muilta matkatoimistoilta, joten mitään erityisen edullisia TSS Travel Scandinavian Turkin matkat eivät ole. Esimerkiksi matkatoimisto Deturilta löytyy helmikuussa kahden viikon Turkin loma ja kymmenen eri hotellivaihtoehtoa, joissa kahden hengen hinta jää alle 1300 euron.

Osta, osta!

Valokuvia Turkista, kotialbumi.
Valokuvia Turkista, kotialbumi. Kuva: Charlotan ja Pentin matkakuvia/kuvankäsittely YLE turkki
Charlotta ja Pentti olivat tyytyväisiä hotelliinsa ja sen tasoon. Ilmaista lomaviikkoa he eivät alunperinkään odottaneet saavansa. He ovat myös kokeneita matkustajia, jotka osaavat pitää puolensa eri tilanteissa.

- Kiertomatkaan kuului tiettyjä liikkeitä, joissa myynti oli melko aggressiivista, sanoi Charlotta.

Hänelle yritettiin myydä väkisin mm. 3000 euron sormusta. Charlotan mukaan kaikille matkustajille myyntipuheen vastustaminen ei ollut yhtä helppoa.

Turkkilaisessa kaupankäynnissä tinkiminen on peli, jossa vastustajaa ei kannata sääliä.

- Informoimme matkustajiamme etukäteen paikallisista kaupankäyntitavoista. Myös oppaat kertovat aina, että hintaneuvottelut kuuluvat turkkilaiseen kulttuuriin, sanoi Haas.

Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa, jos asiakas ostaa laatuunsa nähden liian kalliin maton.

- Ostopäätöksen tekee jokainen henkilökohtaisesti, ja hän myös vastaa siitä itse, muistuttaa Saija Kivimäki Euroopan kuluttajakeskuksesta.

Kiertomatkaan kuului tiettyjä liikkeitä, joissa myynti oli melko aggressiivista.

Kivimäki on huomannut, että matkustajien ennakkoasenteet vaikuttavat paljon siihen, mistä ja kuinka paljon he ylipäätään valittavat. Joustavat matkustajat kestävät paljon enemmän kuin ne, jotka odottavat kotimaan olosuhteiden ja tapojen jatkuvan myös lomakohteessa.

Matkaa koskevia valituksia on tullut Kilpailu- ja kuluttajavirastoon vain muutamia, ja nekin koskevat pääosin lokakuussa tehtyä matkaa, josta Iltalehti uutisoi. Tuolloin osa matkustajista majoitettiin toiseksi viikoksi hotelliin, jossa oli pahoja kosteusvaurioita. Haasin mukaan kyse ei ollut kosteusvaurioista vaan myrskyn aiheuttamista äkillisistä tuhoista.

Turkin matkat jatkuvat toistaiseksi, mutta alueen tilannetta seurataan, kerrottiin TSS Travel Scandinavian asiakaspalvelusta. Uutena matkakohteena aikakauslehtien välistä löytyy nyt myös Kypros.

Muokattu 9.12.2015: korjattu kirjoitusvirhe.
Korjattu 11.12.2015: korjattu linkkivirhe
17.12.2015: Muokattu artikkelin hakusanoja.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.