Hyppää pääsisältöön

Copland ei säveltänyt kuplassa

Kaikkea muuta kuin ronkeli säveltäjä Aaron Copland (1900–1990) halusi töillänsä kommunikoida amerikkalaisen, laajemman yleisön kanssa. Kapellimestari Andrew Littonin johtamalla Coloradon sinfoniaorkesterin levyllä Coplandin 1930- ja 40-luvun tuotanto on edustettuna ilman sävellyskauden useammin levytettyjä teoksia.

Coloradon sinfoniaorkesterin levyn kansikuva.
Coloradon sinfoniaorkesterin levyn kansikuva. uudet levyt

Copland katsoi kuluttaneensa jazz-kortin jo loppuun. Hänen nimittämänsä "kansankielinen tyyli" tarkoitti cowboy-sävelmien laulavuutta ja tanssillisuutta sekä Billy the Kid -legendan kaltaisia aiheita. Yhtä lailla se oli ajan uutuuksien eli radion ja gramofonin välitysvoiman huomioimista. Sävellysopettaja Nadia Boulangerin tärkein viesti ponnahteli takaraivosta: ole oma itsesi. Coplandin ratkaisumalli oli kansanmelodian variointi. Hän suosi orkestraatiossaan varsin signaalimaista ja usein banaaliuteenkin sortuvaa trumpetin ja lyömäsoitinten yhteistyötä. Myös runsas huilumelodian käyttö kuuluu ilmaisuun.

Maailmankirjoja pöllyttäneellä 30-luvulla Copland halusi kansallistaa omaa sanottavaansa eikä näperrellä sen saksalaisuuden kanssa, josta hän toki kouluvuosinaan sai rautaisannoksen. Syntyi pikemminkin amerikkalaisversio germaanisesta käyttömusiikista, jossa teoksille on tarkoitus turvata käytännöllisyys edellä useita esityskertoja. Coplandin orkesterituotanto soveltuu ei-ammattilaisten soitettavaksi mainiosti, mutta vastaavasti sillekin on loogiset syynsä, miksei sävelkieli herätä Euroopassa suuria intohimoja.

Lopputuloksen ydin tulee harvinaisen selväksi myös näyttävässä levynkansikuvassa, joka resonoi sataprosenttisesti yhdessä sisällön kanssa.

Aaron Copland: An Outdoor Overture; Billy the Kid; El Salón México; Rodeo. - Coloradon sinfoniaorkesteri/Andrew Litton. (BIS-2164)

Kuuntele Uudet levyt 11.12.2015, toimittajana Tatu Tamminen. Kuinka ollakaan, levy nivoo yhteen miltei kaikki jakson teemat: Copland otti hittikappaleellaan Fanfare for the Common Man kantaa rauhan ja demokraattisen yhteiskuntajärjestelmän puolesta. Hän kävi sotien välissä nimenomaan Pariisissa tarunhohtoisen Boulangerin sävellysopissa. Hänen yksi merkkiteoksensa on "Jenkkien oma Finlandia" eli poliittishistoriallinen Lincoln Portrait. Lisäksi muihin mainittuihin merkkivuosiin voi liittää sen, että säveltäjän kuolemasta tuli juuri kuluneeksi 25 vuotta.