Hyppää pääsisältöön

Täysin kuuntelijan vastuulla... Avaruusromua 13.12.2015

jakoavain ja kansiruuvi
jakoavain ja kansiruuvi Kuva: © Peter Frank jakoavain ja kansiruuvi

Kaikki tämän musiikin myötä syntyvät assosiaatiot, tunteet ja reaktiot ovat täysin kuuntelijan vastuulla ja hänen itsensä tuottamia. Artisti sanoutuu voimakkaasti ja tietoisesti irti kaikenlaisesta tarkoitukseen ja merkityksiin liittyvästä.

Näin sanoo saksalainen tuottaja ja musiikintekijä Thomas Brinkmann omasta musiikistaan.

Minä en myy mitään totuutta, sanoi Thomas Brinkmann eräässä nettihaastattelussa. Hän oli sitä mieltä, että on monia säveltäjiä ja tuottajia, jotka menevät tekemisissään vielä pitemmälle kuin hän itse ja että hän ei omasta mielestään mene musiikissaan tarpeeksi pitkälle. Mitä tuo pitkälle meneminen sitten hänen tapauksessaan tarkoittaakaan. Veikkaan että Brinkmann tarkoittaa kokeellisuutta, uhkarohkeutta ja huimapäisyyttä. Äärimmäisyyksiin menemistä.

Kokeellisuus johtuu tylsyydestä ja pitkästymisestä, hän sanoo, turhautumisesta. Hän puhuu siitä kuinka asiat menettävät merkityksensä ja arvonsa. Kaikkea on saatavilla ja kaiken voi hankkia heti, välittömästi. Se aiheuttaa inflaation, sanoo Thomas Brinkmann.

Hän on sitä mieltä, että meidän suurin ongelmamme on se, että monet asiat ovat lakanneet merkitsemästä meille jotakin. Ehkä siksi hän haluaa mennä äärimmäisyyksiin. Ehkä siksi hän haluaa herättää meidät. Mutta hän ei tee sitä mitenkään shokeeraavasti, vaan lähes täysin eleettömästi.

Onko niin, että tällaisella musiikilla saksalainen Thomas Brinkmann halusi osoittaa meille sen, että asiat ovat muuttumassa tylsiksi ja merkityksettömiksi?

Albumillaan What You Hear (Is What You Hear) eli kuulet sen minkä kuulet Thomas Brinkmann on jokseenkin minimalistinen. Hän haluaa sanoutua irti kaikista musiikkiinsa mahdollisesti liittyvistä merkityksistä ja sanoo että hän tekee vain ääniä ja kaikki muu on kuuntelijan vastuulla.

En tiedä kuinka yleinen tällainen suhtautumistapa on musiikintekijöiden keskuudessa, mutta en mitenkään haluaisi yleistää. Minusta kun jotenkin tuntuu, että hyvin monilla musiikintekijöillä on halu ja tarkoitus välittää kuulijalle ainakin jotakin: tunnelmaa tai sen sellaista.

Ruotsalaissyntyinen, mutta tätä nykyä Lontoossa asuva Erik Nyström on sitä mieltä, että musiikki tuottaa kehittyessään ja rakentuessaan itse omat muotonsa. Hän puhuu fyysisen materian ja biologisen elämän suhteesta. Hän puhuu todellisuuden kudelmasta, joka muokkautuu kaiken aikaa. Näkökulmat, etäisyydet ja näkymät muuttuvat jatkuvasti. Maailma ja äänet elävät.

Tämän sävellyksen yhteydessä tekijä puhuu siitä, kuinka meidän kokemuksemme nykyhetkestä on elastinen. Hän kirjoittaa siitä, kuinka meidän havaintomme todellisuudesta ovat epävarmoja ja muuttuvaisia.

Amerikkalaisen Jim Haynesin albumia Scarlet kuvaillaan netissä jonkinlaiseksi extreme-musiikiksi. En tiedä onko tällä ajatuksellista yhteyttä ohjelman alussa soineeseen Thomas Brinkmanniin ja hänen tiukkaan kannanottoonsa siitä, ettei hän tekijänä ota mitään vastuuta omasta musiikistaan.

Kaksi elektronimuusikkoa, Bakis Sirros, joka esiintyy nimellä Parallel Worlds, ja Ingo Zobel, joka esiintyy nimellä Self Oscillate, ovat jälleen lyöttäytyneet yhteen ja tehneet musiikkia yhdessä. Tällainen yhdessä työskentely on muodostunut useille konemuusikoille hyvin hedelmälliseksi, esimerkiksi Ian Boddy on tehnyt monta kiinnostavaa yhteistyöprojektia viime vuosina ja osaltaan näyttänyt mallia monille muille. Herrat Sirros ja Zobel eivät, kuten sanottu, ole nyt ensimmäistä kertaa yhdessä, vaan toista kertaa. Yhteistyöalbumi on nimeltään World Adapter ja sitä kerrotaan tehdyn neljän vuoden ajan, mitä ilmeisimmin muiden projektien ja soolohommien ohessa. Homman nimi on jälleen modulaarinen improvisaatio.

Edellä oli puhetta musiikillisesta yhteistyöstä, sen hedelmällisyydestä ja ilmeisestä yleistymisestä. Frans Kedes kirjoittaa kuinka nykyään tällaista yhteistyötä tapahtuu alan touhuajien kesken yhä enemmän. Musiikin tekijät lähettelevät kappaleiden aihioita ja ideoita toisilleen, ja näihin lisätään kunkin omia ideoita ja niitä miksaillaan ynnä muuta. Frans Kedes on tehnyt yhteistyötä saksalaisen Lutz Thunsin kanssa. Yhteinen nettijulkaisu on nimeltään Behind Next Corner.

AVARUUSROMUA 13.12.2015 - OHJELMAN MUSIIKKI:
THOMAS BRINKMANN: Indigoblau (What You Hear Is What You Hear)
ERIK NYSTRÖM: Lucent Voids (Morphogenèse)
JIM HAYNES: Racine To Vermillion - osa - (Scarlet)
PARALLEL WORLDS & SELF OSCILLATE: Obscure Market (World Adapter)
PARALLEL WORLDS & SELF OSCILLATE: May (World Adapter)
VÄÄRISTYMÄ: Muinainen (Otanta)
VÄÄRISTYMÄ: Tietomme olio (Otanta)
FRANS KEDES & LUTZ THUNS: Behind Next Corner (Behind Next Corner)

  • Elektroninen sarjakomputaattori ja kummitekoneistoja. Avaruusromua 24.9.2017

    Amiga-musiikkia, ite-oopperaa ja minimalismia

    Vuonna 1954 Teknillisessä korkeakoulussa alettiin rakentaa ensimmäistä suomalaista tietokonetta, elektronista sarjakomputaattoria. Vielä ei puhuttu tietokoneista, vaan matematiikkakoneista tai sähköaivoista. Sitten koitti 1980-luku ja alkoi tapahtua: MikroMikko, IBM PC, Atari, Commodore, Amiga, Apple, Tandy… Etenkin Commodore 64 ja saman valmistajan Amiga 500 olivat meillä valtavia menestyksiä. Niillä tehtiin musiikkia - ja tehdään edelleen. Avaruusromussa Amiga-musiikkia, ite-oopperaa, konstruktivismia, minimalismia ja kummitekoneistoja. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Punaniskaa ja keijukaismusiikkia - Levylautakunnassa paljon ensilevyntekijöitä

    Ensilevyntekijöille kylmää kyytiä Levylautakunnassa

    Monta ensilevyn tekijää osui kuunteluun viikon Levylautakuntaan. Arvioitaan aloittelijoille antamassa laulaja-lauluntekijät Eeppi Ursin ja Ufo Mustonen sekä tuttuun tapaan tylyttävä musiikkitoimittaja Josper Knutas. Kappaleet ja kommentit 1. Nuppu: Reissunaisen saappaat 21 pistettä (Ville Alajuuma - Emilia Rinne) Eeppi: Hyvä kertosäe, hyvin nostattava.

  • Suorakulmaista kovaa betonia, Seitsemisen virtoja ja unimaailmaa. Avaruusromua 17.9.2017

    Kaikkea tätä yritetään kotimaisin voimin selvittää.

    Millainen on pianistin ja kaupungin välinen kovaääninen vuoropuhelu? Miltä kuulostavat Seitsemisen virrat? Entä lumen äänet ja sydän? Tai alkuliemi? Millaista musiikkia tekivät Elektroniset syntetisaattorilapset? Millaista on 2010-luvun psykedeelinen rituaalimusiikki? Millaiselta kuulostaa unimaailman äänimaisema? Kaikkea tätä yritetään kotimaisin voimin selvittää Avaruusromussa. Toimittajana Jukka Mikkola.

  • Tangokuningas Teijo Lindstöm kuunteli uutuuslevyjä

    Kuninkaallista säihkettä Levylautakunnassa

    Tekstin sisältö ja melodian kiinnostavuus ovat valtteja, joilla Levylautakunnassa saa pisteitä, kun raadissa istuvat tangokuningas Teijo Lindström sekä musiikkitoimittajat Pasi Hiihtola ja Tuuli Saksala. Kappaleet ja kommentit 1. Antti Pouta: Itsenäisyyspäivä 29 pistettä (Antti Pouta) Teijo: Pidin kovasti siitä, miten kappale kasvoi.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua