Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin yhtenä vastuualueena hallituksessa on turhan byrokratian vähentäminen. Jos ministeri ei itse nähnyt maanantaina 7.12 MOT: Katsastus on arpapeliä, niin hän voisi katsoa sen Yle Areenalta. Ehkä joku ministeriössä on ohjelman nähnyt, ja kertonut ministerille katsastusalan vakavista laatuongelmista, ja erityisesti Liikenteen turvallisuusviraston Trafin tavasta valvoa katsastusalaa.
Ministeri Bernerin omalla hallinnonalalla on nyt tuotu valokeilaan räikeä esimerkki turhasta ja kalliista byrokratiasta. Trafi laskuttaa meiltä jokaisesta katsastuksesta 2,73 euroa valvontamaksuna. Vuonna 2014 Trafin keräämä valvontasumma oli 8,6 miljoonaa euroa. Ainoa mahdollinen johtopäätös Trafin toimialajohtaja Olli Lindroosin puheista MOT:n ohjelmassa on, että suuri osa näistä miljoonista menee täysin turhaan byrokratiaan.
Trafi valvoo katsastuksen laatua mm. testiautoilla. MOT paljasti lokakuussa tehdyn testiautokierroksen surkean tuloksen, ja kysyimme millaisia johtopäätöksiä valvoja vetää testin tuloksista. Jos katsastustestin surkea tulos oli yllättävä, valvovan viranomaisen johtopäätökset testistä olivat todella pysäyttäviä.
Yksittäisen testin perusteella ei voi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Tämä on odotettu ensimmäinen kommentti valvojalta. Mutta sitten pahenee.
Trafin mukaan testin tulokset ovat täysin linjassa aikaisempien testitulosten kanssa. Trafin toimialajohtaja Lindroos kertoo että testin keskiarvo, 2,7 pistettä, kun maksimipistemäärä on 9, vastaa viimeisen kymmenen vuoden keskiarvoa. Hänen mukaansa laatu ei ole ainakaan heikentynyt.
Trafin tiedossa on siis ollut jo kauan, että katsastuksen laadussa on erittäin vakavia puutteita. Heikot testitulokset eivät vain näytä johtavan minkäänlaisiin toimenpiteisiin valvojan puolelta.
Laatu ei voi heiketä enää paljon tästä testistä. Testissä oli monta katsastajaa, jotka saivat 0 pistettä. He eivät löytäneet yhtäkään autoon tehdystä kuudesta viasta. Ainakin irtoamaisillaan olevan vasemman takapyörän kohdalla olleen vian suurin osa ohjelman 700 000:sta katsojasta olisi löytänyt.
Ohjelman tarkoituksena ei ole kiusata katsastajia. Tavoitteena ei ole, että katsastaja hakemalla hakee vikaa autostasi ensi kerralla. Liikenneturvallisuuden kannalta vakavat viat olisi kuitenkin hyvä löytää.
Keskeisimmäksi ongelmaksi ohjelmassa nousi yllättäen valvovan viranomaisen toiminta. Liikenneministerille voi nyt antaa helppoja vinkkejä byrokratian karsimiseksi omalta hallinnonalalta.
Kun auto vanhenee, on Trafi:n testitulosten mukaan täysin sattumanvaraista hyväksytäänkö vai hylätäänkö auto katsastuksessa.
Ensinnäkin, Trafi ei näytä tarvitsevan 8,6 miljoonaa euroa vuodessa katsastusvalvontaan. Näillä miljoonilla katsastuksen laatu on pysynyt heikkona vuosia. Trafi ei näytä vetävän minkäänlaisia johtopäätöksiä surkeista testituloksista. Tässä esimerkissä Trafi on irvikuva valvovasta viranomaisesta.
Toiseksi, katsastin tänään kolme vuotta vanhan auton ensimmäistä kertaa. Käynti oli täysin turhaa, 83 euroa maksavaa byrokratiaa. Kolme sadasta kolmen vuoden ikäisestä autosta hylätään katsastuksessa. EU-direktiivin mukaan auton ensikatsastus on neljän vuoden ikäisenä.
Katsastin pari viikkoa sitten viisi vuotta vanhan auton. Käynti oli turha, maksoin 56 euroa. Seitsemän autoa sadasta hylätään viisivuotiskatsastuksessa.
EU-direktiivin mukaan olisin mennyt katsastukseen vasta vuoden kuluttua, kun autoa olisi käytetty kuusi vuotta. Kun auto vanhenee, on Trafi:n testitulosten mukaan täysin sattumanvaraista hyväksytäänkö vai hylätäänkö auto katsastuksessa.
Suomessa, kun autoni on kymmenen vuotta, se on katsastettu seitsemän kertaa. Jos meillä olisi EU-direktiivin mukainen järjestelmä, autoni olisi käynyt katsastuksessa neljä kertaa.
Jos minulla ministerinä olisi tehtävänä vähentää byrokratiaa, toisin välittömästi hallituksen ehdotuksen eduskuntaan EU-direktiivin mukaisesta katsastusjärjestelmästä. Silloin auto kävisi katsastuksessa ensimmäisen kerran neljän vuoden ikäisenä, ja sen jälkeen kahden vuoden välein. Tämä säästäisi autoilijoiden rahaa ja vaivaa.
Trafi ei voisi väittää että liikenneturvallisuus kärsisi. Suurimmat kärsijät olisivat katsastusyhtiöiden omistajat. Katsastus on edelleen erittäin hyvä bisnes.
Lopuksi. Trafi ei selvästi ole ollut hereillä katsastusvalvontansa suhteen. Houkutus on nyt varmasti suuri järjestää seuraava testiautokierros niin, että viat löytyvät idioottivarmasti. Valvova viranomainen tarvitsee nyt todisteet siitä, että katsastuksen laatu on heidän ansiostaan nousussa.
Täydet yhdeksän pistettä olisi kiva näyttää ministerille, kun perustellaan 8 miljoonan valvontabudjettia ja tiheitä katsastusvälejä.
Juttua muokattu 28.1.2019: otsikkoa tarkennettu.
Lisää ohjelmasta
- Katsastus on arpapeliä: käsikirjoitus
- MOT:n vuonna 2015 paljastaman katsastustestin tulokset: katsastus on arpapeliä
- MOT vuonna 2015: Salainen testi paljastaa katsastuksen surkean tason
- Veikkauksen vedonlyöntiuudistus: Uusi peliominaisuus herätti valvojassa huolen pelaajien oikeusturvasta, sopimuskumppania kiristetty
- Ihmelääke aiheutti kahdeksan suomalaispotilaan kuoleman ja se vedettiin markkinoilta – nyt lääkettä käytetään haittavaikutuksista huolimatta Suomessa enemmän kuin koskaan
- Vanhusten turvallisuus vaarantunut, työvuorolistoilla kikkailtu – Esperi Caren lippulaiva on saanut jatkaa, vaikka ongelmia on ollut kymmenen vuotta