Jare vs. Cheek -dokumenttia varten haastateltiin suuri määrä suomalaisia rap-artisteja. Leikkauspöydältä yli jäi runsaasti materiaalia, josta muodostuu rap-Suomen kuva vuonna 2015. Millaisena Elastinen, Paleface, Mikael Gabriel, Cheek, Pyhimys, Sere ja Paperi T näkevät hip hopin tilan?
Cheekin jättimenestys on osoittanut, että suomalainen hip hop ei ole enää pelkkää lökäpöksyjen hommaa, vaan se tavoittaa jokaisen kansanosan. Siitä on tullut hyväksytty ja tunnustettu kulttuurin muoto, jota kuulee radiossa ja televisiossa parhaaseen lähetysaikaan. Räppäreitä nähdään esiintymässä tapahtumissa hyväntekeväisyyskonserteista iskelmäfestivaaleille. Genre on saavuttanut kypsän iän ja toisintaa rockin vaiheita: ensimmäisen aallon fanien jälkikasvu kuuntelee samaa musiikkia kuin vanhempansa.
2000-luvun ensimmäiset vuodet olivat suomirapin todellisen heräämisen ja kasvamisen aikaa. Tuolloin käynnistynyt kuhina oli kuitenkin vasta alkusoittoa muutaman viime vuoden suuremmalle suosiolle. Vaikka puhe siitä kuinka suomiräpillä menee paremmin kuin koskaan on jatkunut jo vuosien ajan, on hiljattain tapahtunut kansan lävistävä suosio yllättänyt myös tekijät. Tilanne on kaikille uusi, myös 2000-luvun alussa menestystä saavuttaneelle Elastiselle.
Suomalaisessa hip hopissa musiikin tekijöitä ja tyylejä on paljon, mutta todellisia menestystarinoita vain kourallinen. Kuinka monta räppäriä äitisi tunnistaa Cheekin, Elastisen, JVG:n ja Palefacen lisäksi? Leipänsä ansaitseminen pelkällä musiikilla on Suomessa vaikeaa. Jatkuvan suosion ylläpitämiseksi artistin on hyvä näkyä kokkiohjelmissa ja iltapäivälehtien palstoilla. Samalla katu-uskottavuus kärsii puristien silmissä. Cheek ei olisi nykyisessä asemassaan ilman Vain elämää -ohjelmaa ja määrätietoista julkisuustyötä. Pitkään kuvioissa pyörineen Palefacen mielestä muutaman räppärin megamenestys koituu kaikkien eduksi.
Mikael Gabriel jatkaa Palefacen linjalla. Musiikkia on internet pullollaan ja taso vaihtelee määrän mukaisesti. Rapin hyökyaallon vaikutuksesta kynnys median huomiolle on madaltunut. Räppärit ovat mediaseksikkäitä juuri nyt. MG suhtautuu ilmiöön kriittisesti, mutta kolikolla on kaksi puolta. Juuri nettiin biisejään lataavien joukosta löytyvät myös tulevaisuuden cheekit.
Suomirapissa on vain yksi suurin ja kaunein: Cheek. Artisti vetäytyi vuoden tauolle stadionkeikkojen jälkeen. Suomi jäi odottamaan ja otti lahtelaisen takaisin kuninkaana. Julkisuuskatkon aikana Chekkonen ei pelännyt valtikkansa menettämistä, pikemminkin päinvastoin. Suomen kuuluisin räppäri osaa iloita kollegoidensa menestyksestä ja arvostaa skenen monimuotoisuutta.
Mitä suosio todellisuudessa tarkoittaa? Onko se levymyyntiä vai Pyhimyksen sanoin “julkkis-statusta”? Artisti voidaan brändätä niin, että suosio vaikuttaa isommalta kuin onkaan. Vastaavasti indielevy-yhtiön pienet myyntimäärät eivät tarkoita vaatimatonta julkisuutta tai keikkasuosiota. Menestystä voi mitata monella eri tavalla. Musiikkiala on muuttunut viime vuosina hurjasti ja vakiintuneet mittarit eivät internet-aikana toimi.
Vuosituhannen alun suomiräppääjät niputettiin yhdeksi massaksi, mutta nykyään eri joukkojen ja tyylien välille on helpompi piirtää rajoja. Skene on kasvanut niin isoksi, että luonnollinen osa sen kehitystä on jakautuminen. Yhdellä laidalla viilettävät kaikkien tuntemat pop-unelmavävyt Cheekistä JVG:hen ja toisaalla kadun varjoisaa puolta kulkevat MNTTT ja DJ Kridlokk. Ei ole sattumaa, että Mikael Gabriel edeltävällä videolla povaa suurta tulevaisuutta juuri levy-yhtiökaverilleen Nikke Ankaralle. Samoin Monsp Recordsin artistien kesken vallitsee selvä hengenheimolaisuus. Erot leirien välillä ovat suuret. Eevil Stöön biisit tuskin päätyvät valtakunnan radioiden soittolistoille, vaikka niiltä rappia paljon löytyykin. Perheenäiti Himangalta voi tykätä Elastisesta paljon, mutta vierastanee Tuuttimörköä. 2000-luvun alussa uransa aloittanut Sere puhuu porttiteoriasta. Toimiiko se?
Yksi vuoden 2015 takuulla näkyvimmistä rap-artisteista oli Paperi T. Keväällä julkaistun debyyttilevyn saama huomio oli ylitsepursuavaa ja valtavirrasta huomattavan poikkeava Malarian pelko ampui listakärkeen. Tämäkin kertoo siitä, että suomirap on viime vuosina todistanut itsensä ja näyttänyt kyntensä lopullisesti. Se on vaatinut paljon muutakin kuin musiikkia. Paperi T kuitenkin toivoo, että jatkossa hyvä musiikillinen anti olisi kotimaista hip hopia eteenpäin vievä ja tuoreena pitävä voima.
Jare vs. Cheek
torstai 24.12. klo 21.55 Yle TV2
sunnuntai 27.12. klo 16.40 Yle TV2 (uusinta)