Hyppää pääsisältöön

Täysin kuuntelijan vastuulla... Avaruusromua 13.12.2015

jakoavain ja kansiruuvi
jakoavain ja kansiruuvi Kuva: © Peter Frank jakoavain ja kansiruuvi

Kaikki tämän musiikin myötä syntyvät assosiaatiot, tunteet ja reaktiot ovat täysin kuuntelijan vastuulla ja hänen itsensä tuottamia. Artisti sanoutuu voimakkaasti ja tietoisesti irti kaikenlaisesta tarkoitukseen ja merkityksiin liittyvästä.

Näin sanoo saksalainen tuottaja ja musiikintekijä Thomas Brinkmann omasta musiikistaan.

Minä en myy mitään totuutta, sanoi Thomas Brinkmann eräässä nettihaastattelussa. Hän oli sitä mieltä, että on monia säveltäjiä ja tuottajia, jotka menevät tekemisissään vielä pitemmälle kuin hän itse ja että hän ei omasta mielestään mene musiikissaan tarpeeksi pitkälle. Mitä tuo pitkälle meneminen sitten hänen tapauksessaan tarkoittaakaan. Veikkaan että Brinkmann tarkoittaa kokeellisuutta, uhkarohkeutta ja huimapäisyyttä. Äärimmäisyyksiin menemistä.

Kokeellisuus johtuu tylsyydestä ja pitkästymisestä, hän sanoo, turhautumisesta. Hän puhuu siitä kuinka asiat menettävät merkityksensä ja arvonsa. Kaikkea on saatavilla ja kaiken voi hankkia heti, välittömästi. Se aiheuttaa inflaation, sanoo Thomas Brinkmann.

Hän on sitä mieltä, että meidän suurin ongelmamme on se, että monet asiat ovat lakanneet merkitsemästä meille jotakin. Ehkä siksi hän haluaa mennä äärimmäisyyksiin. Ehkä siksi hän haluaa herättää meidät. Mutta hän ei tee sitä mitenkään shokeeraavasti, vaan lähes täysin eleettömästi.

Onko niin, että tällaisella musiikilla saksalainen Thomas Brinkmann halusi osoittaa meille sen, että asiat ovat muuttumassa tylsiksi ja merkityksettömiksi?

Albumillaan What You Hear (Is What You Hear) eli kuulet sen minkä kuulet Thomas Brinkmann on jokseenkin minimalistinen. Hän haluaa sanoutua irti kaikista musiikkiinsa mahdollisesti liittyvistä merkityksistä ja sanoo että hän tekee vain ääniä ja kaikki muu on kuuntelijan vastuulla.

En tiedä kuinka yleinen tällainen suhtautumistapa on musiikintekijöiden keskuudessa, mutta en mitenkään haluaisi yleistää. Minusta kun jotenkin tuntuu, että hyvin monilla musiikintekijöillä on halu ja tarkoitus välittää kuulijalle ainakin jotakin: tunnelmaa tai sen sellaista.

Ruotsalaissyntyinen, mutta tätä nykyä Lontoossa asuva Erik Nyström on sitä mieltä, että musiikki tuottaa kehittyessään ja rakentuessaan itse omat muotonsa. Hän puhuu fyysisen materian ja biologisen elämän suhteesta. Hän puhuu todellisuuden kudelmasta, joka muokkautuu kaiken aikaa. Näkökulmat, etäisyydet ja näkymät muuttuvat jatkuvasti. Maailma ja äänet elävät.

Tämän sävellyksen yhteydessä tekijä puhuu siitä, kuinka meidän kokemuksemme nykyhetkestä on elastinen. Hän kirjoittaa siitä, kuinka meidän havaintomme todellisuudesta ovat epävarmoja ja muuttuvaisia.

Amerikkalaisen Jim Haynesin albumia Scarlet kuvaillaan netissä jonkinlaiseksi extreme-musiikiksi. En tiedä onko tällä ajatuksellista yhteyttä ohjelman alussa soineeseen Thomas Brinkmanniin ja hänen tiukkaan kannanottoonsa siitä, ettei hän tekijänä ota mitään vastuuta omasta musiikistaan.

Kaksi elektronimuusikkoa, Bakis Sirros, joka esiintyy nimellä Parallel Worlds, ja Ingo Zobel, joka esiintyy nimellä Self Oscillate, ovat jälleen lyöttäytyneet yhteen ja tehneet musiikkia yhdessä. Tällainen yhdessä työskentely on muodostunut useille konemuusikoille hyvin hedelmälliseksi, esimerkiksi Ian Boddy on tehnyt monta kiinnostavaa yhteistyöprojektia viime vuosina ja osaltaan näyttänyt mallia monille muille. Herrat Sirros ja Zobel eivät, kuten sanottu, ole nyt ensimmäistä kertaa yhdessä, vaan toista kertaa. Yhteistyöalbumi on nimeltään World Adapter ja sitä kerrotaan tehdyn neljän vuoden ajan, mitä ilmeisimmin muiden projektien ja soolohommien ohessa. Homman nimi on jälleen modulaarinen improvisaatio.

Edellä oli puhetta musiikillisesta yhteistyöstä, sen hedelmällisyydestä ja ilmeisestä yleistymisestä. Frans Kedes kirjoittaa kuinka nykyään tällaista yhteistyötä tapahtuu alan touhuajien kesken yhä enemmän. Musiikin tekijät lähettelevät kappaleiden aihioita ja ideoita toisilleen, ja näihin lisätään kunkin omia ideoita ja niitä miksaillaan ynnä muuta. Frans Kedes on tehnyt yhteistyötä saksalaisen Lutz Thunsin kanssa. Yhteinen nettijulkaisu on nimeltään Behind Next Corner.

AVARUUSROMUA 13.12.2015 - OHJELMAN MUSIIKKI:
THOMAS BRINKMANN: Indigoblau (What You Hear Is What You Hear)
ERIK NYSTRÖM: Lucent Voids (Morphogenèse)
JIM HAYNES: Racine To Vermillion - osa - (Scarlet)
PARALLEL WORLDS & SELF OSCILLATE: Obscure Market (World Adapter)
PARALLEL WORLDS & SELF OSCILLATE: May (World Adapter)
VÄÄRISTYMÄ: Muinainen (Otanta)
VÄÄRISTYMÄ: Tietomme olio (Otanta)
FRANS KEDES & LUTZ THUNS: Behind Next Corner (Behind Next Corner)

Kommentit
  • Anssi Kelan lyriikka vakuutti ja liikutti

    Anssi Kela löysi vanhan menestysreseptin

    Tällä kertaa kokonaan kotimaisessa Levylautakunnassa oli mukana monen hittiartistin uutta tuotantoa. Uusia lauluja olivat kuuntelemassa Diandra, Samuli Laiho ja Pekka Laine. Äänestyksen tulos ja kommentit 1. Anssi Kela: Ilves 26 pistettä (Anssi Kela) Diandra: Ei tätä voinut ruveta analysoimaan, jäi vaan kuuntelemaan. Tarina vei heti mukanaan.

  • Kylie Minoguen kantrivalssi ja Maj Karman rokkileka

    Kylie Minoguen kantrivalssi Levylautakunnan voittaja

    Levylautakunnan arvioille alttiiksi valikoitui viikon uutuuksista mm. Australian lahja pop-maailmalle, tuore laulaja-lauluntekijä ja kotimainen rokkijyrä. Arvionsa antavat Ylen Juha-Pekka Sillanpää, Susanna Vainiola ja Jyrki Koskenseppä. Äänestyksen tulos ja kommentit 1.

  • Kolme sointua riittää tangokuninkaillekin

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela

    Tangokuninkaat Jukka Hallikainen ja Marko Maunuksela ovat yhdistäneet voimansa duoksi, joka alkaa keikkailla yhdessä ja levyjäkin on tekeillä. Levylautakunnassa Marko ja Jukka saavat arvioitavakseen viikon uutudet. Tämän duon täydentää trioksi toimittaja Maija Salminen. Pisteet ja kommentteja 1.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Miksi olemme niin väsyneitä?

    Yksi väsymyksemme aiheuttaja on krooninen varovaisuus.

    "Mä oon ihan vitun väsynyt!" "Haluaisin vain nukkua!" Kuulostaako tutulta? Olemme pisteessä, jossa työikäiset ihmiset haukottelevat enemmän kuin vanhukset. Väsymykselle on monta syytä, mutta esittelen nyt yhden lisää. Se on ilmiö nimeltään krooninen varovaisuus. Kun psykologisia koreografioita ja varovaisuuden askelmerkkejä joutuu tarkkailemaan päivittäin, ihmisestä tulee väsynyt.

  • Mihin sinä uskot? Testaa itsesi!

    Mihin uskot?

    Mihin uskot? Mikä sinulle on elämässä tärkeätä? Mitä arvostat? Testaa itsesi! Testi perustuu professori Tatjana Schnellin pitkäaikaiseen tutkimustyöhön Innsbruckin yliopistossa.

  • Aivotutkija: Nämä viisi asiaa kaipaavat kipeimmin muutosta suomalaisessa työelämässä

    Kiire, uni, tehokkuus, tilat ja verkostotyö.

    Kun aivotutkija päästetään katselemaan suomalaista työelämää, tulee mieleen pitkä lista asioita, jotka kannattaisi muuttaa. Aloitetaan tärkeimmistä, kirjoittaa aivotutkija Minna Huotilainen blogissaan. 1. Kiire ja hoppu pois! Lyhytjänteinen asioista toiseen hyppiminen ja jatkuvat keskeytykset eivät päästä aivoja vakaviin töihin, vaan pitävät meidät lillukanvarsien parissa.